Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne
  • W centrum uwagi

USA zwiększają zakupy F-15EX ale też chcą redukcji liczby F-15E

Komisja w Izbie Reprezentantów przegłosowała poprawkę budżetową na rok fiskalny 2024, w której zwiększa się zakup samolotów F-15EX Eagle II ze 110 do 112 egzemplarzy. Poważnie też myśli się o redukcji floty F-15E Strike Eagle.

USAF, USA, US Air Force, F-15EX Eagle II, F-15E Strike Eagle, F-15EX, F-15E, Redukcja F-15, Boeing
Samolot F-15EX od firmy Boeing
Autor. Boeing
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Komisja ds. sił zbrojnych Izby Reprezentantów 12 lipca przegłosowała poprawkę budżetową na rok fiskalny 2024 (2024 NDAA – National Defense Authorization Act) autorstwa republikanina Johna Jamesa, by zwiększyć fundusze Sił Powietrznych na F-15EX o 30,6 miliona dolarów na rok fiskalny 2025. Tym samym, zwiększa się pula środków zatwierdzonych w czerwcu bieżącego roku - o łącznie 92 mln USD – na zakup dwóch dodatkowych samolotów F-15EX ze 110 planowanych do 112 egzemplarzy. A wraz z 48 F-35, które Siły Powietrzne planują pozyskać w 2025 roku, oznaczałoby to, że w tym roku USA kupiłyby łącznie 80 nowych myśliwców. Siły Powietrzne zakładają, że USAF musi co roku kupować co najmniej 72 nowe myśliwce, aby zmodernizować swoją flotę i obniżyć średni wiek samolotów.

Zobacz też

Jednocześnie szacuje się, że budżet programu na F-15EX na 2024 wyniesie 350 milionów dolarów, co oznacza więcej niż zakładało pierwotnie U.S. Air Force. Jednak Siły Powietrzne posiadają obecnie tylko dwa testowe F-15EX, a problemy produkcyjne opóźniły dostawę kolejnych sześciu maszyn tego typu przez Boeinga. Ta partia myśliwców miała pierwotnie zostać dostarczona w grudniu 2022 roku. Jednak w czerwcu doszło do opublikowania raportu Government Accountability Office, w którym stwierdzono, że główną przyczyną opóźnień były problemy z jakością elementów przedniej części kadłuba samolotu. Firma Boeing zapewnia, że może zacząć dostarczać najnowsze F-15EX jeszcze tego lata, choć harmonogram nie został jeszcze ustalony.

Reklama

Zobacz też

Reklama

USA redukują liczbę F-15E Strike Eagle

Reklama

Poza zwiększeniem liczby F-15EX, czarne chmury tworzą się nad obecnymi F-15E Strike Eagle, ponieważ jak napisał portal Air and Space Forces, USAF planuje zredukować swoją flotę tychże samolotów. W planach jest zmniejszenie liczby F-15E Strike Eagle do 99 maszyn do 2028 roku. Jak się argumentuje celem jest modernizacja sprzętu i wprowadzanie nowych maszyn. Jak powiedział gen. Charles Q. Brown Jr. „USAF musi dążyć do zrównoważenia możliwości i zdolności strategicznych".

W dokumentach budżetowych na temat przyszłej struktury sił opublikowanych w maju przez Departament Obrony Siły Powietrzne stwierdziły, że chcą zatrzymać 99 F-15E i wydać pieniądze na modernizację wszystkich tych samolotów dodając Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS), czyli pasywno-aktywne systemy zakłócania elektronicznego, ostrzegania i przeciwdziałania zagrożeniom do walki elektronicznej, które zostały już zainstalowane na niektórych samolotach. W planach było wyposażenie w ten system całej floty F-15E, ale wszystko rozbiło się o koszty. Podobną modernizację przeszły F-16 w ramach strategii SHIELD, które w ramach modernizacji wyposażono w radary Northrop Grumman AN/APG-83 SABR. USAF posiada obecnie 218 F-15E, których średni wiek wynosi ponad 30 lat.

Reklama

Stany Zjednoczone wycofują starzejące się samoloty

Reklama

Nowe samoloty F-15EX są konieczne dla USAF w celu zastępowania starzejących się F-15C/D Eagle przydzielonych do jednostek Gwardii Narodowej . Obecnie jednostki Gwardii z Kalifornii, Oregonu, Luizjany i Massachusetts posiadają po jednej eskadrze operacyjnej wyposażonej w te samoloty. Gwardia Narodowa Florydy przechodzi z F-15C/D na F-35A. Na wyposażeniu U.S. Air Force jest 266 - F-15C/D oraz 218 - F-15E. Tych pierwszych planuje się wycofać w 2024 roku aż 57, o ile zgodę na to wyrazi Kongres.

Zobacz też

Luki nowymi F-15EX nie będzie się dało łatwo załatać. Już teraz USAF planuje, że wycofywanie F-15C/D Eagle zostanie uzupełnione poprzez zakup F-35A Joint Strike Fighter. USA już wycofały cześć F-15 z Japonii czy Wielkiej Brytanii o czym pisaliśmy wielokrotnie na Defence24 . Zastępują je poprzez przysyłanie w ich miejsce F-22A, F-16 oraz F-35A. Ogólnie w planach USAF jest wycofanie 310 statków powietrznych, co jest znacznie większą rewolucją niż rok temu, kiedy proponowano wycofanie 150 maszyn, ale ostatecznie Kongres zatwierdził tylko 115 z nich. W planach jest wycofanie: 32 - F-22A Raptor; 57 - F-15C/D Eagle i wycofanie wszystkich tych samolotów do 2026; 42 - A-10C Thunderbolt II i planuje się wycofanie wszystkich do 2029. Kongres w zeszłym roku zablokował pierwszą próbę Sił Powietrznych wycofania 33 F-22A .

Reklama

F-15EX

Reklama

F-15EX pomimo zastosowanych rozwiązań nadal pozostaną jednak samolotem generacji 4+. Ulepszenia EX umożliwiają jednomiejscowemu F-15EX wykonywanie tych samych zadań, co dwumiejscowemu F-15E. Zakładany resurs nowej wersji ma wynosić 20 000 godzin lotu przy koszcie 29 000 USD za godzinę. W przypadku Lightninga II wskaźnik ten wynosi obecnie nieco powyżej 35 tys. USD. F-15EX w maju 2021 roku wzięły udział w grze wojennej Northern Edge na Alasce, gdzie działały w różnych scenariuszach przeciwko zaawansowanemu technicznie przeciwnikowi, w tym systemom antydostępowym i maszynom 5. generacji.

Zobacz też

F-15EX dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość połączenia danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla samolotów najnowszej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia. Pentagon dąży do pozostawienia w służbie tylko czterech typów bojowych samolotów z możliwością tymczasowego wykorzystania samolotów bliskiego wsparcia powietrznego A-10. Oznacza to, że w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych będą operowały tylko F-16, F-15EX, F-35A i projektowany obecnie NGAD (Next Generation Air Dominance), zaś inne maszyny, w tym stosunkowo młody F-22 Raptor zostaną wycofane.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama