Reklama
  • Wiadomości
  • Komentarz
  • Polecane

Niemcy przekazali Ukrainie wybrakowane i przepłacone pojazdy [KOMENTARZ]

Niemcy od kilku miesięcy dostarczają Ukrainie wielozadaniowe pojazdy opancerzone BATT UMG. Niemiecki serwis Bild informuje, że są one blisko trzykrotnie przepłacone oraz wybrakowane pod kątem ochrony przeciwminowej.

BATT UMG
BATT UMG
Autor. TAG

Niemcy w czerwcu zeszłego roku ogłosiły przekazanie Ukrainie pakietu pomocy wojskowej zawierającej m.in. wielozadaniowe pojazdy opancerzone BATT UMG 4x4 czy wszędołazy Bv 206. Za ich dostawę odpowiedzialna miała być firma FFG, od której to były one kupowane przez niemiecki rząd. Wcześniej spekulowano, że w ramach pakietu pomocy wojskowej do Kijowa trafią cięższe transportery opancerzone Fuchs, jednak oferta wymienionego przedsiębiorstwa miała być znacznie korzystniejsza, więc Berlin z niej skorzystał (nie budzi to zdziwienia, skoro zestawiamy opancerzony samochód z KTO 6x6). Tym samym zdecydowano się na pozyskanie BATT UMG u pośrednika, a nie producenta. Można było wtedy przypuszczać, że podyktowane to było np. posiadaniem pojazdów już na stanie FFG, przez co ich cena była atrakcyjna. Łącznie dostarczonych miało zostać 66 pojazdów.

Po ocenie dostępnych ofert wybór padł na produkt firmy FFG jako najbardziej ekonomiczne rozwiązanie, które jest również szybko dostępne.
Ministerstwo Obrony Niemiec
Reklama

Same pojazdy były już używane przez Ukraińców od przynajmniej grudnia 2022 roku. Dostarczone zostały na mocy podpisanej w czerwcu umowy z producentem The Armored Group o wartości 23,2 mln USD obejmującej łącznie 100 BATT UMG. Tym samym cena jednostkowa wozu oscylowała w okolicy 230 000 dolarów za sztukę. W ramach tego Ukraińcy mieli otrzymać pojazd zapewniający ochronę lepszą niż np. dotychczas używane cywilne terenówki czy wojskowe UAZy. Były używane, chociażby w okolicach Bachmutu. Nie wiadomo co prawda, czy pojazdy dostarczane przez producenta były z najlepszym wariantem opancerzenia zapewniającego ochronę odpowiadającą normie STANAG 4569, poziom 2A/2B w kwestii odporności przeciwminowej i 2 w zakresie ochrony balistycznej. Zważywszy jednak na to, że nie pojawiały się wtedy w infosferze negatywne opinie na temat dostarczanych pojazdów, można założyć taki scenariusz.

Zobacz też

BATT UMG.
BATT UMG.
Autor. The Armored Group

Pierwsze BATT UMG w ramach niemieckiej pomocy wojskowej trafiły do Ukraińców najpewniej w październiku zeszłego roku w liczbie raptem czterech egzemplarzy. Obecnie na terenie Ukrainy znajdować ma się już 48 z 66 zapowiedzianych pojazdów. W międzyczasie zaczęły pojawiać się pierwsze zdjęcia i nagrania uszkodzonych wozów wspomnianego modelu. Kilka dni temu w niemieckim serwisie Bild ukazał się artykuł, który ujawnił jak duże nieprawidłowości wystąpiły, przy tak wydaje się prostym wsparciu wojskowym od Berlina. Czytamy w nim, że dostarczane przez FFG pojazdy nie posiadały m.in. zapowiadanego poziomu ochrony przeciwminowej. Co więcej, według niemieckiego MON-u Ukraińcy mieli nie występować o otrzymanie wozów o takich właściwościach (absurd, zważywszy na ich doświadczenia), potwierdzając tym samym dostarczanie do Kijowa BATT UMG w najpewniej wersji podstawowej. Oprócz tego wiele do życzenia ma pozostawiać ochrona przed pociskami z broni małokalibrowej i odłamkami pocisków artyleryjskich.

