- Wiadomości
Hiszpania podpisała umowę na transportery opancerzone
Hiszpańskie ministerstwo obrony podpisało kontrakt z konsorcjum TESS Defense na dostarczenie łącznie 397 pojazdów różnego typu powstałych na bazie modułowej gąsienicowej platformy ASCOD w ramach programu pozyskania nowych transporterów opancerzonych VAC.
Autor. GDELS
Według założeń nowy gąsienicowy transporter opancerzony ma ważyć około 34 ton i zapewniać załodze ochronę zgodną z poziomem NATO 4569. Prędkość maksymalna została określona na 74 km/h, zaś zasięg na około 450 km. Oprócz tego pojazd ma posiadać różnego typu systemy ochrony zwiększające jego odporność m.in. na ataki kinetyczne i WRE. Wspomniany zakup ma pozwolić na przyspieszenie wymiany przestarzałych pojazdów opartych o starzejące się transportery M113, które częściowo będą zastępowane przez kołowe Dragón 8x8 w różnych wariantach. Wartość kontraktu na pozyskanie 397 wozów w różnych wersjach to blisko 2 mld EUR.
Za opracowanie i produkcję pojazdów będzie odpowiadać konsorcjum TESS Defense, w skład którego wejdą hiszpańskie firmy takie jak GDELS Santa Bárbara Sistemas, Escribano Mechanical & Engineering, Sapa Placencia oraz Indra. Zakłada się pozyskanie wozów w wariancie samobieżnego moździerza kal. 120 mm, transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, rakietowego niszczyciela czołgów, wozu ewakuacji medycznej oraz pojazdu zabezpieczenia technicznego.
Hiszpańskie wojska lądowe obecnie użytkują około 1200 egzemplarzy M113 w wielu wariantach, począwszy od opancerzonego wozu ewakuacji medycznej, wozów dowodzenia M577A2, kończąc na nośnikach przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW/Spike. Zakłada się ich wymianę kołowymi Dragón 8x8 (w liczbie nawet 1000 egzemplarzy) oraz właśnie pojazdami na bazie platformy ASCOD (400-600 wozów). Celem hiszpańskiego ministerstwa obrony jest zastąpienie wszystkich M113 do końca 2035 roku, stawiając zarówno na rozwiązania gąsienicowe, jak i kołowe. Obok tego hiszpańska armia wprowadziła niedawno do służby wozy saperskie VCZAP Castor, bazujące na nowszej modułowej gąsienicowej platformie ASCOD 2.
Zobacz też

Pojazdy oparte o trakcję gąsienicową przyjmą nazwę VAC i możliwe, że ostatecznie do ich rodziny dołączy także pełnoprawny bojowy wóz piechoty wspierający/zastępujący dotychczas używane Pizarro. Nie tak dawno konsorcjum TESS pokazywało swoją propozycję na następcę M113 w postaci ASCODa wyposażonego w automatyczną, elektrohydrauliczną skrzynię biegów Sapa ACT 850, która została stworzona z myślą, o pojazdach, których masa mieści się w granicy 45 ton, zatem jak najbardziej nadających się na bojowy wóz piechoty.
Autor. General Dynamics European Land Systems



WIDEO: Rywal dla Abramsa i Leoparda 2? Turecki czołg Altay