Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

IDEX 2025: Nowe warianty emirackiego wozu Wahash

IDEX 2025: Haubica samobieżna Lahab (Oferta firmy Calidus)
IDEX 2025: Haubica samobieżna Lahab (Oferta firmy Calidus)
Autor. Robert Czulda

Podczas targów zbrojeniowych IDEX 2025 w Abu Zabi emiracka firma Calidus zaprezentowała nową samobieżną haubicę Lahab kal. 155 mm na podwoziu kołowym. To jeden z trzech nowych pojazdów na tym samym podwoziu, które promuje ten koncern.

Calidus, zbrojeniowa firma z siedzibą w Abu Zabi, powstała w 2015 roku i w krótkim czasie zbudowała silną pozycję na rynku. Obecna edycja IDEX doskonale to potwierdza.

Na tegorocznych targach Calidus prezentuje m.in. opancerzone pojazdy MATV004 i MATV001. Pierwszy z nich ma zostać wyposażony w system rakietowy Al Heda – pociski krótkiego zasięgu o maksymalnym zasięgu 10 km, mogące przenosić głowice przeciwpancerne i naprowadzane na cel za pomocą podczerwieni lub półaktywnego systemu laserowego. W trakcie IDEX 2025 rząd Zjednoczonych Emiratów Arabskich podpisał z Calidusem wartą miliard dolarów umowę na rozwój tego systemu.

Reklama

Lahab to jednak projekt o znacznie większym znaczeniu – to pierwsza haubica samobieżna stworzona w regionie. Zjednoczone Emiraty Arabskie zadbały, aby była zgodna z zachodnimi standardami, także pod względem wykorzystywanej amunicji. Dla władz w Abu Zabi to kluczowy projekt, ponieważ stanowi dowód na zdolność kraju do samodzielnego rozwoju technologicznego i tworzenia własnych rozwiązań.

    Haubica jest napędzana 724-konnym silnikiem i strzela standardową amunicją kal. 155 mm, w tym również naprowadzaną. Jej donośność wynosi do 56 km. Dzięki automatycznemu systemowi ładowania Lahab może oddać salwę do ośmiu pocisków. Jak każda nowoczesna haubica, posiada zdolność prowadzenia ognia w trybie MRSI (Multiple Round Simultaneous Impact), co pozwala na jednoczesne uderzenie kilku pocisków w cel, lecących różnymi trajektoriami. Magazyn amunicji mieści 28 pocisków gotowych do strzału oraz dodatkowe 22 w rezerwie. Producent podkreśla, że czas od rozpoczęcia ostrzału do opuszczenia stanowiska wynosi mniej niż minutę, co zwiększa bezpieczeństwo systemu w przypadku ognia kontrbateryjnego przeciwnika.

    Pojazd spełnia normy ochrony balistycznej STANAG 4569 i zapewnia załodze osłonę przed zagrożeniami niekonwencjonalnymi. Dodatkowo może zostać wyposażony w karabin maszynowy kal. 12,7 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych.

    IDEX 2025: Dostępne moduły uzbrojenia dla wozu Wahash (Oferta firmy Calidus)
    IDEX 2025: Dostępne moduły uzbrojenia dla wozu Wahash.
    Autor. Robert Czulda

    Lahab został osadzony na podwoziu kołowego transportera Wahash (Dziki lub Potwór), opracowanego we współpracy z południowoafrykańską firmą ADG Mobility. Wahash to modułowa platforma o masie własnej 32 ton, która ma posłużyć do budowy kolejnych wariantów pojazdów dla sił zbrojnych Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Wszystkie wersje bazują na 724-konnym silniku, zapewniającym odpowiednie osiągi i mobilność.

    W 2019 roku zaprezentowano wariant bojowego transportera piechoty, mogącego przewozić do ośmiu żołnierzy desantu, uzbrojonego w ukraińską wieżę BM-3M. Dwa lata później, w 2021 roku, pokazano egzemplarz wyposażony w rosyjską wieżę z BMP-3, który można zobaczyć również na tegorocznych targach IDEX 2025. Wówczas zwiedzający mieli okazję zapoznać się także z wersją Wahasha uzbrojoną w armatę kal. 105 mm.

