Przemysł Zbrojeniowy
Arabia Saudyjska zainteresowana wozami bojowymi z Korei
Delegacja z Arabii Saudyjskiej pod przewodnictwem ministra Gwardii Narodowej księcia Abdullaha bin Bandara bin Abdulazia Al Sauda odwiedziła Koreę Południową. Podczas wizyty zostały zaprezentowane jej lokalnej produkcji systemy uzbrojenia jak m.in. armatohaubice K9A1, czołgi K2GF oraz bojowe wozy piechoty K21.
Arabia Saudyjska w ostatnich latach jest coraz ważniejszym dla Korei Południowej partnerem pod kątem m.in. zakupów uzbrojenia jak np. wieloprowadnicowe wyrzutnie rakiet K239 Chunmoo czy systemy obrony powietrznej średniego zasięgu KM-SAM Block II. Tym samym wizyta wysokiej rangą delegacji z tego kraju na początku listopada stanowiła kolejną okazję to promocji swoich konstrukcji, co miało typowy dla Korei Południowej element w postaci statycznej demonstracji ogniowej. Pokazano na niej armatohaubice K9A1, czołgi K2 Blach Panther, bojowe wozy piechoty K21 oraz artyleryjskie zestawy przeciwlotnicze K30 Biho i K30W Chunho.
Oprócz tego wspomniane pojazdy zostały pokazane pod kątem mobilności oraz w przypadku K21 jego zdolność do pokonywania przeszkód wodnych. Oprócz przedstawicieli Arabii Saudyjskiej na pokazach obecni byli reprezentanci południowokoreańskiej DAPA, ministerstwa obrony oraz koncernu Hanwha Aerospace. Oprócz demonstracji wspomnianego uzbrojenia delegacji miano pokazać rozwiązania wspomnianego przedsiębiorstwa w zakresie laserowych systemów obrony powietrznej, transporterów opancerzonych, artyleryjsko-rakietowych zestawów przeciwlotniczych oraz niedawno zademonstrowanej w formie modelu artylerii kołowej kal. 155 mm.
Wizyta ma na celu nie tylko pogłębienie relacji dwustronnych, ale także jest elementem szerszej strategii Arabii Saudyjskiej (Wizja 2030) mającej na celu zwiększyć zdolności obronnych tego kraju oraz jego samodzielności w kwestii technologii wojskowych. Niewykluczone, że współpraca z Koreą Południową może być jedną z dróg w zakresie realizacji zwłaszcza tego drugiego celu, zważywszy na coraz prężniej działający lokalny przemysł zbrojeniowych. O jego potencjale mogliśmy się przekonać podczas targów WDS 2024, za sprawą zdjęć i relacji od Dr Roberta Czuldy.
Hanwha jest w pełni zaangażowana w dostarczanie najlepszych w swojej klasie rozwiązań obronnych we wszystkich dziedzinach: w powietrzu, na morzu i na lądzie dla Królestwa Arabii Saudyjskiej w ramach silnego dwustronnego partnerstwa.
@ Oh Kyeahwan, wiceprezes i szef Hanwha Aerospace Middle East & Africa
Czytaj też
K9 Thunder to południowokoreańska armatohaubica samobieżna zaprojektowana przez koncern Samsung Techwin (dziś Hanwha Aerospace) na potrzeby Sił Zbrojnych Republiki Korei. Załoga składa się z pięciu osób: dowódcy, działonowego, ładowniczego, pomocnika ładowniczego i kierowcy. Uzbrojenie główne stanowi haubica kalibru 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów, którą umieszczono w obrotowej wieży. Przy wykorzystaniu pocisku z gazogeneratorem dennym donośność wynosi 40 km, podczas gdy z amunicją specjalną wartość ta może wynieść ponad 50 km . Zapas amunicji wynosi 48 kompletów pocisków i ładunków miotających. Napęd stanowi produkowany na licencji silnik wysokoprężny MTU MT 881 Ka-500 o mocy 1000 KM, który przy masie 47 ton zapewnia prędkość maksymalną 67 km/h i zasięg 480 km. Obecnie są one używane przez takie kraje jak Korea Południowa, Polska, Indie, Norwegia, Estonia, Egipt, Finlandia a w przyszłości także Rumunia.
K2 Black Panther to czołg podstawowy z Republiki Korei produkowany przez Hyundai Rotem Company. Pojazd ma trzyosobową załogę: kierowcę, działonowego i dowódcę. Uzbrojenie główne stanowi armata gładkolufowa CN08 kalibru 120 mm z lufą o długości 55 kalibrów (6,6 metra). Zapas amunicji wynosi 40 naboi 120 x 570 mm, z których 16 znajduje się w automacie ładowania w tylnej niszy wieży, a 24 ulokowano w kadłubowym magazynie po prawej stronie stanowiska kierowcy. Z armatą sprzężono uniwersalny karabin maszynowy M60E2 kal. 7,62 mm. Uzupełnienie stanowi umieszczony na stropie wieży wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 Browning) kal. 12,7 mm.
W zależności od partii produkcyjnej w czołgach zastosowano różne silniki. Pierwsze seryjne pojazdy napędzał niemiecki silnik wysokoprężny MTU MT 883 Ka-501 o mocy 1500 KM, który produkuje na licencji koreańska firma STX Engine. Począwszy od drugiej serii zastosowano południowokoreański motor HD Hyundai Infracore (dawniej Doosan Infracore) DV27K o identycznych osiągach. W obu przypadkach za przeniesienie napędu odpowiada przekładnia Renk HSWL 295 TM. Trwają prace nad wdrożeniem do produkcji koreańskiej przekładni SNT Dynamics EST15K. Oba zespoły napędowe umożliwiają rozpędzenie ważącego 55 ton czołgu do prędkości maksymalnej 70 km/h. Obecnie jedynymi użytkownikami tych maszyn są Republika Korei oraz Polska.