Reklama

Siły zbrojne

USA zwiększają zakupy F-15EX ale też chcą redukcji liczby F-15E

USAF, USA, US Air Force, F-15EX Eagle II, F-15E Strike Eagle, F-15EX, F-15E, Redukcja F-15, Boeing
Samolot F-15EX od firmy Boeing
Autor. Boeing

Komisja w Izbie Reprezentantów przegłosowała poprawkę budżetową na rok fiskalny 2024, w której zwiększa się zakup samolotów F-15EX Eagle II ze 110 do 112 egzemplarzy. Poważnie też myśli się o redukcji floty F-15E Strike Eagle.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Komisja ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów 12 lipca przegłosowała poprawkę budżetową na rok fiskalny 2024 (2024 NDAA – National Defense Authorization Act) autorstwa republikanina Johna Jamesa, by zwiększyć fundusze Sił Powietrznych na F-15EX o 30,6 miliona dolarów na rok fiskalny 2025. Tym samym, zwiększa się pula środków zatwierdzonych w czerwcu bieżącego roku - o łącznie 92 mln USD – na zakup dwóch dodatkowych samolotów F-15EX ze 110 planowanych do 112 egzemplarzy. A wraz z 48 F-35, które Siły Powietrzne planują pozyskać w 2025 roku, oznaczałoby to, że w tym roku USA kupiłyby łącznie 80 nowych myśliwców. Siły Powietrzne zakładają, że USAF musi co roku kupować co najmniej 72 nowe myśliwce, aby zmodernizować swoją flotę i obniżyć średni wiek samolotów.

Czytaj też

Jednocześnie szacuje się, że budżet programu na F-15EX na 2024 wyniesie 350 milionów dolarów, co oznacza więcej niż zakładało pierwotnie U.S. Air Force. Jednak Siły Powietrzne posiadają obecnie tylko dwa testowe F-15EX, a problemy produkcyjne opóźniły dostawę kolejnych sześciu maszyn tego typu przez Boeinga. Ta partia myśliwców miała pierwotnie zostać dostarczona w grudniu 2022 roku. Jednak w czerwcu doszło do opublikowania raportu Government Accountability Office, w którym stwierdzono, że główną przyczyną opóźnień były problemy z jakością elementów przedniej części kadłuba samolotu. Firma Boeing zapewnia, że może zacząć dostarczać najnowsze F-15EX jeszcze tego lata, choć harmonogram nie został jeszcze ustalony.

Reklama

Czytaj też

USA redukują liczbę F-15E Strike Eagle

Poza zwiększeniem liczby F-15EX, czarne chmury tworzą się nad obecnymi F-15E Strike Eagle, ponieważ jak napisał portal Air and Space Forces, USAF planuje zredukować swoją flotę tychże samolotów. W planach jest zmniejszenie liczby F-15E Strike Eagle do 99 maszyn do 2028 roku. Jak się argumentuje celem jest modernizacja sprzętu i wprowadzanie nowych maszyn. Jak powiedział gen. Charles Q. Brown Jr. „USAF musi dążyć do zrównoważenia możliwości i zdolności strategicznych".

W dokumentach budżetowych na temat przyszłej struktury sił opublikowanych w maju przez Departament Obrony Siły Powietrzne stwierdziły, że chcą zatrzymać 99 F-15E i wydać pieniądze na modernizację wszystkich tych samolotów dodając Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS), czyli pasywno-aktywne systemy zakłócania elektronicznego, ostrzegania i przeciwdziałania zagrożeniom do walki elektronicznej, które zostały już zainstalowane na niektórych samolotach. W planach było wyposażenie w ten system całej floty F-15E, ale wszystko rozbiło się o koszty. Podobną modernizację przeszły F-16 w ramach strategii SHIELD, które w ramach modernizacji wyposażono w radary Northrop Grumman AN/APG-83 SABR. USAF posiada obecnie 218 F-15E, których średni wiek wynosi ponad 30 lat.

