- Wiadomości
- Ważne
Niemiecki pakiet pomocy wojskowej dla Ukrainy dostarczony
Niemieckie ministerstwo obrony poinformowało o dostarczeniu na Ukrainę kolejnego pakietu wsparcia wojskowego. Znalazły się w nim m.in. wszędołazy Bv 206, pojazdy opancerzone czy wozy rozminowujące WiSENT 1 MC.

Autor. The Armored Group
W najnowszej transzy wojskowej pomocy dostarczonej przez Berlin znalazło się, podobnie jak wcześniej, wiele pojazdów specjalistycznych, w tym most samobieżny Biber, pojazd rozminowujący WiSENT 1 MC czy wszędołazy Bandvagn 206 (Bv 206). Oprócz tego przekazana została amunicja (w tym rakiety do systemu IRIS-T SLS) oraz wyposażenie dodatkowe jak czołgowe trały przeciwminowe możliwe do podczepienia np. do T-72. W sekcji dotyczącej uzbrojenia, którego przekazanie zapowiedziano, dodano zaś 16 czołgowych trałów przeciwminowych oraz 6 śmigłowców wielozadaniowych Sea King Mk41, o których wspominano już jakiś czas temu.
W najnowszym pakiecie znalazły się m.in.:
- 3 wozy rozminowania WiSENT 1 MC
- 1 most samobieżny Biber
- 4 wszędołazy Bandvagn 206 (Bv 206)
- 24 pojazdy opancerzone (najpewniej BATT UMG)
- 1040 pocisków artyleryjskich kal. 155 mm
- pociski rakietowe do systemu przeciwlotniczego IRIS-T SLS
- 1 system do usuwania min morskich
- 14 czołgowych trałów wykopowych
- 450 łańcuchów śnieżnych
German Military Aid to #Ukraine updated with ⬇️
— German Aid to Ukraine 🇩🇪🤝🇺🇦 (@deaidua) January 31, 2024
DELIVERED:
— 4 Bandvagn 206
— 24 FFG APCs
— 3 WiSENT 1 MC
— 1 bridge-laying tank Biber
— 14 mine ploughs (could be for T-72 MBTs)
— 4 border protection vehicles
— 1 naval mine clearance system
— 1 surveillance system for satellite… pic.twitter.com/XF2q4RCNfZ
WiSENT 1 to rodzina pojazdów wsparcia będąca wersją rozwojową wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, zatem bazująca na podwoziu czołgów Leopard 1. Powstały one w celu poprawienia zdolności wspierania czołgów Leopard 2, które stawały się zbyt ciężkie dla dotychczas używanych pojazdów zabezpieczenia. Charakteryzują się one osłoną balistyczną na poziomie 5. oraz przeciwminową na poziomie 3. według normy STANAG 4569; jednak można ją zwiększyć poprzez implementację pancerza dodatkowego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 938 KM, zatem o większej wydajności niż bazowy MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Pozwala to rozpędzić ważący około 45 ton pojazd do 62 km/h. Pojazdy WISENT 1 w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącego podnieść do 30 ton, koparkę lub lemiesz.
Zobacz też

Autor. FFG.
BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji, od przewożenia żołnierzy po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2.3 metra szerokości oraz 2.4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk, od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg Stanag 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2A/2B w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukcja BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg.
Zobacz też
Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6.7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzmocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 stopni , trawersować zbocza o nachyleniu do 30 stopni % oraz brodzić do głębokości 0.9 m.
Zobacz też

Autor. TAG
Biber to samobieżny most rozkładany poziomo, osadzony na podwoziu czołgu podstawowego Leopard 1 opracowany w latach 60. XX wieku. Z przodu wóz ma zamocowany lemiesz oraz ramię unoszące dwuczęściowe, rozsuwane przęsło. Ma ono łączną długość 22 m i wytrzymuje maksymalny ciężar do 50 t (w pewnych warunkach dopuszcza się pojazdy klasy obciążeniowej MLC 60, ok. 55 ton, klasy czołgu Leopard 2A4). Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Łącznie wyprodukowano na potrzeby Bundeswehry 105 tego typu pojazdów. Mosty pozwolą więc w praktyce na wsparcie większości, jeśli nie wszystkich pojazdów ukraińskiej armii.
Zobacz też

Autor. Bundeswehr/Marco Dorow
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS