Wojna na Ukrainie
USA przekaże Ukrainie więcej pojazdów opancerzonych
Ambasador USA na Ukrainie Bridget A. Brink poinformowała we wrześniu o przekazaniu Ukrainie 190 kanadyjskich pojazdów opancerzonych Senator MRAP. Obecnie część z nich znajduje się już na terenie Ukrainy.
Informacja ta jest o tyle ciekawa, że zdecydowano się wtedy na zakup pojazdów w kanadyjskim przemyśle, a nie amerykańskim, który mógłby dostarczyć podobne konstrukcje. Inną opcją byłoby zamówienie nowych pojazdów dla US Army i przekazanie z jej zasobów wozy używane np. kolejne Cougary. Najpewniej za decyzją zamówienia MRAP-ów w Kanadzie jest bardzo duża wydajność tamtejszych linii produkcyjnych, które na potrzeby samej Ukrainie zwiększyły wielokrotnie swoją wydajność. Przekazywany wariant Senatora o zwiększonej odporności na miny od paru miesięcy znajduje się na Ukrainie (głównie z zamówienia kanadyjskiego) i podobnie jak wariant bazowy jest ceniony przez ukraińskich żołnierzy. Docelowo wszystkich pojazdów tej rodziny dostarczonych zostanie łącznie ponad 1000 sztuk.
Proud to stand with Acting Deputy Secretary Nuland @UnderSecStateP and my @StateDept colleagues to mark the delivery of the first U.S.-provided Mine Resistant Ambush Protection (MRAP) vehicles to Ukraine's border guards and police. The United States will give 190 MRAPs to enable… pic.twitter.com/fwAUCOYlTL
— Ambassador Bridget A. Brink (@USAmbKyiv) September 7, 2023
Senator MRAP to minoodporny wariant samochodu opancerzonego Senator, produkowanego przez kanadyjską firmę Roshel. Jego bazę stanowi zmodyfikowane podwozie Forda F-550. Pojazd cechuje się wysoką wytrzymałością na ostrzał z amunicji 7,62 × 39 mm. Wzmocnione dno oraz cała konstrukcja pojazdu ma pozwolić na ochronę przewożonej załogi przed wybuchem miny wypełnionej 6 kg materiałów wybuchowych pod każdym z kół, oraz dnem kadłuba. Uzyskano to m.in. dzięki budowie kadłuba w kształcie litery V, co obecnie jest standardem w wielu typach pojazdów kołowych przeznaczonych dla armii.
Czytaj też
Pojazd jest dostępny w różnych układach i konfiguracjach drzwi (dwudrzwiowy, czterodrzwiowy, wersja wyposażona w rampę hydrauliczną), w zależności od misji i potrzeb zamawiającego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny o poj. 6,7 litra i mocy 330 KM przy 2600 obr/min. sprzężony z 6-biegową automatyczną skrzynią biegów. W konfiguracji transportera piechoty pojazd może pomieścić do 12 żołnierzy, w tym kierowcę i dowódcę.
Pucin:)
Kiedy zamówienie w ROP na 3000 tys pojazdów TUR IV i V dla WOT (tak jak kontrakt/ramowe zamówienie jak kto woli/ z Koreą na 300 tys pojazdów 4*4 KLTV????) !!!!!!! :0 + budowa transporterów piechoty (dobrze opancerzonych i uzbrojonych) i innych pojazdów specjalistycznych na bazie LPG-Hudro (RAK120 jest na tym posadowiony) z HSW!!!!! :0
Davien3
Pucin maksymalna masa tego LPG Hydro to 21 ton więc na poziomie Rosomaka . To jakim cudem chcesz na tej moderce podwozia Goździka zbudowac cos lepiej opancerzonego??
Pucin:)
@Davien3 - i byś zrozumiał na czym polega technika/technologia >>> system HIMARS jest samo-załadowczy >> w porównaniu do K239 Chunmu to Gwiazda Śmierci!!! Tym jest technologia - a gdyby tak to wdrożyć do Langusty 2 z 30 pociskami jeden kontener rzucony na glebę do załadunku przez obsługę - miodzio!!!! :)
Pucin:)
@Davien3 - słabo cenisz polskich inżynierów!!!! :)
Pucin:)
Owszem 3 tys pojazdów 4*4 KLTV!!!!! :)
Pucin:)
A w WP nadal tak jak na UA swego czasu : autobusy miejskie, pickupy i dziwadła w stylu 4*4 KLTV zamiast TUR V i VI robiony w konsorcjum z Rosomak SA!!!!! :)
Pucin:)
ROP to "Ruch Ochrony Przyrody" jakby kto nie wiedział!!!! :)