Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

IDEX 2025: ZEA prezentuje swoje przemysłowe aspiracje

IDEX 2025: Bezzałogowy Havoc (Oferta przemysłu Zjednoczonych Emiratów Arabskich)
Bezzałogowy pojazd Havoc 8x8 RCV debiutujący na IDEX 2025.
Autor. Robert Czulda

Targi zbrojeniowe to dla gospodarza zazwyczaj doskonała okazja do zaprezentowania rodzimego potencjału przemysłowego. Nie inaczej jest w przypadku IDEX 2025 w Abu Zabi, gdzie Zjednoczone Emiraty Arabskie przedstawiają swoje osiągnięcia z ostatnich lat.

Jeszcze kilka lat temu ZEA nie były kojarzone z przemysłem zbrojeniowym – i słusznie, ponieważ państwo to wydawało miliardy dolarów na zakup uzbrojenia na całym świecie. W ostatnich latach sytuacja uległa jednak zmianie. Symbolem tego przełomu stał się powołany w 2019 roku koncern EDGE, który błyskawicznie wyrósł na znaczącego gracza na arenie międzynarodowej. Obok niego działają także inne, mniej znane firmy. Jedną z nich jest Calidus, który podczas IDEX 2019 zaprezentował lekki samolot bojowy B-250. Bez wątpienia Zjednoczone Emiraty Arabskie są dziś regionalnym liderem w sektorze zbrojeniowym.

Reklama

W ostatnich latach ZEA zainwestowały ogromne środki w rozwój własnych kompetencji, dążąc do ograniczenia zależności od zagranicznych dostawców. Decyzja ta była podyktowana dwoma kluczowymi czynnikami. Po pierwsze, władze w Abu Zabi dostrzegły ryzyko wynikające z niepewnej współpracy ze Stanami Zjednoczonymi, zwłaszcza po ograniczeniach eksportowych nałożonych przez administrację Joe Bidena na Arabię Saudyjską. Po drugie, zrozumiały, że budowa własnego potencjału przemysłowego jest koniecznością – status rentiera naftowego nie może trwać wiecznie.

W 2023 roku budżet obronny ZEA wyniósł 23,2 miliarda dolarów. Dzięki polityce „emiratyzacji”, polegającej na pozyskiwaniu zagranicznych technologii i rozwijaniu własnych kompetencji, znaczna część tych środków pozostaje w kraju, przyczyniając się do dalszego wzrostu rodzimego przemysłu zbrojeniowego.

IDEX 2025: Bezzałogowy statek latający klasy MALE Reach-M (Oferta przemysłu Zjednoczonych Emiratów Arabskich)
Bezzałogowy statek latający klasy MALE Reach-M.
Autor. Robert Czulda

Sceptycy mogliby zauważyć, że oferta Zjednoczonych Emiratów Arabskich, z której kraj ten jest tak dumny, w dużej mierze wynika z transferu technologicznego, a nie z pracy rodzimych inżynierów i ich innowacyjności. Warto jednak pamiętać, że ZEA- nie miały wcześniej tradycji ani zaplecza technologicznego w tej dziedzinie, więc zaczynały od zera; w krótkim czasie osiągnęły bardzo wysoki poziom i konsekwentnie go podnoszą.

Dekadę temu przemysł zbrojeniowy ZEA praktycznie nie istniał. W ciągu zaledwie pięciu lat liczba oferowanych przez kraj produktów i usług wzrosła z 30 do ponad 200. Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się dostawcą gotowych rozwiązań, które zaczęły eksportować. Kraj intensywnie inwestuje w badania i rozwój. Koncern EDGE działa już w 91 państwach na świecie, a w 2024 roku ogłosił podpisanie 200 dużych kontraktów, z których 25% stanowiły umowy międzynarodowe. Jak na tym tle wypada Polska? Jak duży postęp w tej branży osiągnęła w ciągu ostatnich 10 lat?

Reklama

Targi IDEX, są organizowane od 1993 roku,a wdycja tegoroczna jest największa w historii (to siedemnasta wystawa oraz ósma towarzyszących im targów morskich NAVDEX). Według oficjalnych danych targi przyciągnęły 1,5 tysiąca firm z 65 państw, co oznacza wzrost o 16% w porównaniu z poprzednią edycją. Powierzchnia wystawowa wynosi 181 tysięcy metrów kwadratowych, a wśród uczestników znalazło się siedmiu debiutantów – Katar, Etiopia, Węgry, Łotwa, Litwa, Rumunia i Cypr. Organizatorzy przewidują ponad 150 tysięcy zwiedzających.

Jeśli chodzi o szczegóły tegorocznych prezentacji, potężna ekspozycja koncernu EDGE koncentruje się na takich sektorach jak platformy i systemy, pociski i systemy uzbrojenia, technologie walki elektronicznej i cybernetycznej oraz wsparcie misji. Firma aktywnie inwestuje również w nowe obszary sektora obronnego, w tym nadzór i rozpoznanie (ISR), zaawansowane działania bojowe oraz łączność i sztuczną inteligencję.

IDEX 2025: Wozy Rila i Guardian Xtreme (Oferta przemysłu Zjednoczonych Emiratów Arabskich)
IDEX 2025: Wozy firmy IAG: Rila i Guardian Xtreme.
Autor. Robert Czulda

W tym roku EDGE stawia szczególny nacisk na systemy bezzałogowe i autonomiczne. Jednym z najciekawszych nowych projektów jest Havoc 8x8 RCV – makieta bojowego pojazdu bezzałogowego (RCV, Robotic Combat Vehicle), opracowanego przez należącą do emirackiego koncernu estońską firmy Milrem Robotics. To hybrydowy pojazd w układzie 8x8, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do autonomicznego sterowania. Jego maksymalna prędkość wynosi 110 km/h na drogach i 50 km/h w terenie, a deklarowany zasięg to 600 km.

