- Wiadomości
Nowe Amerykańskie czołgi dla Wojska Polskiego [FOTO]
W styczniu do Polski dotarł pierwszy transport czołgów M1A2SEPv3 Abrams. Redakcja Defence24.pl jako pierwsza otrzymała zdjęcia nowych maszyn Wojska Polskiego w fabryce w USA.

Autor. General Dynamics Land Systems/U.S. Army
W ostatnich latach General Dynamics Land Systems (GDLS) realizuje wiele zamówień na potrzeby Sił Zbrojnych USA oraz sojuszników. W tym gronie znalazła się również Polska. Ministerstwo Obrony Narodowej zamówiło 116 używanych czołgów M1A1FEP, 250 nowych M1A2SEPv3 Abrams, a także sprzęt wsparcia w postaci 38 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES i 25 mostów szturmowych M1110. Oczywiście zamówieniom towarzyszyły pakiety: logistyczny i szkoleniowy. Planowany jest również zakup czołgów saperskich M1150.
Redakcja Defence24.pl wystosowała do GDLS szereg pytań dotyczących tych maszyn. Poniżej publikujemy informacje, które otrzymaliśmy w odpowiedzi, a także unikalne zdjęcia, które mamy przyjemność zaprezentować publicznie jako pierwsze polskie medium.
Miesięczna produkcja nowych czołgów dla Wojska Polskiego pozwala na wywiązanie się z przewidzianych umową wykonawczą harmonogramów dostaw oraz planów MON dotyczących wyposażania kolejnych jednostek w nowy sprzęt. Jak dotąd do Polski dostarczono wszystkie 116 M1A1FEP oraz pierwsze 28 M1A2SEPv3. Produkcja 222 egzemplarzy M1A2SEPv3 jest w toku. Wszystkie wozy w tym wariancie są fabrycznie nowe (czytaj: nie powstają z przebudowy starszych wariantów do najnowszego standardu). Nie ma tu mowy o mitycznych „Abramsach z pustyni”.

Autor. General Dynamics Land Systems/U.S. Army
Poza dostawami czołgów dla U.S. Army i Wojska Polskiego GDLS realizuje kontrakty dla ośmiu państw. Dotyczy to nie tylko dostaw nowych wozów, ale też serwisu i modernizacji istniejących. Ponadto, wydano zgody na sprzedaż M1 Abrams dwóm kolejnym klientom, choć jak dotąd nie poinformowano o podpisaniu umów wykonawczych. Mimo rosnącego zapotrzebowania na ciężki sprzęt producent wywiązuje się ze wszystkich zobowiązań w terminie. Co istotne, moce przerobowe fabryki Joint Systems Manufacturing Center w Limie w stanie Ohio są dalekie od wyczerpania.

Autor. General Dynamics Land Systems/U.S. Army
Wbrew wątpliwościom, które czasem pojawiają się w przestrzeni informacyjnej, planowana modernizacja starszych M1A1FEP do standardu M1A2SEPv3 jest jak najbardziej możliwa. Co więcej, będzie można przeprowadzić ją w Polsce, na terenie Regionalnego Centrum Kompetencyjnego, które zostało utworzone i jest rozwijane w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu.

Autor. General Dynamics Land Systems/U.S. Army
Co ciekawe, GDLS deklaruje zainteresowanie programem Nowego Kołowego Transportera Opancerzonego (NKTO), którego uruchomienie zapowiada MON. Amerykański producent posiada w katalogu pojazdy z rodzin LAV oraz Stryker. Obecnie rozwijana jest nowa generacja tego drugiego, którą reprezentuje demonstrator technologii StrykerX. Wóz wyróżnia się napędem hybrydowym oraz nowym układem rozmieszczenia załogi.

Autor. General Dynamics Land Systems/U.S. Army
Od początku grudnia 2024 r. do końca stycznia 2025 GDLS dostarczył 74 sztuki M1A2SEPv3 Abrams do Polski (z 250 zamówionych) i Australii (zakupiono 75 maszyn. Ponadto, rozpoczęły się dostawy 38 egzemplarzy M1A2T dla Tajwanu (ze 108 zakupionych). Do tego dochodzą stałe dostawy M1A2SEPv3 do U.S. Army oraz prace prowadzone na rzecz innych klientów.

Autor. Władysław Kosiniak-Kamysz/X
Dostawy sprzętu do Polski będą odbywać się przez cały rok 2025 i aż do końca 2026. Biorąc pod uwagę liczbę zamówionego sprzętu, jest to bardzo szybkie tempo. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa Polski oraz zwiększania zdolności operacyjnych Sił Zbrojnych RP.
Współpraca: Antoni Walkowski
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]