- Wiadomości
- Ważne
Umowy na ciężki BWP oraz następców Rosomaka i Honkera
W poniedziałek 14 sierpnia 2023 r. minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak zatwierdził trzy bardzo istotne umowy na nowy sprzęt wojskowy dla Sił Zbrojnych RP. Są to umowy ramowe na ciężki bojowy wóz piechoty, na nowy kołowy transporter opancerzony (NKTO) oraz umowa na lekkie pojazdy rozpoznawcze 4x4.

- Pierwsze ciężkie bojowe wozy piechoty już w 2025 trafią do wojska
- Nowy kołowy transporter opancerzony zostanie od podstaw opracowany przez PGZ i zastąpi Rosomaki
- Kilkaset nowych lekkich pojazdów 4x4 trafi do wojska w latach 2024 - 2030
Ciężki Bojowy Wóz Piechoty

Autor. Agencja Uzbrojenia
Ciężki bojowy wóz piechoty ma powstać poprzez wykorzystanie elementów nośnika haubicy Krab i K9, czyli głównie zawieszenia, układu bieżnego oraz zespołu napędowego (silnika i przekładni). Pojazd dostosowany będzie do trzy osobowej załogi oraz ośmioosobowej drużyny desantu. Uzbrojenie składać się będzie z armaty automatycznej Mk44S kaliber 30 mm, sprzężonego z armatą uniwersalnego karabinu maszynowego UKM-2000C kaliber 7,62 mm oraz zdwojonej wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike LR/LR2. Całość zainstalowana w zdalnie sterowanym systemie wieżowym ZSSW-30.
Wóz otrzyma cięższe opancerzenie od Borsuka oraz nie będzie posiadał zdolności pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Można podejrzewać, że ciężki bwp, będzie na poziomie wielu podzespołów zunifikowany z lżejszym Borsukiem. Obecne plany przewidują, że pierwsze pojazdy mają być dostarczone już w roku 2025, co z pewnością ułatwi zastosowanie sprawdzonych podzespołów i przynajmniej częściowa unifikacja z Borsukiem. Planowany jest zakup około 700 wozów z czego prawdopodobnie część, będzie występować w wariantach specjalistycznych, oprócz wozów bojowych zakontraktowany zostanie również pakiet logistyczny i szkoleniowy.
Zobacz też
Ciężki bojowy wóz piechoty uzupełni flotę pływających bojowych wozów piechoty Borsuk i ich wersji specjalistycznych, których wedle obecnych planów, ma być zamówionych około 1400 egzemplarzy.
Nowy Kołowy Transporter Opancerzon
NKTO ma być całkowicie nową konstrukcją, która przez jakiś czas będzie uzupełniać Rosomaki i Rosomaki-L a następnie całkowicie je zastąpi. Wóz ma być opracowany siłami Polskiej Grupy Zbrojeniowej z wykorzystanie doświadczeń zebranych przy produkcji i eksploatacji Rosomaków oraz ich modernizacji, a także przy pracach nad ciężkim kołowym pojazdem ewakuacji i ratownictwa technicznego Hardun.
Umowa przewiduje również integrację nowego kołowego transportera opancerzonego ze zdalnie sterowanym systemem wieżowym ZSSW-30 oraz ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia, który ma zostać opracowany w ramach pracy badawczo-rozwojowej dotyczącej nowego wozu. Umowa zawiera również pakiet logistyczny i szkoleniowy.
Zobacz też
Lekki Pojazd Rozpoznawcz

Ostatnią umową, jest ta dotycząca lekkich pojazdów rozpoznawczych 4x4, wedle której planowane jest od 2024 do 2030 dostarczenie do Sił Zbrojnych RP kilkuset pojazdów (najprawdopodobniej będzie to na chwilę obecną około 400 pojazdów). Wozy te mają być spolonizowaną i zmodyfikowaną wersją produkowanego przez koreański koncern KIA pojazdu KLTV. Będą one produkowane w Polsce przez zakłady Rosomak S.A. Zawarta umowa ma wartość 1,2 mld PLN.
Lekkie pojazdy rozpoznawcze otrzymają nowe, spolonizowane nadwozie, które będzie dysponować opancerzeniem na poziomie I wedle normy STANAG 4569. W dachu znajdować się będzie właz wraz z obrotnicą, na której będzie można zainstalować różnego typu uzbrojenie, jak karabiny maszynowe kaliber 7,62 mm, 12,7 mm czy granatniki maszynowe kaliber 40 mm. Z zakupem KLTV związany jest również transfer technologii, który pozwoli stopniowo przenosić produkcję poszczególnych podzespołów do Polski.
Wozy napędzane są tłokowym silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB V6 o mocy około 225 KM i pojemności 3.0 L. Najprawdopodobniej, podobnie jak w wypadku wozów KLTV użytkowanych przez siły zbrojne Republiki Korei, tak i w wypadku Sił Zbrojnych RP z czasem powstanie więcej, różnego rodzaju wariantów specjalistycznych. Obecna umowa obejmująca kilkaset pojazdów jest zapewne pierwszą z wielu, które pozwolą zastąpić eksploatowane samochody rodziny Honker oraz powiększyć park sprzętu tego typu w Wojsku Polskim. Na chwilę obecną pojazdy przeznaczone będą głównie do roli wozów rozpoznawczych w wojskach pancernych i zmechanizowanych.
Lekki pojazd rozpoznawczy ma wypełnić lukę pomiędzy lżejszymi pojazdami kołowymi na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, a opracowywanym i planowanym do wdrożenia, cięższym pojazdem 4x4 Waran.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]