- Wiadomości
Skonfiskowane przez UE pojazdy opancerzone trafią na Ukrainę?
Jak informuje serwis Militarnyi, Parlament Europejski ma obecnie rozważać przekazanie Ukrainie około 150 pojazdów, jakie zostały dotychczas zarekwirowane w czasie misji IRINI mającej na celu zapobieganie dostarczania do Libii broni. Embargo to zostało nałożone przez ONZ.

Autor. TAG
Wśród zarekwirowanych wozów znajdować ma się 41 egzemplarzy opancerzonych samochodów BATT UMG, które pochodziły fabryki w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i przejęto je na pokładzie statku towarowego MV Meerdijk u wybrzeży RPA, zmierzającego do portu w Bengazi. Przejęte pojazdy zostały przetransportowane do magazynu w pobliżu francuskiej Marsylii. Łącznie w ramach misji ONZ zarekwirowano około 150 różnego typu wozów. Propozycję przekazania ich wszystkich Ukrainie przedstawił holenderski europoseł Bart Grothuys, którego pomysł miał spotkać się z poparciem wśród innych parlamentarzystów. Wspomniane BATT UMG są od dawna używane przez ukraińskich żołnierzy, którzy mają ich ponad 100 egzemplarzy.
Skonfiskowane pojazdy to duży sukces misji IRINI. Jest sprawiedliwe i konieczne, abyśmy jak najszybciej przekazali ten sprzęt Ukrainie. Wojna na Ukrainie zamienia się w wojnę na wyniszczenie, a przekazanie prawie 150 pojazdów będzie bardzo wyraźnym sygnałem dla Rosji, że Europa chce pójść na całość
Bart Grothuys, holenderski poseł do Parlamentu Europejskiego
The EU is discussing the possibility of transferring 146 armored vehicles to Ukraine that have been confiscated during the IRINI mission which enforces the UN arms embargo against Libya.https://t.co/Hmg6OuqtzK
— Jeff2146🇧🇪 (@Jeff21461) October 25, 2023
BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji od przewożenia żołnierzy, po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2.3 metra szerokości oraz 2.4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg Stanag 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.
Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6.7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni oraz brodzić do głębokości 0.9 m.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS