- Wiadomości
Turcy informują ile czołgów Altay dostarczą do wojska
Tureckie media branżowe poinformowały o planowanym harmonogramie dostaw czołgów podstawowych Altay T1 i Altay T2 do tureckich sił zbrojnych.

W czasie wizyty w zakładach koncernu BMC, w których produkowane mają być czołgi podstawowe Altay, szef agencji SSB (Savunma Sanayii Başkanı), Prof. Dr Haluk Görgün poinformował o harmonogramie dostaw czołgów Altay w wersjach T1 i T2.
Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün, ALTAY Tankı teslimat takvimini açıkladı!
— SavunmaSanayiST.com (@SavunmaSanayiST) February 24, 2025
ALTAY-T1:
— 2025: 3 adet
— 2026: 11 adet
— 2027: 41 adet
— 2028: 30 adet
Toplam 85 adet ALTAY-T1.
ALTAY-T2: 2028’den itibaren 165 adet ALTAY-T2 üretilecek. pic.twitter.com/qGehorYJtA
Czołgi Altay T1 produkowane mają być od 2025 do 2028, kolejno w partiach liczących 3, 11, 41 i 30 sztuk, a więc łącznie ma zostać wyprodukowanych 85 egzemplarzy, które można określić jako partię wdrożeniową.
Ów partia wdrożeniowa posłuży do szkolenia oraz dalszych testów w środowisku operacyjnym, jak również do znalezienia i wyeliminowania tzw. chorób wieku dziecięcego, czyli ewentualnych błędów konstrukcyjnych oraz produkcyjnych, które nie zostały wykryte na etapie badań zakładowych i kwalifikacyjnych.

Od 2028 ma nastąpić produkcja czołgów Altay T2, będzie to ulepszony wariant, który wyposażony ma być już w turecki zespół napędowy BATU w miejsce obecnie stosowanego koreańskiego zespołu napędowego z silnikiem DV27K i przekładnią EST15K.
Altay T2 ma wedle wcześniej zapowiadanych planów, charakteryzować się także innymi rozwiązaniami, jak pełna izolacja przewożonej amunicji armatniej. W planach jest również powstanie wersji T3 która ma charakteryzować się zdalnie sterowanym bezzałogowym systemem wieżowym.

Autor. Damian Ratka / Defence24.pl
Aby produkować czołgi Altay, koncern BMC buduje już od jakiegoś czasu nową fabrykę w stolicy Turcji, Ankarze, zakłady te rozpoczną produkcję czołgów Altay T1 w sierpniu 2025 roku. Zakłady te prawdopodobnie będą produkować także inne typy pojazdów opancerzonych.
Turcja prowadzi intensywne wysiłki w celu zastąpienia wszystkich możliwych komponentów zagranicznych, krajowymi odpowiednikami, jak choćby silniki czy przekładnie. Nowe zakłady będą mieć powierzchnię łącznie 840 tysięcy metrów kwadratowych, a sama linia produkcyjna ma mieć 63 tysiące metrów kwadratowych powierzchni.

Autor. BMC/CC BY-SA 4.0
W fabryce znajdą się takie obiekty jak dział przygotowujący podzespoły, dział spawania konstrukcji, dział obróbki końcowej, dział piaskowania i lakierni, linie montażowe i tor testowy. Będzie to więc ogromny zakład mogący produkować seryjnie wiele różnych typów pojazdów opancerzonych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS