Reklama
  • Ważne
  • Wiadomości

Szwecja: zmodernizowany okręt podwodny HSwMS Gotland gotowy do prób morskich

Po przeprowadzeniu kompleksowej modernizacji „mid-life upgrade” okręt podwodny HSwMS Gotland zakończył etap prac stoczniowych i jest gotów do rozpoczęcia prób morskich - informuje Saab.

Fot. Saab
Fot. Saab

Jak podkreśla szwedzki koncern, okręty podwodne mają kluczowe znaczenie w narodowym systemie obrony i są projektowane, by przez wiele dekad działać w ekstremalnych warunkach przy zachowaniu możliwości ich adaptacji do wprowadzanych technologii oraz zagrożeń. Aby utrzymać je światowej czołówce, szwedzkiOP typu Gotland były wielokrotnie poddawane okresowym przeglądom i modyfikacjom w trakcie ich cyklu użytkowania. W sumie Szwecja ma obecnie trzy jednostki tego typu: HSwMS "Gotland", HSwMS "Uppland" i HSwMS "Halland". Dzięki modernizacji mid-life upgrade, OP Gotland (typ A19) otrzymał zdolności zbliżone do tych jakimi dysponować będą najnowsze okręty podwodne typu A26.

Ponowne wprowadzenie do służby OP Gotland jest ważnym kamieniem milowym w ewolucyjnym rozwoju szwedzkich okrętów podwodnych. Po kompleksowej modernizacji, integracji systemów nowej generacji, takich jak nowy silnik Stirlinga, czujników i funkcjonalności związanych z jego zarządzaniem, Gotland stanie się niemalże zupełnie nowym okręt podwodnym, gotowym do prowadzenia działań na całym świecie.

Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums

Zaprojektowany i zbudowany przez stocznie Kockums w Malmö na początku lat 90-tych XX wieku, OP Gotland wszedł do służby w 1996 r. Modernizacja „mid-life upgrade” okrętu polegała na ulepszeniu znajdujących się na jego pokładzie systemów i rozwiązań technologicznych oraz zwiększeniu jego możliwości operacyjnych, tak by mógł zapewniać bezpieczeństwo morskie Szwecji także po 2025 r.

image
Grafika: Saab

Wiele ważnych elementów wyposażenia Gotlanda, takich jak niezależny od powietrza napęd (AIP) w technologii Stirlinga, czujniki i system zarządzania okrętem, zostały zastąpione ich nowoczesnymi odpowiednikami, a miejsce tradycyjnego optycznego peryskopu zajął maszt optoelektroniczny.

Jak zaznacza Saab, zmodernizowany OP Gotland ma torować drogę do wprowadzenia do służby nowoczesnych okrętów napędem niezależnym od powietrza (AIP), czyli budowanych dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej okrętów typu A26. Ponad 20 systemów wykorzystanych na unowocześnionych okrętach typu Gotland zostanie następnie wdrożonych na OP nowego typu. Stąd modernizacja OP Gotland pozwoli jego użytkownikowi na przeprowadzenie testów i sprawdzenie szeregu rozwiązań, zanim jednostki A26 wejdą do służby.

W ramach „mid-life upgrade” jednostka została przecięta w części środkowej, dodano sekcję zawierającą m.in. układy chłodzenia wody słodkiej i morskiej oraz agregaty wody lodowej. Zwiększono również możliwości silnika Stirling MkIII, masztów, czujników, systemu komunikacji i dostosowania do działań Wojsk Specjalnych. Modernizacja zakładała również unowocześnienie systemów zarządzania walką i okrętem.

image
Grafika: Saab

Zmodernizowany OP Gotland ma 62 m długości i 6,2 m szerokości. Jego wyporność to 1580 ton na powierzchni. Na uzbrojeniu jednostki znajdują się torpedy czy wyrzutnie dziobowe. Zgodnie z danymi przekazanymi przez Saab, OP Gotland może spędzić wiele tygodniu operując w zanurzeniu. Załoga składa się z 25 osób. 

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama