- Wiadomości
Rusza montaż polskich AW149 w Świdniku
W zakładach PZL-Świdnik, należących do koncernu Leonardo Helicopters, otwarto linię montażu końcowego śmigłowców AW149. 32 takie maszyny zostały zamówione dla Wojska Polskiego, a pierwsze z nich są już w służbie.

Autor. Antoni Walkowski/Defence24
Przedstawiciele PZL-Świdnik przypominają, że umowa na 32 śmigłowce AW149 została podpisana w Świdniku w 2022 roku i obejmuje także integrację wszystkich systemów śmigłowca i przeznaczonego dla niego uzbrojenia oraz przyszłe modernizacje i wsparcie techniczne przez cały cykl użytkowania polskiej floty AW149. Umowa o wartości 8,25 mld zł zakłada realizację dostaw do 2029 roku i obejmuje też budowę potencjału przemysłowego w Polsce.

W ramach oddzielnej umowy z rządem amerykańskim, o wartości 150 mln dolarów, dla śmigłowców AW149 zakupiono też przeciwpancerne pociski kierowane Hellfire. AW149 to pierwsze od lat maszyny zakupione dla Sił Zbrojnych RP, ze zdolnością użycia uzbrojenia kierowanego. Mają też możliwość użycia rakiet niekierowanych i broni strzeleckiej, systemy optoelektroniczne oraz samoobrony.
Nowa era technologiczna

Autor. Defence24.pl
Uroczystość otwarcia linii montażu końcowego odbyła się w Świdniku z udziałem przedstawicieli resortu obrony, na czele z wiceministrem Pawłem Bejdą, wojska, władz lokalnych i środowiska naukowego.
Zobacz też
Pierwsze AW149 zostały wyprodukowane w Vergiate (Włochy), gdzie pracownicy PZL-Świdnik przeszli szkolenie na stanowiskach pracy, włączając się w cykl produkcyjny śmigłowców dla polskiego wojska, w ramach pilnej potrzeby. We Włoszech powstało łącznie pięć śmigłowców, pozostałe będą już zbudowane w Świdniku. Pierwsze śmigłowce zostały odebrane przez Wojska Lądowe już po 15 miesiącach od podpisania kontraktu, a więc jeszcze w ubiegłym roku.
PZL-Świdnik działający w ramach Leonardo Helicopters jest przykładem najwyższego poziomu doskonałości, uzyskując bardzo dobre wyniki we wszystkich obszarach. Świdnickie zakłady mają duży potencjał do dalszego rozwoju w ramach Leonardo. W związku z tym rosną wymagania, aby PZL-Świdnik nadal ewoluował od producenta do kluczowego gracza rynkowego zarządzającego złożonymi kontraktami i dostawami, integrując wszystkie te zdolności. Program AW149 polskiego MON jest dziś tego wyraźnym przykładem, w którym pierwsza faza dostaw wymagała perfekcyjnej koordynacji i współpracy. Lokalizacja zdolności produkcyjnych i logistycznych tych nowych śmigłowców, która jednocześnie spełnia potrzeby Polski, umacnia kilkudziesięcioletnie i unikalne kompetencje PZL-Świdnik, którego profesjonalizm, w połączeniu z wyjątkowymi zdolnościami operacyjnymi AW149 zapewnią Polsce wyjątkowe korzyści.
Gian Piero Cutillo, Dyrektor Zarządzający Leonardo Helicopters

Autor. Antoni Walkowski/Defence24
Ostatni okres był czasem wielomilionowych inwestycji, obejmujących infrastrukturę, sprzęt i obiekty, a szczególnie budynek, w którym obecnie mieści się kompletna linia produkcyjna śmigłowców AW149. Wraz z produkcją AW149 rozpoczyna się nowa era dla świdnickich zakładów – było to dla mnie jasne od samego początku, kiedy zostałem powołany na stanowisko prezesa PZL-Świdnik – potrzebowaliśmy nowej linii do produkcji najnowocześniejszych śmigłowców, aby dalej rozwijać nasze kompetencje, które muszą nadejść wraz z transferem technologii. To, co uzyskaliśmy, zaspokaja również najwyższe potrzeby Sił Zbrojnych RP - śmigłowce AW149 zapewnią Wojskom Lądowym najlepsze możliwe wsparcie bojowe - do czego ta platforma została stworzona.
Jacek Libucha, Prezes PZL-Świdnik

Autor. Defence24.pl
Akcelerator zmian
Przedstawiciele zakładów w Świdniku podkreślają, że nowa linia produkcyjna AW149 jest akceleratorem zmian, podobnie jak wiele lat temu posłużyło świdnickim zakładom ustanowienie centrum doskonałości w dziedzinie struktur lotniczych oraz włączenie się do programu AW139. W ciągu czterech lat, od 2020 do 2023, przychody ze sprzedaży tamtejszych zakładów zwiększyły się o ponad 160 proc.

Co więcej, 2,5 krotnie wzrósł udział sprzedaży do użytkowników końcowych, a nie w ramach kooperacji, a w bliskiej przyszłości ma on wynieść ponad 50 proc. Obok AW149 Świdnik jest też wykonawcą umowy na śmigłowce AW101 dla Marynarki Wojennej.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej @pawelbejda w @PZLSwidnik:
— Defence24 (@Defence24pl) June 4, 2024
"Jest absolutnie zasadne, by u państwa zamawiać śmigłowce".
"Ten zakład to jest absolutnie światowy poziom".
"Rozważamy zakup następnych śmigłowców". pic.twitter.com/lWnNy9cozF
PZL-Świdnik zatrudnia ponad 3200 pracowników, z czego 20% stanowią inżynierowie, a coraz większa jest też liczba młodych, nowozatrudnionych pracowników, absolwentów politechnik. Dlatego współpraca z politechnikami i technicznymi uczelniami wojskowymi stale się rozwija. Ma to zabezpieczyć obecne i przyszłe potrzeby kraju na silną kadrę inżynierską, mając na uwadze znów – zarówno rozwój przemysłowy i bezpieczeństwo. Świdnickie zakłady zatrudniają pilotów testowych o najwyższym poziomie zdolności (Level 1), aby sprostać obecnym i przyszłym potrzebom Wojska Polskiego i innych klientów.

Autor. Defence24.pl
Piloci ci wykonali dynamiczny pokaz AW149 podczas otwarcia linii produkcyjnej tych śmigłowców. Zakłady w Świdniku cały czas prowadzą inwestycje w rozwój zdolności produkcyjne, współpracują też z lokalnymi przedsiębiorcami, środowiskami akademickimi oraz instytucjami akademickimi i ośrodkami badawczymi.
Zobacz też
Tymczasem w @PZLSwidnik: pic.twitter.com/EtKkfwJ6dA
— Defence24 (@Defence24pl) June 4, 2024
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS