Reklama

Siły zbrojne

Indonezja kupuje od Kataru Mirage

Katarski Dassault Mirage 2000-5
Katarski Dassault Mirage 2000-5
Autor. US Africa Command

Indonezja poinformowała, że kupiła od Kataru 12 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Mirage 2000-5 za 795,14 mln USD – Informuje Reuters. Decyzja o zakupie samolotów jest podyktowana starzejącą się flotą Su-27 i Su-30 oraz wypełnieniem pustki po wycofanych F-5 Tiger.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Indonezja poinformowała, że w styczniu bieżącego roku podpisała umowę o wartości 795,14 mln USD na zakup 12 wielozadaniowych samolotów bojowych Dassault Mirage 2000-5 od Kataru, które miały pochodzić z nadwyżek sprzętowych. Jak pisze Reuters chodzi dokładnie o flotę dziewięciu jednomiejscowych samolotów Mirage 2000-5EDA i trzech dwumiejscowych Mirage 2000-5DDA. Kontrakt został podpisany z czeską firmą Excalibur International, która będzie pełnić rolę pośrednika. Według doniesień medialnych Indonezja wykorzysta zagraniczne pożyczki do sfinansowania transakcji. Kontrakt poza pozyskaniem samych samolotów obejmuje 14 silników, trzyletnie usługi wsparcia, sprzęt wsparcia naziemnego, szkolenie załóg oraz inne elementy wsparcia. Zgodnie z umową, samoloty zostaną dostarczone w ciągu dwóch lat od daty zawarcia kontraktu.

Czytaj też

Jednak zakup samolotów został skrytykowany w kraju i pada argument, że samoloty są zbyt stare. Szacuje się, że maszyny te są w średnim wieku wynoszącym 25,1 lat. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych Katarskie Siły Powietrzne nabyły Mirage 2000-5. Jednak samoloty te, były używane w ograniczonym zakresie i zostały zmagazynowane w połowie 2000 roku i zostały udostępnione na sprzedaż. Katarskie Mirage były w przeszłości oferowane Pakistanowi oraz Indiom, jednak sprzedaż się nie udała. W 2022 roku, zainteresowanie wyraziła Bułgaria oraz właśnie Indonezja. Po wprowadzeniu myśliwców Mirage-2000, Indonezja stanie się trzecim krajem azjatyckim, obok Indii i Tajwanu, obsługującym warianty Mirage-2000. Warto zauważyć, że Indie oraz Tajwan dysponują flotami po około 50 myśliwców Mirage-2000.

Reklama

Czytaj też

Indonezja planuje by Mirage 2000 stacjonowały w bazie lotniczej Supadio w Pontianak na zachodnim wybrzeżu wyspy Kalimantan. Baza znajduje się w pobliżu Morza Południowochińskiego i jest domem dla 1. Eskadry Sił Powietrznych, która obsługuje samoloty szkoleniowe BAE Hawk 109 i lekkie samoloty bojowe Hawk 209.

Rzecznik resortu obrony Indonezji Edwin Adrian Sumantha tłumacząc zakup, powiedział, że „kraj potrzebuje myśliwców, które mogłyby zostać szybko dostarczone, aby pokryć spadek gotowości bojowej floty Indonezyjskich Sił Powietrznych". Decyzja o zakupie katarskich odrzutowców została podjęta jako środek tymczasowy po wycofaniu myśliwców przechwytujących Northrop Grumman F-5E/F Tiger II i przestarzałych Hawków. Obecnie Indonezja posiada 15 - EMB-314; 25 - F-16A/C (Średni wiek F-16 wynosi 36,2 lat); 22 - Hawk 209; 16 - Su-27/30 (13,8 lat – jak pisze Flight Global). W grudniu 2021 roku dowódca sił powietrznych Indonezji, marszałek Fadjar Prasetyo, ogłosił, że Indonezja zrezygnowała z zakupu rosyjskich odrzutowców Su-35. Indonezja ogłosiła plany zakupu 11 samolotów Su-35 od Rosji w 2017 roku, jednak z powodu sankcji nałożonych na Rosję zrezygnowano z zakupu.

Czytaj też

W lutym 2022 roku Indonezja zamówiła 42 samoloty wielozadaniowe Rafale we Francji o wartości około 8,1 miliarda dolarów, który dodatkowo jest powiązany z porozumieniami w sprawie współpracy przy rozwijaniu okrętów podwodnych oraz amunicji nowej generacji. W ten sposób Indonezja stanie się niewątpliwie największym francuskim klientem zbrojeniowym w regionie wyprzedzając Singapur, i z pewnością będzie korzystała ze związanych z tym profitów. Na początku listopada pojawiły się informację, że piloci i inżynierowie indonezyjskich sił powietrznych zostali wysłani do Francji, gdzie uczyli się latać i obsługiwać myśliwiec Dassault Rafale. Rafale zostaną dostarczone w 2026 roku.

Czytaj też

W planach jest także zakup samolotów F-15EX Eagle, według ministra obrony Prabowa Subianto rozmowy ws. zakupu są prowadzone na zaawansowanym poziomie i czekają na ostateczną decyzję. Indonezja jest również partnerem w programie Korea Aerospace Industries KF-21/I-FX. Docelowo Indonezja mogłaby eksploatować 50 egzemplarzy południowokoreańskiego samolotu. Była nawet zaangażowana w program tego myśliwca. Kraj ten zgodził się pokryć 20% kosztów, kiedy przystąpił do programu w 2010 roku, ale od 2017 roku zaczął zalegać z płatnościami. Indonezja dąży do posiadania dziesięciu eskadr myśliwców do 2024 roku. Przewiduje się jednak, że kraj nie da rady zrealizować tego terminu.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. DIM1

    Bardzo dobre maszyny, bardzo dobry zakup, bardzo dobra cena i wsparcie plus swoboda upgrejdu do nowych wersji uzbrojenia. I ten feler, że zdecydowanie inaczej niż my jedzą nożem i widelcem. W ogóle nie ten stół.

  2. ostatni

    Muzelmanie kraje trzmaja sie razem.