Siły zbrojne
Umowy offsetowe na Apache podpisane
Dziś sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Paweł Bejda podpisał umowy offsetowe z firmami Boeing i General Electric. Kontrakty są związane z zakupem przez Polskę 96 śmigłowców AH-64E Apache.
Porozumienia te stanowią kontynuację kroków, które polskie władze podjęły jeszcze we wrześniu 2022 roku. Polska zgłosiła wtedy chęć zakupu 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache.
Rok później zawarto pierwsze umowy z Lockheed Martin. Polskiemu przemysłowi przekazano zdolności do serwisu i naprawy radarów oraz systemów naprowadzania pocisków rakietowych używanych w AH-64E.
Boeing: 7 zobowiązań offsetowych. https://t.co/VFIX6aXj3E. Przeprowadzanie przeglądów, szkolenia w WAT, ocena sprzętu lotniskowego wcbkt są pod kątem kompatybilności z ah64
— Defence24 (@Defence24pl) August 5, 2024
GE: 6 zobowiązań o wat. 560 mln zł.
Umowy obejmują różne obszary współpracy. W przypadku Boeinga mowa tu między innymi o wsparciu eksploatacji Apaczy. Natomiast kontrakt z General Electric daje możliwość kooperacji w obsłudze silników, i to nie nie tylko w AH-64E. Konsekwencje przekazania krajowym podmiotom kompetencji w obsłudze, serwisie i remoncie motorów turbowałowych General Electric z typoszeregu T700/CT-7 wykraczają daleko poza utrzymanie samych polskich AH-64E Apache. Jednostki napędowe z tej rodziny są stosowane także w S-70i Black Hawk służących w Policji oraz Wojskach Specjalnych. Wybrano je również do pozyskiwanych przez Siły Zbrojne śmigłowców Leonardo AW101 i AW149.
Czytaj też
To oznacza, że istotna część środków przeznaczanych na utrzymanie wszystkich wymienionych typów wiropłatów zostanie w kraju. Niewykluczone, że w przyszłości polskie zakłady otrzymają zlecenia na remonty silników T700 lub CT-7 od innych europejskich klientów, w tym świeżo upieczonych użytkowników śmigłowców UH-60 Black Hawk, AH-1Z Viper oraz UH-1Y Venom w naszym sąsiedztwie.
Wiceminister Paweł Bejda: dzisiejsza umowa offsetowa powoduje wzmocnienie zdolności naprawczych zakładów w Łodzi i Dęblinie ale też WAT gdzie będą prowadzone szkolenia personelu technicznego.
— Defence24 (@Defence24pl) August 5, 2024
Współpraca: Wojciech Kozioł, Antoni Walkowski
Nihoo
Blado to mało powiedziane. W innych artykułach jest mowa o tym, że kwota oscyluje w okolicy 1 mld zł... to jest jakieś 2% wartości kontraktu... Blada w tym wypadku może być twarz podpisującego ten żałosny dokument. Prawie jak dawne radzieckie transakcje... "wy nam dacie stal a w zamian weźmiemy od was ziemniaki...".
Ma_XX
Super ale ilość zrujnuje budżet! Jeśli chodzi o ilość maszyn tylko Amerykanie będą mieli więcej! Nawet Saudów nie stać na 96 maszyn 🤣
Hmmm.
I co, już? Cały offset? Blado to wygląda.
kopacz033
Ogarnij sie, wszystkiego ci w mediach nie napisza
GB
Czyli kupujemy aż 96 Ah-64? Jak dla mnie za dużo. Z 48 to by max wystarczyło.
Hmmm.
Wychodzi na to, że Błaszczak dobrze policzył, czy jak to rozumieć?
Nie cenzor
A w razie ,,W” będziemy zebrać po całym świecie jak Ukraina?
OptySceptyk
Ciekawe, jaki zakres serwisu i remontów zakupimy, całość? Łącznie z generalnym? Nadal uważam zakup 100 Apaczy za bezsensowny, ale skoro już mamy je i tak kupić, to krajowy serwis jest nam niezbędny.
Zawisza_Zielony
Przy tej skali zamówienia, jeśli nie okaże się ono wyłącznie blankietowe offset powinien obejmować również: - produkcję części podzespołów płatowca, - montaż końcowy samych śmigłowców, - dostęp do komputer pokładowego w zakresie integracji uzbrojenia (np. piorunów); - licencję na produkcję w HSW działek pokładowych M230 oraz amunicji (Dezamet lub Mesko), - zlecenia na remonty AH64 USArmy użytkowanych w Europie.