    Reklama

    Obecnie zaprezentowano pojazd zintegrowany z przeciwlotniczym systemem Korkut kal. 35 mm, opracowanym przez turecką firmę Aselsa. System ten składa się z dwóch automatycznych armat i jest przeznaczony do zwalczania bezzałogowców, wolno lecących samolotów oraz śmigłowców. Szybkostrzelność wynosi 1100 pocisków na minutę. Uzbrojenie przystosowano do użycia amunicji programowalnej Atom 35, z czego 200 pocisków znajduje się w automacie ładowania, a kolejne 200 dostępnych jest na pokładzie. Efektywny zasięg Korkuta wynosi około 5 km. W tej konfiguracji pojazd waży 34 tony. Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się pierwszym międzynarodowym klientem systemu Korkut.

    IDEX 2025: Wahash z systemem Korkut (Oferta firmy Calidus)
    IDEX 2025: Wahash z systemem Korkut.
    Autor. Robert Czulda

    Podczas IDEX 2025 w Abu Zabi firma Calidus zaprezentowała również pomniejszony wariant Wahasha (LIFV, Light Infantry Fighting Vehicle). Podczas gdy podstawowy model ma wymiary 8,5 metra długości, 2,7 metra szerokości i 3,1 metra wysokości, nowa wersja mierzy 8 metrów długości, 2,9 metra szerokości i 2,4 metra wysokości. W przeciwieństwie do pierwotnego modelu nie posiada zdolności amfibijnych. Oba warianty wykorzystują jednak ten sam silnik i układ przeniesienia napędu. Załoga liczy trzy osoby, a pojazd może przewozić do 10 żołnierzy. Prototyp zaprezentowany podczas IDEX 2025 posiadał jednak tylko osiem miejsc.

    Pojazd wyposażono w bezzałogową wieżę Nefer tureckiej firmy Aselsan. Wyposażono ją w armatę 2A42 kal. 30 mm. Sprzężone uzbrojenie to karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub 7,62 mm. Dodatkowo umieszczony na jej szczycie moduł uzbrojenia wyposażony jest w karabin maszynowy SARP kal. 7,62 mm. Magazyn amunicji mieści 200 sztuk pocisków do armaty oraz 500 nabojów do karabinu maszynowego. Kąt elewacji uzbrojenia wynosi od -10° do +60°.

    IDEX 2025: Wahash w wersji LIFV (Oferta firmy Calidus)
    IDEX 2025: Wahash w wersji LIFV.
    Autor. Robert Czulda

    Wieża posiada zdolność prowadzenia ognia w ruchu zarówno do celów stacjonarnych, jak i poruszających się, a także systemy dziennego i nocnego obrazowania, automatyczne śledzenie celu, stabilizację żyroskopową, dalmierz laserowy do precyzyjnego obliczania balistyki, komputerowy system kierowania ogniem, licznik wystrzelonych pocisków oraz system ostrzegający o niskim stanie amunicji. Zapewnia również ochronę na poziomie STANAG 4569 Level II.

    Po lewej stronie wieży znajduje się podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych Al Heda.

    Nowy wariant Wahasha osiąga maksymalną prędkość 130 km/h, ma zasięg 700 km i może pokonywać wzniesienia o nachyleniu 70% oraz boczne nachylenia do 40%. Jego kąty natarcia i zejścia wynoszą po 45°, a dodatkowo potrafi przekraczać rowy o szerokości do 2 metrów oraz przeszkody pionowe o wysokości do 0,8 metra.

    Reklama

    CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

    Reklama

    Komentarze (1)

    1. KAR

      Coraz więcej państw arabskich, ale też byłych republik radzieckich inwestuje we własne rozwiązania i produkty dla potrzeb armii. Zaczynali od adaptacji cudzych rozwiązań, a teraz coraz częściej stawiają na własną myśl techniczną. Za chwilę dojdą jeszcze kraje tzw. TRZECIEGO ŚWIATA, które zaczną produkować swój sprzęt wojskowy.

    Reklama