Reklama

Wersja prezentowana podczas IDEX 2025 została wyposażona w wieżę z armatą automatyczną kal. 30 mm, przeznaczoną do zwalczania celów naziemnych i powietrznych. Jej efektywny zasięg wynosi 2000 metrów. Zaprezentowano również koncepcje wariantów specjalistycznych, w tym pojazdu do minowania narzutowego.

Z kolei należąca do koncernu EDGE firma Nimr zaprezentowała swój własny pojazd RCV w układzie 8x8. Jego ładowność wynosi 12 ton, a masa własna to 23 tony.

IDEX 2025: Pojazd rodziny Ajban (Oferta przemysłu Zjednoczonych Emiratów Arabskich)
Pojazd rodziny Ajban firmy Nimr.
Autor. Robert Czulda

W ofercie Nimr znajdują się takie pojazdy jak Ajban Mk 2, Hafeet Mk 2, Jais 4x4 oraz Jais 6x6, które są z powodzeniem eksportowane m.in. do Algierii, Egiptu i Arabii Saudyjskiej. Podczas IDEX 2025 zaprezentowano trzy nowe warianty: Ajban 441AE, Ajban 323AU i Ajban 452A.

W ramach oferty morskiej pokazano również 45-metrowy okręt patrolowy FA-400. Jak podkreśla EDGE, firma posiada pełne prawa do tej konstrukcji, a cały proces produkcyjny odbywa się w lokalnych stoczniach.

Z kolei wspomniana firma Calidus zaprezentowała kołowy pojazd Wahash (8x8), zintegrowany z przeciwlotniczym systemem Korkut kal. 35 mm, opracowanym przez turecką firmę Roketsan. Pojazd przeznaczony jest do zwalczania bezzałogowców, wolno lecących samolotów oraz śmigłowców. Sam Wahash to efekt współpracy Calidusa z południowoafrykańską firmą ADG Mobility. Jego masa własna wynosi 32 tony.

Pojazd zadebiutował podczas IDEX 2019 jako transporter piechoty, zdolny do przewozu ośmiu żołnierzy desantu. Wówczas był uzbrojony w ukraińską wieżę BM-3M. Wariant Wahash APC ma 8,5 m długości i 2,7 m wysokości. Zapewnia ochronę balistyczną na poziomie STANAG 4569 4 oraz ochronę przeciwminową poziomu 4a i 4b. Pojazd jest odporny na eksplozje improwizowanych ładunków wybuchowych (IED), odłamki pocisków artylerii kal. 155 mm, a także wybuchy min pod kołami i środkową częścią kadłuba.

Reklama

Wahash jest napędzany przez silnik Scania DC 13 o mocy 724 KM. Jest w pełni amfibijny – w wodzie porusza się dzięki dwóm śrubom napędowym, zamontowanym z tyłu kadłuba. Jego maksymalna prędkość wynosi 130 km/h na drodze i 10 km/h w wodzie, a deklarowany zasięg to 750 km.

System Korkut, wcześniej prezentowany na tureckim pojeździe Otokar ARMA 8x8, jest już na wyposażeniu tureckich sił zbrojnych. W Turcji został zintegrowany z gąsienicowym transporterem FNSS ACV-30. Jego szybkostrzelność wynosi 1100 pocisków na minutę.

Przykładem skutecznego wdrożenia zagranicznych technologii przez Zjednoczone Emiraty Arabskie jest rodzina kierowanej amunicji Tariq, opracowana przez firmę o tej samej nazwie, będącą częścią koncernu EDGE. Amunicja Tariq to naprowadzane bomby lotnicze (Mk 81, Mk 82, Mk 83) o zasięgu do 120 km, wykorzystujące GPS/INS oraz naprowadzanie laserowe. Mogą być używane w dzień i w nocy oraz w każdych warunkach pogodowych.

    W segmencie systemów powietrznych ponownie zaprezentowano bezzałogowiec Jeniah, opracowany przez firmę ADASI, należącą do EDGE. Jeniah ma 11 metrów długości i 7 metrów rozpiętości . Został zaprojektowany jako szybki i trudnowykrywalny bezzałogowiec, przeznaczony do operacji nad lądem i wodą.

    Według oficjalnych danych Jeniah rozwija prędkość przelotową 800 km/h i maksymalną do 1000 km/h. Może przenosić ładunki o masie do 480 kg, a jego maksymalna masa startowa przekracza 4 tony. Dron może być uzbrojony w pociski kierowane, systemy walki elektronicznej oraz sprzęt rozpoznawczy.

    IDEX 2025: Bezzałogowiec Jeniah (Oferta przemysłu Zjednoczonych Emiratów Arabskich)
    Bezzałogowiec Jeniah.
    Autor. Robert Czulda

    Pierwszy lot Jeniah odbył się w marcu 2024 roku. Podczas testu osiągnął prędkość 1050 km/h, demonstrując zaawansowane możliwości autonomiczne. Może operować w silnie bronionych strefach, działając samodzielnie lub w formacjach. Jego zakres misji obejmuje operacje ofensywne, rozpoznawcze oraz wsparcie sił naziemnych.

    Choć szczegóły pozostają tajne, firma EDGE ujawniła, że Jeniah został wyposażony w sztuczną inteligencję, umożliwiającą autonomiczne podejmowanie decyzji w trakcie misji.

    Reklama

    CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

    Reklama

    Komentarze (1)

    1. MateuszCh

      I w ten oto sposob pokazali naszym decydentom jak powinien wygladac rozwoj...

    Reklama