Przemysł Zbrojeniowy
Europejski koncern jeszcze większy?
Grupa KNDS poinformowała o rozpoczęciu negocjacji w sprawie przejęcia części firmy Texelis, zajmującej się produkcją specjalną.
29 stycznia 2025 r. KNDS i Texelis podpisały protokół ustaleń (Memorandum of Understanding) dotyczący proponowanego przejęcia przez KNDS France działalności Texelis w dziedzinie obronności. Na mocy tego porozumienia obie strony ogłosiły, że rozpoczynają wyłączne negocjacje w celu przeprowadzenia tej transakcji, która będzie wymagała podziału firmy Texelis na dwie spółki - Texelis Défense oraz Texelis Transport.
Ostateczne zakończenie tej transakcji spodziewane jest do końca 2025 r., jednak wcześniej muszą zakończyć się konsultacje m.in. z przedstawicielami organizacji pracowniczych.
Specjalista od układów jezdnych i podwozi
Texelis to francuska firma, która od ponad 40 lat specjalizuje się w zakresie konstrukcji i produkcji podzespołów układów jezdnych i podwozi do różnego typu pojazdów, w tym opancerzonych.
W ofercie firmy znajdują się zarówno osie napędowe (z niezależnym zawieszeniem i sztywne mosty), skrzynie biegów oraz kompletne rozwiązania dla pojazdów 4x4, 6x6 i 8x8. Texelis opracowuje również rozwiązania w zakresie hybrydowych układów napędowych dla pojazdów opancerzonych, a także zarządzania energią. Jego produkty są stosowane zarówno we francuskich konstrukcjach, jak i zagranicznych.
Na przykład firma dostarczyła około 6 000 osi do 1 587 ciężarówek Mack (Renault Kerax 8x8) zamówionych przez kanadyjską armię w ramach programu Medium Support Vehicle System. Innym eksportowym odbiorcą produktów Texelis jest serbski Yugoimport SDPR, który wybrał francuskiego producenta jako dostawcę dla szeregu programów kołowych pojazdów opancerzonych. I tak wielozadaniowy pojazd taktyczny Miloš 4×4 (masa bojowa 14 ton) wykorzystuje osie Texelis T700, podczas gdy większy Miloš 2 4×4 (masa bojowa 18 ton) wykorzystuje osie T750. Z kolei osie T900 i inne rozwiązania podwoziowe zostały zastosowane w transporterach opancerzonych Lazar 3 8×8 i Lazar 3M 8×8.
Texelis został niedawno wybrany również przez estońska firmę Milrem, znanego na rynku producenta bezzałogowych platform lądowych, do dostarczenia rozwiązania w zakresie układu jezdnego dla nowej gamy średnich bezzałogowych pojazdów gąsienicowych.
Texelis wspiera zarówno producentów, jak i operatorów w całym cyklu życia produktu, od wstępnego projektu po pełną renowację, naprawę i remont. W 2024 r. firma obchodziła 10. rocznicę swojej działalności w zakresie remontów, w ramach których wyremontowano ponad 6000 osi i innych części dla wielu klientów.
Texelis zatrudnia 350 osób i osiągnął obroty w wysokości około 110 milionów euro w 2023 roku. Oprócz zakładu produkcyjnego w Limoges o powierzchni 35 000 m2, firma ma także oddział w fabryce KNDS France w Roanne.
Decydujący dla działalności firmy w sektorze obronnym był rok 2018 r., kiedy francuska agencja zamówień obronnych DGA (Direction générale de l’armement), wybrała zarówno Texelis, jak i Nexter (obecnie KNDS France) do programu pojazdów opancerzonych Véhicule Blindé Multi-Rôle Léger (VBMR-L) Serval 4×4. Wozy te zostały pozyskane w ramach szerszego programu francuskiej armii - Scorpion dotyczącego nowej generacji kołowych pojazdów opancerzonych. Przypomnijmy, że wozy Serval mają być dostarczane w czterech podstawowych wariantach: Véhicule de Patrouille Blindée (opancerzony pojazd patrolowy), Nœud de Communication Tactique (wóz łączności), Surveillance Acquisition Renseignement et Reconnaissance (pojazd rozpoznawczy) oraz Guerre Electronique (nośnik systemów WRE).
W lutym 2017 r. Texelis i Nexter podpisały umowę o współpracy przy programie Serval, w którym Texelis odpowiada za podzespoły podwozia, podczas gdy Nexter za produkcję nadwozia, integrację całości i dostawy gotowych pojazdów francuskiej armii. Elementy dostarczane przez Texelis to: osie z niezależnym zawieszeniem, silnik, skrzynię biegów, akumulatory, opancerzony zbiornik paliwa, alternator, automatyczne ogrzewanie wstępne, wyciągarka i rama pomocnicza. Pierwsze dostawy Serval do francuskiej armii miały miejsce w 2022 roku, a 978 pojazdów ma zostać zakupionych do 2035 roku. W ramach powiązanego programu Véhicule Léger Tactique Polyvalent Protégé (VLTP-P) planowane jest nabycie dodatkowych 1 060 Servali.
Program Serval dowiódł, że firma jest w stanie skonstruować na zamówienie system podwozia dla wojskowego pojazdu opancerzonego 4X4. Stanowiło to podstawę dla Texelis do opracowania szeregu rozwiązań w zakresie systemów podwozia dla klientów, którzy chcą opracować własne pojazdy opancerzone 4×4. Wybór gotowego podwozia do budowy wozu opancerzonego redukuje ryzyko różnego typu problemów i chorób wieku dziecięcego, a dzięki współpracy z producentem zapewnione jest również wsparcie przez cały okres użytkowania wozu.
Efektem końcowym jest platforma Celeris, którą Texelis określa jako gotowy system podwozia dla pojazdów opancerzonych. W przypadku zastosowania w pojeździe 4×4, podwozie Celeris waży 4,5 tony, co pozwala na opracowanie pojazdu o masie całkowitej od 13 do 18 ton. Podstawowa konfiguracja Celeris ma postać dwunastu elementów, jak osie, czy układ przeniesienia napędu. Aby zapewnić jak najszerszy zakres zastosowań podwozia, dostępnych jest 30 opcjonalnych zestawów umożliwiających potencjalnemu użytkownikowi optymalizację Celeris pod kątem indywidualnych wymagań operacyjnych i użytkowych. Kluczowe elementy systemu obejmują układ napędowy składający się z silnika wysokoprężnego Cummins ISL9 Euro 3 o mocy 279,6 kW/375 KM i automatycznej skrzyni biegów Allison 3200SP oraz osi z niezależnym zawieszeniem Texelis T750.
WIDEO: Czekając na Trumpa - Wielkie odliczanie