Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraina z nową odmianą BTR-60. Znacząca poprawa siły ognia

Wieża BM-7 Parus na pojeździe BTR-4. Fot. J.Sabak
Wieża BM-7 Parus na pojeździe BTR-4. Fot. J.Sabak

Ukraińska armia otrzymała kolejną lokalną modernizację poradzieckiego kołowego transportera opancerzonego BTR-60. Tym razem został on wyposażony w wieżę BM-7 Parus znaną z KBWP BTR-4 Bucefał.

Ukraina posiadała przed rosyjską inwazją znacznych rozmiarów flotę poradzieckich kołowych transporterów opancerzonych BTR-60, które jednak były już od dekad przestarzałe i wymagały zastąpienia lub modernizacji. Podejść tamtejszego przemysłu do tej kwestii było sporo, jednym z bardziej znanych przykładów modernizacji jest BTR-60HM, w którym to z oryginalnego wozu został jedynie spód kadłuba. Z racji na koszta takiej modernizacji projekt jednak zarzucono. Ostatnie miesiące to ponowny powrót do sprawy remontów i modernizacji lub modyfikacji posiadanych przez Ukraińców transporterów BTR-60, zwłaszcza w obliczu otrzymania od Bułgarii następnych 100-110 egzemplarzy.

Jednym z przykładów takich prac jest powyższe zdjęcie prezentujące BTR-60 z całkowicie wymienioną wieżą, gdzie w miejsce tej posiadającej wielkokalibrowy karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm, umieszczono moduł bojowy BM-7 Pareus znany z m.in. kołowych bojowych wozów piechoty BTR-4 Bucefał. Uzbrojenie główne stanowi w nim armata automatyczna ZTM-1 kal. 30 mm, sprzężona z uniwersalnym karabinem maszynowym KT-7.62 kal. 7,62 mm. Jako uzbrojenie dodatkowe może służyć zestaw czterech wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych Barier lub dwie wyrzutnie oraz granatnik automatyczny KBA-117 kal. 30 mm. Tym samym ten zmodernizowany BTR-60 otrzymał znaczącą poprawę siły ognia, chociaż dalej wóz ten posiada bardzo słabe opancerzenie i niezbyt optymalny dostęp do przedziału desantowego .

Reklama

Pojawienie się tego pojazdu może wskazywać, że ukraiński przemysł zbrojeniowy ma większe możliwości produkcyjne wież BM-7 niż kadłubów do KBWP BTR-4, które także są stopniowo tworzone. Sam BTR-60 najpewniej przeszedł większy lub mniejszy remont. Tym samym jest to kolejna próba unowocześnienia tych transporterów obok prac prowadzonych na przekazanych przez Bułgarów pojazdach oraz tych stopniowo przywracanych z rezerwy sprzętowej. Co ciekawe, podobny zamysł umieszczenia ukraińskiej wieży na poradzieckim transporterze został wykonany z BTR-70 dla żołnierzy Rosyjskiego Korpusu Ochotniczego.

Czytaj też

BTR-60 to radziecki kołowy transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX wieku jako następca BTR-152. Początkowo uzbrojenie główne stanowił jeden z trzech rodzajów karabinów maszynowych SGMB/PKT/PKB kal. 7,62 mm czy nawet DSzK 1938/46 kal. 12,7 mm. Jednak z czasem w kolejnych wersjach postawiono na duet karabinu maszynowego PKT 7,62 mm i wielkokalibrowego KPWT kal. 14,5 mm. Zapas amunicji w tej konfiguracji wynosi odpowiednio 500 oraz 3000 nabojów. Pojazd napędzają dwa silniki GAZ-40P o łącznej mocy 180 KM. Umożliwia to ważącemu 10 300 kg pojazdowi osiągnięcie prędkości maksymalnej 80 km/h oraz uzyskanie zasięgu około 500 km. Załoga BTR-60 w zależności od wersji składa się z dwóch lub trzech osób, zaś w przedziale desantu mieści się od 8 do 14 żołnierzy. Są oni chronieni przez pancerz o grubości 5-10 mm. Obecnie pojazdy tej rodziny (w różnych wersjach) są używane przez kraje takie jak m.in. Bułgaria, Ukraina, Rosja, Syria, Kuba, Algieria czy Egipt.

Ukraiński kołowy transporter opancerzony BTR-60PB.
Ukraiński kołowy transporter opancerzony BTR-60PB.
Autor. Ministry of Defense of Ukraine/Wikipedia
Reklama

Komentarze

    Reklama