Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Koreańska przekładnia do czołgu K2 Black Panther

Czołg K2GF Black Panther na poligonie.
Czołg K2GF Black Panther na poligonie. Polskie wozy posiadają koreański silnik oraz niemiecką przekładnię. Kolejna partia produkcyjna dla Republiki Korei otrzyma w pełni koreański power-pack.
Autor. 20 Bartoszycka Brygada Zmechanizowana

Ministerstwo Obrony Republiki Korei zatwierdziło zastosowanie koreańskiej przekładni w czołgach podstawowych K2 Black Panther w kolejnej, czwartej partii produkcyjnej tych wozów. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie do służby w pełni koreańskiego power-packa, który zostać zaproponowany również Polsce.

Jak pisze „Korea Times”, w poniedziałek 28 października Ministerstwo Obrony Republiki Korei poinformowało o wyrażeniu zgody na wykorzystanie krajowej przekładni w kolejnej, czwartej partii produkcyjnej w programie zakupów czołgów K2 Black Panther. To jeden z rezultatów posiedzenia komisji ds. projektów obronnych realizowanego pod przewodnictwem ministra obrony Republiki Korei. Dzięki zatwierdzeniu przez komitet rodzimej skrzyni biegów Wojska Lądowe Republiki Korei będą mogły korzystać z w pełni krajowego zespołu napędowego wraz ze wsparciem lokalnego przemysłu dla następnej partii czołgów K2 Black Panther.

Reklama

Czołgi K2 Black Panther są użytkowane w Korei Południowej od 2014 roku. Dotychczasowe dostawy zrealizowano w trzech partiach produkcyjnych. W pierwszej, liczącej 100 pojazdów, których produkcja rozpoczęła się w 2014 r., zastosowano zespół napędowy o nazwie EuroPowerPack (zastosowany też w czołgach Leclerc eksportowanych do Zjednoczonych Emiratów Arabskich). Składa się nań silnik wysokoprężny mtu MT 883 Ka-500 oraz przekładnia automatyczna RENK HSWL 295 TM o pięciu przełożeniach do przodu i do tyłu.

Czytaj też

W drugiej (106 wozów) i trzeciej (54 pojazdy) transzy produkcyjnej K2 zastosowano układ mieszany. Jest on połączeniem koreańskiego silnika DV27K produkowanego przez HD Hyundai Infracore i wspomnianej niemieckiej przekładni HSWL 295 TM. Takie zespoły napędowe otrzymały też polskie K2GF. Dzięki zgodzie parlamentarnej komisji ds. projektów obronnych w następnej partii produkcyjnej K2 wykorzystany zostanie silnik DV27K oraz opracowana i produkowana w Republice Korei przekładnia hydrokinetyczna SNT Dynamics EST15K.

Czytaj też

Co ciekawe, pierwszym krajem, który zdecydował się na skorzystanie z koreańskiego zespołu napędowego, była nie Republika Korei, lecz Turcja. Ankara rozwija własny czołg podstawowy o nazwie Altay, który powstał z istotnym udziałem koreańskich technologii, lecz nie stanowi bliźniaka K2. Pierwsze prototypy wyposażono w europejski power-pack, zresztą taki sam, jak w partii wdrożeniowej K2. Jednak pod koniec ubiegłej dekady Niemcy odmówiły dalszych dostaw techniki wojskowej do Turcji. Dotyczyło to również wojskowych silników i przekładni.

Czytaj też

To zmusiło Ankarę do przyspieszenia własnego projektu zespołu napędowego o nazwie Batu. Ten znajduje się na końcowym etapie rozwoju, lecz nie jest w pełni gotowy do produkcji. Jak informowały media, w 2022 r. Turcja przeprowadziła badania koreańskiego power-packa, zaś rok później zamówiono go do czołgów Altay pierwszej partii produkcyjnej. Dodajmy, że w porównaniu do obecnej konfiguracji K2 jest to wyraźnie cięższy pojazd. Załogę stanowią cztery, a nie trzy osoby. Altay posiada też siedem par kół bieżnych zamiast sześciu.

Czytaj też

Zgoda koreańskiego rządu na wykorzystanie własnej przekładni w K2 ma też znaczenie dla Wojska Polskiego i planów współpracy z przemysłem. Strona koreańska zadeklarowała wcześniej możliwość transferu technologii i ustanowienia wsparcia eksploatacji dla koreańskiego zespołu napędowego, gdyby został wybrany w programie K2PL. Obecnie trwają negocjacje w sprawie ostatecznej konfiguracji polskiego czołgu, dopinane są też kwestie formalne. W trakcie MSPO w ubiegłym i bieżącym roku firmy HD Hyundai Infracore oraz SNT Dynamics wspólnie zaprezentowały koreański zespół napędowy. Po zatwierdzeniu przez ministerstwo obrony Republiki Korei i skierowaniu go do służby istnieje zatem możliwość zastosowania tego rozwiązania w Siłach Zbrojnych RP z zaangażowaniem polskiego przemysłu.

Pierwsza partia tureckich czołgów podstawowych Altay otrzyma zespoły napędowe z Republiki Korei.
Pierwsza partia tureckich czołgów podstawowych Altay otrzyma zespoły napędowe z Republiki Korei.
Autor. BMC Defence
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama