Reklama
  • Wiadomości

Indonezja robi kolejny krok ku zakupowi F-15EX

Indonezyjskie ministerstwo obrony i Boeing podpisały list intencyjny dotyczący kupna 24 myśliwców F-15EX. Jest to kolejny krok ku modernizacji Indonezyjskiej armii – informuje Reuters.

Indonezja kupuje samoloty, F15EX dla Indoenzji, Indoenzja z F15EX, USA sprzedają Indoenzji samoloty, Boeing, USA, Indonezja
Samolot F-15EX
Autor. Boeing
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Indonezja nie zwalnia tempa zakupów nowego uzbrojenia. Po informacji z początku sierpnia na temat zakupu 12 dronów obserwacyjno-rozpoznawczych o wartości 300 milionów dolarów od Turkish Aerospace , teraz przyszedł czas na zakup. o którym się mówiło się od dawna czyli kupno amerykańskich samolotów F-15EX produkcji koncernu Boeing.

Na platformie X (dawniej Twitter) firma Boeing opublikowała komunikat i nagranie z podpisania listu intencyjnego dotyczącego chęci zakupu samolotów F-15EX w zakładzie Boeinga w St. Louis. Teraz jak podkreśli przedstawiciele Boeinga transakcja czeka na zatwierdzenie przez rząd USA, ale będzie to zapewne tylko formalność.

Reklama
Reklama

Boeing i ministerstwo obrony Indonezji nie podały szczegółów dotyczących wartości transakcji. Indonezyjski minister obrony i Lloyd Austin, rozmawiali o planowanym zakupie podczas wizyty Austina w Dżakarcie w zeszłym roku. Minister obrony Indonezji informowała wtedy, że plan zakupu myśliwców F-15 jest na zaawansowanym etapie.

Zobacz też

W ostatnich latach Indonezja zwiększyła swoje wydatki na obronność, aby zmodernizować swoją flotę powietrzną, która obejmuje amerykańskie samoloty F-16 oraz rosyjskie Su-27 i Su-30. W grudniu 2021 roku dowódca sił powietrznych Indonezji, marszałek Fadjar Prasetyo, ogłosił, że Indonezja zrezygnowała z zakupu rosyjskich odrzutowców Suchoj Su-35. W 2022 roku Dżakarta kupiła 42 myśliwce Dassault Rafale za 8,1 mld USD. W ubiegłym roku Stany Zjednoczone zatwierdziły również potencjalną sprzedaż samolotów F-15ID i powiązanego sprzętu do Indonezji w ramach transakcji o wartości do 13,9 miliarda dolarów.

Reklama

Zobacz też

Reklama

W połowie czerwca na Defence24 informowaliśmy, że kraj te również kupił od Kataru 12 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Mirage 2000-5 za 795,14 mln USD . Decyzja o zakupie samolotów jest podyktowana starzeniem się Su-27 i Su-30 oraz wypełnieniem pustki po wycofanych F-5 Tiger. Zakup samolotów wyprodukowanych przez Dassault Aviation, był krytykowany ze względu na wiek maszyn. Ministerstwo Obrony stwierdziło jednak, że Indonezja potrzebuje myśliwców, które mogą być szybko dostarczone, aby zastąpić spadek gotowości bojowej swoich sił powietrznych, ponieważ wiele samolotów służących w tym kraju się zestarzało.

Zobacz też

Indonezja jest również partnerem w programie Korea Aerospace Industries KF-21/I-FX. Docelowo Indonezja mogłaby eksploatować 50 egzemplarzy południowokoreańskiego samolotu. Była nawet zaangażowana w program budowy tego myśliwca. Kraj ten zgodził się pokryć 20% kosztów, kiedy przystąpił do programu w 2010 roku, ale od 2017 roku zaczął zalegać z płatnościami. Indonezja dąży do posiadania dziesięciu eskadr myśliwców do 2024 roku. Przewiduje się jednak, że kraj nie da rady dotrzymać tego terminu.

Reklama

Zobacz też

Reklama

W marcu bieżącego roku firma Lockheed Martin poinformowała w mediach społecznościowych, że dostarczyła pierwszy z pięciu samolotów transportowych C-130J-30 Super Hercules dla Sił Powietrznych Indonezji. Samolot będzie służył w Dżakarcie. 10 sierpnia Indonezja otrzymała wszystkie zamówione 15 pojazdów minoodpornych Bushmaster, które zakupiła na mocy kontraktu z 2021 roku. Dodatkowo, kraj zamówił 13 radarów wojskowych dalekiego zasięgu firmy Thales. Rozważany jest też zakup inteligentnej amunicji lotniczej AASM-HAMMER firmy Safran.

Zobacz też

Obecnie Indonezja posiada 15 - EMB-314; 25 - F-16A/C (Średni wiek F-16 wynosi 36,2 lat); 22 - Hawk 209; 16 - Su-27/30 (13,8 lat).

Reklama

Zobacz też

Reklama

F-15EX

Reklama

F-15EX wyprodukowany przez Boeinga jest najnowszym wariantem rodziny samolotów F-15. Samolot ma możliwość przenoszenia ładunku o masie do około 13 380 kilogramów, co pozwala na przenoszenie większej ilości broni niż myśliwce poprzedniej generacji.

Zobacz też

F-15EX pomimo zastosowanych rozwiązań nadal pozostają jednak samolotem generacji 4+. Ulepszenia EX umożliwiają jednomiejscowemu F-15EX wykonywanie tych samych zadań, co dwumiejscowemu F-15E. Zakładany resurs nowej wersji ma wynosić 20 000 godzin lotu przy koszcie 29 000 USD za godzinę. W przypadku Lightninga II wskaźnik ten wynosi obecnie nieco powyżej 35 tys. USD.

Reklama

Zobacz też

Reklama

F-15EX dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość połączenia danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla samolotów najnowszej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia. Pentagon dąży do pozostawienia w służbie tylko czterech typów bojowych samolotów z możliwością tymczasowego wykorzystania samolotów bliskiego wsparcia powietrznego A-10. Oznacza to, że w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych będą operowały tylko F-16, F-15EX, F-35A i projektowany obecnie NGAD (Next Generation Air Dominance), zaś inne maszyny, w tym stosunkowo młody F-22 Raptor zostaną wycofane.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama