- Wiadomości
- Polecane
Czołgi saperskie z USA dla Wojska Polskiego
Jak informuje Agencja Uzbrojenia, trwają prace formalne nad przygotowaniem umowy zakupu na potrzeby Wojsk Lądowych czołgów saperskich M1150 ABV (Assault Breacher Vehicle) ze Stanów Zjednoczonych. Ponadto, według kolejnego komunikatu Siły Zbrojne zamierzają pozyskać też kolejne wozy zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES oraz kontenerowe warsztaty samochodowo-czołgowe.

Polska ma zamówić 25 czołgów saperskich M1150, przez żołnierzy amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej pieszczotliwie nazywanych Shredder (z ang. „Niszczarka”). Jest to dobra i potrzebna decyzja, pozwalająca uzupełnić zdolności budowanej 18. Dywizji Zmechanizowanej o jeden z ostatnich brakujących elementów. Nowe pojazdy uzupełnią pozyskane czołgi podstawowe M1A1FEP i M1A2SEPv3 oraz wozy specjalistyczne na nich bazujące, w tym mosty szturmowe M1110, jak również wozy zabezpieczenia technicznego M88A2.
Wojsku Polskiemu brakuje odpowiednio dużej floty pojazdów tego typu. Wykorzystywane są głównie MID (Maszyna Inżynieryjno-Drogowa) powstałe na bazie podwozia przestarzałego czołgu T-72. Łącznie wyprodukowano 12 egzemplarzy MID, które obecnie poddawane są modernizacji do standardu MID-M.
W wyniku postępowania 🇵🇱 Siły Zbrojne RP mogą liczyć także na kolejne wozy zabezpieczenia technicznego #M88A2 #Hercules oraz kontenerowe warsztaty samochodowo-czołgowe. pic.twitter.com/pSrhy1L1NM
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) November 16, 2023
Jednak należy pamiętać, że MID nie jest pełnoprawnym odpowiednikiem M1150. Ten drugi jest przeznaczony głównie do torowania bezpiecznych przejść w polach minowych i innych fortyfikacjach polowych. Tymczasem MID jest pojazdem lżej opancerzonym, przeznaczonym głównie do innego rodzaju prac saperskich. To również oznacza, że oba wozy mogą się uzupełniać.
Sam M1150 jest rezultatem wielu lat prac badawczo-rozwojowych, które prowadzono w USA w celu opracowania nowoczesnych czołgów saperskich. Owocami tych działań były wdrożone do służby M60 Panther I oraz M1 Panther II MDCV (Mine Detection & Clearing Vehicle), M60 AVLM (Armored Vehicle Launched Mine Clearing Line Charge), XM1060 ROBAT (Robotic Obstacle Breaching Assault Tank) i M1 Grizzly.

Autor. Staff Sgt. Amy Picard / U.S. Air Force / Wikimedia Commons
W 2009 r. czołg saperski M1150 został wdrożony do służby w Korpusie Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (U.S. Marine Corps) a następnie Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych (U.S. Army). Wóz ten wykorzystuje kadłub czołgu podstawowego M1A1, z którego zdjęto standardową wieżę. W jej miejsce zainstalowano system wieżowy wyposażony w dwie wyrzutnie ładunków wydłużonych M58 MICLIC (Mine Clearing Line Charge) oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy M2/M2A1 kalibru 12,7 mm w zdalnie sterowanym module uzbrojenia dowódcy CWS (Commander Weapon Station).
M1150 posiada możliwość zainstalowania różnych akcesoriów saperskich z przodu kadłuba, w tym lemiesza spychacza, pługów przeciwminowych takich jak FWMP (Full Width Mine Plough) czy TWMP (Track Width Mine Plough), jak również trałów przeciwminowych. Możliwe jest również zainstalowanie innych akcesoriów, z których wiele jest produkowanych przez firmę Pearson Engineering.
Do dziś na rzecz Sił Zbrojnych USA zbudowano ponad 200 czołgów saperskich M1150. Kolejne 29 wozów zamówiła Australia, a 4 wozy zakontraktowano dla Rumunii.
Oprócz informacji o pozyskaniu czołgów saperskich, Agencja Uzbrojenia podała również komunikat o zainteresowaniu Sił Zbrojnych RP pozyskaniem kolejnych wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 HERCULES, a także kontenerowych warsztatów samochodowo-czołgowych.

Autor. Lance Cpl. Shawn Valosin / U.S. Marine Corps / Wikimedia Commons
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS