Reklama

Siły zbrojne

Hiszpania podpisała umowę na transportery opancerzone

ASCOD.
ASCOD.
Autor. GDELS

Hiszpańskie ministerstwo obrony podpisało kontrakt z konsorcjum TESS Defense na dostarczenie łącznie 397 pojazdów różnego typu powstałych na bazie modułowej gąsienicowej platformy ASCOD w ramach programu pozyskania nowych transporterów opancerzonych VAC.

Reklama

Według założeń nowy gąsienicowy transporter opancerzony ma ważyć około 34 ton i zapewniać załodze ochronę zgodną z poziomem NATO 4569. Prędkość maksymalna została określona na 74 km/h, zaś zasięg na około 450 km. Oprócz tego pojazd ma posiadać różnego typu systemy ochrony zwiększające jego odporność m.in. na ataki kinetyczne i WRE. Wspomniany zakup ma pozwolić na przyspieszenie wymiany przestarzałych pojazdów opartych o starzejące się transportery M113, które częściowo będą zastępowane przez kołowe Dragón 8x8 w różnych wariantach. Wartość kontraktu na pozyskanie 397 wozów w różnych wersjach to blisko 2 mld EUR.

Reklama

Za opracowanie i produkcję pojazdów będzie odpowiadać konsorcjum TESS Defense, w skład którego wejdą hiszpańskie firmy takie jak GDELS Santa Bárbara Sistemas, Escribano Mechanical & Engineering, Sapa Placencia oraz Indra. Zakłada się pozyskanie wozów w wariancie samobieżnego moździerza kal. 120 mm, transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, rakietowego niszczyciela czołgów, wozu ewakuacji medycznej oraz pojazdu zabezpieczenia technicznego.

Czytaj też

Hiszpańskie wojska lądowe obecnie użytkują około 1200 egzemplarzy M113 w wielu wariantach, począwszy od opancerzonego wozu ewakuacji medycznej, wozów dowodzenia M577A2, kończąc na nośnikach przeciwpancernych pocisków kierowanych TOW/Spike. Zakłada się ich wymianę kołowymi Dragón 8x8 (w liczbie nawet 1000 egzemplarzy) oraz właśnie pojazdami na bazie platformy ASCOD (400-600 wozów). Celem hiszpańskiego ministerstwa obrony jest zastąpienie wszystkich M113 do końca 2035 roku, stawiając zarówno na rozwiązania gąsienicowe, jak i kołowe. Obok tego hiszpańska armia wprowadziła niedawno do służby wozy saperskie VCZAP Castor, bazujące na nowszej modułowej gąsienicowej platformie ASCOD 2.

Reklama

Czytaj też

Pojazdy oparte o trakcję gąsienicową przyjmą nazwę VAC i możliwe, że ostatecznie do ich rodziny dołączy także pełnoprawny bojowy wóz piechoty wspierający/zastępujący dotychczas używane Pizarro. Nie tak dawno konsorcjum TESS pokazywało swoją propozycję na następcę M113 w postaci ASCODa wyposażonego w automatyczną, elektrohydrauliczną skrzynię biegów Sapa ACT 850, która została stworzona z myślą, o pojazdach, których masa mieści się w granicy 45 ton, zatem jak najbardziej nadających się na bojowy wóz piechoty.

Czytaj też

Demonstrator technologii opcjonalnie załogowego transportera opancerzonego ASCOD.
Demonstrator technologii opcjonalnie załogowego transportera opancerzonego ASCOD.
Autor. General Dynamics European Land Systems
Reklama

Komentarze (2)

  1. Monkey

    Czyli na Półwyspie Iberyjskim też zdano sobie sprawę że działania na lądzie mają kluczowe znaczenie i trzeba mieć odpowiedni sprzęt do ich prowadzenia. Nawet jeśli nie leży się w geograficznym sąsiedztwie państw agresywnych, jak Polska.

  2. Stefan1

    W zasadzie i Polskiej Armii przydały się nowe GTO.

    1. Chyżwar

      A co się tobie nie podoba w dotychczasowej kolejności kierowanie geograficznego, albo w przeglądzie globalnych zagrożeń? Cywilizacja Zachodu to obecne granice UE, Kanady, Australii, USA, Australii, Nowej Zelandii, Japonii i Republiki Korei. Reszta towarzystwa jest wielce niepewna. Problem jest taki, że Niemcy czy inni Francuzi kombinują za bardzo. A to właśnie jest furtką do rozwalenia UE przez Chińczyków czy innych rusków.

Reklama