Reklama

Sami Ukraińcy mają przedstawiać sprawę, jakoby zostali postawieni przed faktem dokonanym bez możliwości wyboru. Tym samym w wyniku otrzymania czegoś innego niż oczekiwali, BATT UMG używane mają być jedynie jako mocniej opancerzonej terenówki służącej do przewożenia żołnierzy lub zaopatrzenia z daleka od linii frontu. Warto tutaj jednak wziąć pod uwagę możliwość, że oczekiwania Ukraińców w kwestii minoodporności były wyolbrzymione. Wszak określenie używane co do BATT UMG przez niemiecki rząd to opancerzony transporter piechoty, zatem sformułowanie bardzo szerokie. Według definicji może to oznaczać gąsienicowe M113, KTO Rosomak z obrotnicą lub pojazd minoodporny Cougar. Czy Ukraińcy zostali oszukani? Poniekąd tak. Czy Niemcy świadomie manipulowali? Nie wiemy.

Kolejną nieprawidłowością w niemieckiej dostawie jest cena, jaką chciał pośrednik w postaci FFG. Za jeden wóz w wersji bazowej ma on żądać blisko 650 000 euro, zatem niemal trzykrotność tego, co chciał producent w czerwcu 2022 roku. Oczywiście, z racji na to, że jest to pośrednik zrozumiałe jest wystąpienie ceny wyższej, względem tej oferowanej przez The Armored Group, jednak nic nie tłumaczy aż takiej przebitki. Zwłaszcza że mowa o BATT UMG bez żadnych dodatków w postaci lepszego opancerzenia czy ochrony przeciwminowej. Rzutuje to także na wiarygodność wartości niemieckiej pomocy wojskowej dla Ukrainy, wszak przeszacowanie mogło wystąpić w wielu innych przypadkach. Dla porównania, Kanada za 200 pojazdów Senator o zbliżonych parametrach do bazowego BATT UMG miała zapłacić 90 mln dolarów kanadyjskich, co w przeliczeniu na amerykańskie daje 66,5 mln. Tym samym za wóz zapłacono około 333 000 USD.

Reklama

Podsumowując, na całym tym procesie wspierania Ukrainy najwięcej zyskała firma FFG, otrzymując najpewniej naprawdę sporą przebitkę na dostawie każdego pojazdu BATT UMG. Nie wiemy, skąd były one pozyskiwane, czy od samego producenta, czy może z filii w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Nie można wykluczyć, że sam producent mógł trochę zwiększyć cenę pojedynczego pojazdu z racji skali zamówień i coraz większego popytu na tego typu wozy. Z drugiej strony mogły one pochodzić z już posiadanych zasobów FFG, więc wtedy sprawa ta wygląda jeszcze gorzej dla firmy. Zważywszy na skalę dostaw sprzętu spod ręki pracowników wspomnianego przedsiębiorstwa, jak wszelkiego typu wozy specjalistyczne oparte o podwozia czołgów Leopard 1, przeżywa ona rozkwit. Jak widać, w tej sprawie przyłożył się do rozwoju przedsiębiorstwa niemiecki podatnik, przepłacając za przekazywane Ukrainie wozy BATT UMG. Po publikacji artykułu przez Bild może to poskutkować większą kontrolą wydatkowanych funduszy, które wszak można spożytkować znacznie lepiej. Najbardziej na tym wszystkim ucierpieli ukraińscy żołnierze, chociaż z drugiej strony stale mówimy tutaj o podarunku ze strony Berlina. Lepiej mieć mocniej opancerzoną terenówkę, niż nie mieć. Ocenę tego wszystkiego pozostawiam Państwu.

Zobacz też

BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji, od przewożenia żołnierzy po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2,3 metra szerokości oraz 2,4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk, od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg STANAG 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.

Zobacz też

Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6,7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni oraz brodzić do głębokości 0,9 m.

Zobacz też

BATT UMG w wersji pick-up.
BATT UMG w wersji pick-up.
Autor. Robert Czulda/Defence24
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama