Przemysł Zbrojeniowy
Czarna Pantera w Emiratach. Hyundai Rotem promuje czołg K2

Autor. Robert Czulda
Podczas targów IDEX 2025 w Abu Zabi firma Hyundai Rotem zaprezentowała czołg podstawowy K2 Black Panther w wariancie ME, który oferuje Bliskiego Wschodu.
Jak dotąd południowokoreański czołg podstawowy K2 Black Panther znalazł jedynego klienta eksportowego w Polsce. Producent K2, firma Hyundai Rotem, asystowała też konstruktorom z Turcji w projekcie czołgu Altay. Korea Południowa liczy, że oferta jej sektora obronnego znajdzie zainteresowanie na Bliskim Wschodzie, w tym w arabskich monarchiach Zatoki Perskiej. Państwa te są zainteresowane ofertą Hyundai Rotem – nowoczesną bronią, której zakupy mogą przełożyć się na transfer technologii. Koreańskie przedsiębiorstwa są obecne w regionie, co pokazują niedawne kontrakty na systemy artylerii rakietowej, zestawy przeciwlotnicze, a nawet lekkie samoloty bojowe.
Zarówno Arabia Saudyjska, ale szczególnie Zjednoczone Emiraty Arabskie, w ostatnich latach znacząco rozbudowały bazę przemysłową. Dzięki pozyskiwaniu zagranicznego know-how nie tylko pozyskały kompetencje, ale także oferują szereg produktów na eksport. W 1993 roku Zjednoczone Emiraty Arabskie zakupiły 436 czołgów Leclerc (w tym 48 wozów zabezpieczenia technicznego). Obecnie w służbie znajdują się 354 maszyny (część sprzedano do Jordanii), ale według nieoficjalnych informacji jedynie połowa z nich jest sprawna. W 2023 roku Nexter podpisał umowę na ich modernizację. Arabia Saudyjska posiada kilkaset czołgów M1A2 Abrams, podczas gdy w rezerwie znajdują się starsze M60A3, a nawet francuskie AMX-30.

Autor. Robert Czulda
W styczniu 2025 roku Seok Jong-geon z agencji DAPA podpisał z Ministerstwem Obrony Arabii Saudyjskiej dokument o średnio- i długoterminowej współpracy w przemyśle obronnym. Przedstawiciele Hanwha Aerospace, Korea Aerospace Industries (KAI), HD Hyundai Heavy Industries i Hanwha Ocean spotkali się z Chalidem ibn Husajnem Al-Bijarim, wiceministrem ds. obrony. Arabia Saudyjska wykazała między innymi zainteresowanie południowokoreańskimi okrętami podwodnymi i nawodnymi.
Warto przypomnieć, że K2 był oferowany Omanowi, który posiada kilkadziesiąt brytyjskich Challengerów 2 i nieco więcej amerykańskich M60A1 oraz A3. W 2018 r. pojawiły się doniesienia o zainteresowaniu zakupem 76 czołgów za 885 milionów dolarów. Wcześniej Oman testował czołg Leopard 2A7, ale ostatecznie Niemcy nie zgodzili się na sprzedaż. Do transakcji na K2 nie doszło, ale Korea Południowa zapewne nie traci nadziei na sukces.

Autor. Robert Czulda
Niewielkie są szanse na przekonanie Bahrajnu, który ze względu na niewielki rozmiar nie ma aspiracji przemysłowych. Bahrajn ma wystarczające siły pancerne, na które składają się czołgi M60A3, ale w ubiegłym roku państwo to otrzymało zgodę na zakup pięćdziesięciu M1A2SEPv3 Abrams. Również Katar jest w pełni usatysfakcjonowany, bowiem w ostatnich latach zamówiono tureckie Altaye i niemieckie Leopardy 2A7+. Z kolei Kuwejt ma czołgi M1A2 Abrams i jugosłowiańskie M-84AB. W 2024 r. około 150 czołgów M-84 trafiło do Chorwacji. Oficjalnie powodem są planowane remonty, ale nieoficjalnie mówi się o przekazaniu ich Ukrainie.
Rozmowy prowadzi Egipt, który pod koniec 2024 r. otrzymał zgodę Stanów Zjednoczonych na modernizację 555 czołgów M1A1 Abrams do standardu M1A1SA. Państwo to nadal na stanie ma stare czołgi, w tym T-54, T-55, T-62 i M60. Od dawna Egipt szuka czołgu nowej generacji, a także dostawcy, który byłby gotów podzielić się technologiami, aby egipskiemu przemysłowi zbrojeniowemu zapewnić jak największy udział w produkcji.
K2ME po raz pierwszy zademonstrowano podczas IDEX 2023, ale wówczas na stoisku Hyundai Rotem znalazł się jedynie model czołgu. Teraz do stołecznego Abu Zabi sprowadzono pełnowymiarowy pojazd, podczas gdy firmy HD Hyundai Infracore oraz SNT Dynamics wystawiły w pełni koreański zespół napędowy przeznaczony do K2. Pod koniec 2024 r. Ministerstwo Obrony Republiki Korei zatwierdziło zastosowanie koreańskiej przekładni w czołgach podstawowych K2 Black Panther w kolejnej, czwartej partii produkcyjnej tych wozów.
Co do czołgu K2 w wersji ME (ang. Middle East, a więc bliskowschodniej), to został on zoptymalizowany do działania w trudnych warunkach geograficznych i klimatycznych regionu. K2ME musi bowiem sprostać zarówno piachowi oraz pyłowi, jak i wysokim temperaturom, które latem sięgają nawet 55 stopni Celsjusza. W tym celu K2ME posiada wydajniejsze chłodzenie, klimatyzację i filtry.

Autor. Hyundai Rotem
Czołg liczy około 60 ton i mierzy 10,9 metra długości, 3,6 metra szerokości i 2,5 metra wysokości. Napędza go silnik wysokoprężny HD Hyundai Infracore o mocy 1500 KM, który współpracuje z w pełni automatyczną przekładnią SNT Dynamics. Główne uzbrojenie stanowi 120 mm armata gładkolufowa z lufą L/55 i automatem ładowania. Pojazd przewozi 40 sztuk amunicji. Uzbrojenie dodatkowe obejmuje zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z 12,7 mm wielkokalibrowym karabinem maszynowym oraz 7,62 mm uniwersalny karabin maszynowy sprzężony z armatą.
K2ME posiada podwyższony poziom ochrony dzięki dodatkowym modułom pancerza specjalnego. Pojazd posiada również system aktywnej obrony pojazdu klasy hard kill KAPS 2 oraz zagłuszarkę przeciw powietrznym bezzałogowcom. Pojazd wyposażono w układ filtrowentylacji, automatyczny system gaśniczy, a także zestaw kamer, które umożliwiają obserwację bliskiego otoczenia pojazdu w zakresie 360 stopni.
WIDEO: Ta wojna nas nie obudziła