- Wiadomości
Ukraina: prototypowy transporter na froncie
Ukraińcy planowali od dłuższego czasu modernizację swojej floty transporterów BTR-60, które od dawna nie spełniają wymagań pola walki. Owocem tych prac jest m.in. pojazd BTR-60HM , w którym ze wspomnianego protoplasty pozostał jedynie spód kadłuba.

Autor. VoidWanderer/Wikipedia
Pojazd ten zauważono w pobliżu Bachmutu, gdzie od dłuższego czasu toczą się zacięte walki o dosłownie każdy budynek. Za tę modernizację czy raczej całkowitą przebudowę znanego BTR-60 odpowiada ukraińska firma NVO „Practika". Wybudowano zaledwie kilka prototypów tego pojazdu, który miał stać się bazą pod pojazdy specjalistyczne jak wozy dowodzenia, pojazdy łączności czy wozy ewakuacji medycznej. Istniały także propozycjewykorzystania go jako kołowego bojowego wozu piechoty, jednak wariant ten nie wzbudził zainteresowania decydentów. Przewidywano także wdrożenie pojazdu do jednostek obrony terytorialnej. Jedna z nich w ostatnim czasie otrzymała dobrze nam znany transporter opancerzony OT-64 SKOT.
Zobacz też
#Ukraine/#Russia 🇺🇦🇷🇺:
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) February 18, 2023
🇺🇦#Ukrainian Horunzhiy APC based on the BTR-60PB, of which only the floor pan remains.
This APC was intended for territorial defense units and as a platform for specialized versions such as ambulance or communication vehicle. pic.twitter.com/qWFDHVSFET
BTR-60HM to głęboka modernizacja transportera opancerzonego BTR-60PB . Może on zostać wyposażony w różnego typu uzbrojenie, zarówno umieszczone w systemach wieżowych, jak i na zwykłych obrotnicach. Jedną z propozycji była integracja na Horunge wieży wyposażonej w armatę automatyczną kal. 30 mm co tworzyłoby z niego pełnoprawny kołowy bojowy wóz piechoty. Kadłub został wykonany ze stali pancernej zapewniającej ochronę na poziomie STANAG 4569. Przód kadłuba może wytrzymać ostrzał wielkokalibrowych karabinów kal. 14,5 mm, zaś burty i tył kadłuba są odporne jedynie na ostrzał amunicją 7,62x51 mm i 5,56x45 mm. Kadłub posiada podwójne dno, przez co zwiększyła się wytrzymałość wozu na wybuchy min czy improwizowanych ładunków wybuchowych.
Zobacz też
Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Deutz TCD 2013 o mocy 210 KM, jednak możliwa jest integracja jego ulepszonej wersji o mocy zwiększonej do 320 KM. Silnik jest sprzężony z automatyczną skrzynią biegów Allison. Zmiana ta znacząco zwiększyła zarówno mobilność pojazdu, jak i komfort załogi. Wcześniej układ napędowy pojazdu w postaci dwóch silników zajmował dużo miejsca i był niezbyt optymalny. Dodatkowo przedział silnikowy został przesunięty z tyłu wozu na przód, co pozwoliło na stworzenie znacznie bardziej ergonomicznej sekcji desantowej. Ta może pomieścić około sześciu żołnierzy.
Zobacz też

Autor. VoidWanderer/Wikipedia
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]