Przemysł Zbrojeniowy
Pancerna konsolidacja Europy trwa. KNDS kupuje akcje RENK
![Niemiecki czołg podstawowy Leopard 2A7V na ćwiczeniu Quadriga na Litwie, maj 2024 roku.](https://cdn.defence24.pl/2025/01/13/800x450px/KZ6Pn4UykxQjse31xyzH4OJq8gRA6xQWaLpg5pIC.o4ng.jpg)
Autor. Marco Dorow / Bundeswehr / Flickr
KNDS, francusko-niemiecki producent sprzętu wojskowego, poinformował o zakupie udziałów w RENK Group, potentacie w dziedzinie mobilności gąsienicowych pojazdów opancerzonych.
Unia francusko-niemiecka
Zlokalizowana w Niderlandach spółka KNDS N.V. powstała w wyniku połączenia francuskiej grupy przemysłowej Nexter i niemieckiego Krauss-Maffei Wegmann (KMW). Do niedawna KNDS posiadał 6,7% udziałów w RENK Group, niemieckim producencie układów przeniesienia napędu (zwłaszcza przekładni) do pojazdów opancerzonych i okrętów. Teraz KNDS jest właścicielem 25,1% akcji RENK, którego przychody w 2023 roku wyniosły ponad 900 mln euro. Portfel zamówień wówczas opiewał na ponad 4,6 mld euro. W lutym ubiegłego roku RENK dokonał udanego debiutu na giełdzie we Frankfurcie.
Produkty RENK są stosowane w szeregu pojazdów KNDS. Przykładowo, oba warianty czołgu podstawowego Leclerc, tj. EMAT dla Francji i EAU dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich, posiadają niemieckie przekładnie (odpowiednio ESM 500 oraz HSWL 295 TM). To samo dotyczy wszystkich wersji Leoparda 2 (HSWL 354), armatohaubicy samobieżnej Panzerhaubitze 2000 (HSWL 284C) oraz bojowego wozu piechoty Schützenpanzer Puma (HSWL 256). Ponad połowa przychodów RENK Group przypada na segment mobilności, tj. układy przeniesienia napędu (przekładnie główne i boczne) oraz zawieszenia (wytwarzane przez brytyjską spółkę zależną Horstman Defence Systems).
W KNDS darzymy dużym zaufaniem RENK Group i jej zarząd. Tym krokiem podkreślamy nasze długoterminowe zaangażowane z niezależnym, bardzo niezawodnym partnerem.
Philippe Balducchi, prezes KNDS N.V.
Zaangażowanie KNDS będzie miało długofalowe skutki dla naszej współpracy i umocni nas na pozycji wiodącego producenta kluczowych układów przeniesienia napędu dla różnych wojskowych użytkowników końcowych.
dr Alexander Sagel, prezes RENK Group AG
![Konfiguracja uzbrojenia i wyposażenia fregat Miecznik, stan na wrzesień 2024 roku. Wszystkie trzy jednostki otrzymają przekładnie redukcyjne RENK.](https://cdn.defence24.pl/2024/09/10/780xpx/KcSGSjAPp4XfASgT4MLM7KIpvXbzvFgwc6FkLRek.vtqi.jpg, https://cdn.defence24.pl/2024/09/10/1920xpx/KcSGSjAPp4XfASgT4MLM7KIpvXbzvFgwc6FkLRek.rabl.jpg 2x)
Autor. PGZ-Miecznik
Strategiczny dostawca
W ten sposób KNDS zabezpiecza udziały w kluczowym dostawcy, który jest jednym z wiodących producentów nowoczesnych przekładni hydrokinetycznych do pojazdów o trakcji gąsienicowej. To także istotna informacja z punktu widzenia konsolidacji europejskiego sektora obronnego i zdolności do zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na ciężki sprzęt wojskowy, zarówno na Starym Kontynencie, jak i na świecie. RENK zaopatruje w podzespoły także pojazdy gąsienicowe produkowane poza Francją i Niemcami, np. rodzinę ASCOD (przekładnie HSWL 106C oraz HSWL 256B), czołgi podstawowe Merkawa Mk4 (przekładnia RK 325), Arjun Mk1 (przekładnia RK 304S) i K2 Black Panther (przekładnia HSWL 295 TM), a także haubice samobieżne K9 Thunder (zawieszenie Horstman Hydrogas produkowane na licencji przez Mottrol w Republice Korei).
Komunikat o zwiększeniu udziałów KNDS w RENK Group opublikowano kilka tygodni po ogłoszeniu zakupu przez KNDS części francuskiego przedsiębiorstwa Texelis, która produkuje wojskowe układy zawieszenia i przeniesienia napędu do pojazdów o trakcji kołowej, a także przejęciu fabryki pojazdów szynowych Alstom w Görlitz przy granicy z Polską. RENK jest też obecny w Polsce, dostarczając m.in. przekładnie do czołgów Leopard 2 i K2GF Black Panther oraz amortyzatory HydroStrut do KTO Rosomak, a także będąc licencjodawcą układów zawieszenia Hydrogas do haubic Krab i K9. RENK dostarczy też przekładnie redukcyjne do fregat rakietowych typu Wicher. Wśród konkurentów RENK w segmencie przekładni można wymienić przedsiębiorstwa takie jak Allison (Stany Zjednoczone), SAPA (Hiszpania) oraz SNT Dynamics (Republika Korei).
![Holenderska armatohaubica samobieżna Panzerhaubitze 2000.](https://cdn.defence24.pl/2025/02/11/780xpx/Y5J2HBOZ0A5xRKLAIdh80Fa1Valcnij6PpQCqwr9.vs4e.jpg, https://cdn.defence24.pl/2025/02/11/1920xpx/Y5J2HBOZ0A5xRKLAIdh80Fa1Valcnij6PpQCqwr9.makj.jpg 2x)
Autor. KNDS Deutschland
Edmund
Przyszłość Borsuka / K2PL rysuje się w ciemniejszych barwach. Nie będzie można osiągnąć opłacalności produkcji. Przecież nie po to konkurencja niemiecko-francuska kupiła udziały, aby ułatwiać sytuacje .konkurencji polsko-koreańskiej czy amerykańskiej.
Edmund
A potem się dziwią, dlaczego Borsuk jest taki drogi, jak części do niego dostarcza konkurencja.
Edmund
Ciekawe jak będą wyglądały dalsze negocjacje na temat ceny części do produkcji pancernej produktów konkurencyjnych w fabryce, która należy do konkurencji orły, sokoły z PGŻ / MON? Był problem, że było drogo, no teraz zobaczycie nową cenę. Tak to jest jak brakuje kompetencji biznesowych. Od kogo niby macie brać tanio części, jak konkurencja się konsoliduje i wykupuje inne spółki?