Stany Zjednoczone wycofują starzejące się samoloty

Nowe samoloty F-15EX są konieczne dla USAF w celu zastępowania starzejących się F-15C/D Eagle przydzielonych do jednostek Gwardii Narodowej . Obecnie jednostki Gwardii z Kalifornii, Oregonu, Luizjany i Massachusetts posiadają po jednej eskadrze operacyjnej wyposażonej w te samoloty. Gwardia Narodowa Florydy przechodzi z F-15C/D na F-35A. Na wyposażeniu U.S. Air Force jest 266 - F-15C/D oraz 218 - F-15E. Tych pierwszych planuje się wycofać w 2024 roku aż 57, o ile zgodę na to wyrazi Kongres.

Czytaj też

Luki nowymi F-15EX nie będzie się dało łatwo załatać. Już teraz USAF planuje, że wycofywanie F-15C/D Eagle zostanie uzupełnione poprzez zakup F-35A Joint Strike Fighter. USA już wycofały cześć F-15 z Japonii czy Wielkiej Brytanii o czym pisaliśmy wielokrotnie na Defence24 . Zastępują je poprzez przysyłanie w ich miejsce F-22A, F-16 oraz F-35A. Ogólnie w planach USAF jest wycofanie 310 statków powietrznych, co jest znacznie większą rewolucją niż rok temu, kiedy proponowano wycofanie 150 maszyn, ale ostatecznie Kongres zatwierdził tylko 115 z nich. W planach jest wycofanie: 32 - F-22A Raptor; 57 - F-15C/D Eagle i wycofanie wszystkich tych samolotów do 2026; 42 - A-10C Thunderbolt II i planuje się wycofanie wszystkich do 2029. Kongres w zeszłym roku zablokował pierwszą próbę Sił Powietrznych wycofania 33 F-22A .

F-15EX

F-15EX pomimo zastosowanych rozwiązań nadal pozostaną jednak samolotem generacji 4+. Ulepszenia EX umożliwiają jednomiejscowemu F-15EX wykonywanie tych samych zadań, co dwumiejscowemu F-15E. Zakładany resurs nowej wersji ma wynosić 20 000 godzin lotu przy koszcie 29 000 USD za godzinę. W przypadku Lightninga II wskaźnik ten wynosi obecnie nieco powyżej 35 tys. USD. F-15EX w maju 2021 roku wzięły udział w grze wojennej Northern Edge na Alasce, gdzie działały w różnych scenariuszach przeciwko zaawansowanemu technicznie przeciwnikowi, w tym systemom antydostępowym i maszynom 5. generacji.

Czytaj też

F-15EX dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość połączenia danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla samolotów najnowszej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia. Pentagon dąży do pozostawienia w służbie tylko czterech typów bojowych samolotów z możliwością tymczasowego wykorzystania samolotów bliskiego wsparcia powietrznego A-10. Oznacza to, że w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych będą operowały tylko F-16, F-15EX, F-35A i projektowany obecnie NGAD (Next Generation Air Dominance), zaś inne maszyny, w tym stosunkowo młody F-22 Raptor zostaną wycofane.

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. S0ket

    Patrząc samoloty do przewagi w powietrzu przydały by nam się i teraz F15ex czy eurofighter co taniej wyniesie razem z eksploatacją. A Te f15 E na Ukrainę sobie zezłomować i po podpisaniu przegranego pokoju z f 16 a/b będą mieli i tak lotnictwo lepsze niż niektóre państwa ale Europie.

  2. Flaczki

    Moze by take SP RP kupiły dwie eskadry F15EX a jak nie to dokupiły dwie eskadry F35 bo bedzie bardzo długa kolejka za kilka lat na te samoloty.

    1. kaczkodan

      Po co nam F-15EX? My potrzebujemy platformy która ma szansę przeżyć przy OPL przeciwnika działającej tuż przy naszej granicy.

    2. rwd

      Min. Błaszczak wybrał się do USA, kto wie co nam to przyniesie.

    3. Odyseus

      Nie no F15 ?? liości... Eurofightery jako samoloty przewagi powietrznej jeszcze ok. ale F15 serio??? ja jestem po czterdziestce i jestem dużo młodszy od nich

  3. LMed

    Chyba nie wcisną nam tych 15E(po wyzerowaniu liczników-resursów), bo komuś wcisnąć by się przydało.?

  4. Nabosaka

    Już od jakiegoś czasu informowali o zamiarze redukcji floty F-15E, tych ze słabszymi silnikami.;