Reklama
  • Wiadomości

Amerykańskie samochody pancerne jadą do wschodniej Europy. Trafią na Ukrainę?

Firma The Armored Group, LCC (TAG) ogłosiła, że otrzymała zamówienie o wartości około 23,2 mln USD na dostarczenie wielu opancerzonych pojazdów 4x4 w celu wsparcia sił zbrojnych nieokreślonego kraju wschodnioeuropejskiego. Najpewniej państwem docelowym jest ogarnięta wojną Ukraina.

BATT UMG
BATT UMG
Autor. TAG
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Zamówienie obejmuje łącznie 100 pojazdów, pierwsza partia zostanie dostarczona do klienta w czerwcu 2022 roku. Jest to bardzo szybkie rozpoczęcie dostaw, zważywszy na czas ogłoszenia otrzymania zamówienia (3 czerwca).

Wiceprezes wykonawczy TAG, LLC, Beau Gailey, skomentował: „Jako weteran wojenny uważam, że nie ma nic bardziej satysfakcjonującego niż obserwowanie zespołu zbierającego się do wspólnej misji. TAG z dumą łączy siły z Grey Raven Group (GRG), aby zaspokoić tę pilną potrzebę pozyskania opancerzonych pojazdów wojskowych. Wozy te zapewniają wsparcie mężczyźnom i kobietom z sił zbrojnych chroniącym prawo do decydowania o przyszłości swojego narodu na swoich warunkach".

Reklama

Partnerstwo TAG z GRG ma zapewnić możliwość realizacji dostawy tych pojazdów w określonycm terminie do docelowego użytkownika. GRG będzie odpowiedzialny m.in. za wyeliminowanie luk w zdolnościach operacyjnych jak i wsparcie zarządzania produktem. Wysiłek włożony przez zespół jest doskonałą ilustracją, jak firmy łączą się, aby robić to, co robią najlepiej, aby zapewnić użytkownikom końcowym najlepsze dostępne możliwości i stałą dedykowaną obsługę klienta- czytamy w komunikacie obu firm.

Zobacz też

Biorąc pod uwagę, że jedynym „opancerzonym pojazdem wojskowym" produkowanym obecnie przez TAG jest BATT UMG, można przypuszczać, że to właśnie ten pojazd zostanie wysłany do kraju docelowego (Ukraina?). BATT UMG jest pojazdem wielozadaniowym 4x4, mogącym wykonywać szeroki zakres misji od przewożenia żołnierzy, po pełnienie roli pojazdu ewakuacji medycznej. Jego wymiary to 6 m długości, 2.3 metra szerokości oraz 2.4 metra wysokości. W środku może być przewożonych, w zależności od konfiguracji siedzisk od 8 do 10 żołnierzy (2+6/2+8). Standardowe opancerzenie wozu wykonane jest na poziomie 1 wg Stanag 4569, ale może być podniesione do poziomu 2 oraz 2a/2b w zakresie odporności przeciwminowej. Konstrukca BATT UMG bazuje na podwoziu Forda F-550 Super Duty, jego DMC wynosi 11 700 kg a ładowność 1 600 kg. Cały układ napędowy jest oryginalny, fordowski i składa się z silnika wysokoprężnego V8 Power Stroke o pojemności 6.7 l. i mocy 330 KM, 6-biegowej przekładni automatycznej, oraz 2-biegowej skrzyni rozdzielczej realizującej napęd 4x2/4x4. W pojeździe zastosowane są wzomocnione, przystosowane do montażu układu centralnego pompowania kół (CTIS) mosty z pojedynczymi kołami, zawieszone na sprzężynach śrubowych i amortyzatorach hydraulicznych. BATT UMG może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60%, trawersować zbocza o nachyleniu do 30% oraz brodzić do głębokości 0.9 m.

Reklama
BATT UMG
Autor. The Armored Group
Reklama

Mimo że nie zostało to napisane wprost, państwem które ma otrzymać samochody BATT UMG, jest zapewne Ukraina. Pozyskanie wozów tego typu pozwoli ukraińskim żołnierzom na wykonywanie wielu typów misji, które w przypadku użycia pojazdów nieopancerzonych byłyby znacznie bardziej niebezpieczne. Rosyjska inwazja na Ukrainę ukazuje jak ważne jest zapewnienie, choćby minimalnego bezpieczeństwa osób znajdujących się w różnych środkach lokomocji. Pozwala to na, chociaż częściowe zabezpieczenie się np. od odłamków, amunicji pistoletowej czy karabinowej.

Współpraca: Mateusz Multarzyński

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama