Reklama
  • Wiadomości

Testy systemu łączności Su-57

Jak informuje Rostec, trwają obecnie próby państwowe nowego systemu komunikacji, wymiany danych, nawigacji i identyfikacji (OSNOD) dla samolotu 5. generacji Su-57.

Para Su-57. Fot. MO Rosji
Para Su-57. Fot. MO Rosji

Aleksiej Ratner, szef centrum naukowo-technicznego Polet holdingu Russian Electronics (część korporacji państwowej Rostec), powiedział w wywiadzie, że system jest rozwijany od dłuższego czasu i jest dostępny też w wariantach dla innych maszyn, ale wersja, która ma trafić na Su-57 była opracowywana pod kątem tego samolotu.

System ten ma umożliwiać Su-57 wymianę danych pozyskiwanych z zainstalowanych na nim radarów, czujników optoelektronicznych, systemów nawigacyjnych oraz przyrządów pokładowych z innymi samolotami (zarówno bezpośrednio wykonującymi zadanie bojowe, jak i np. tankowcami powietrznymi czy samolotami dozorującymi przestrzeń powietrzną), stacjami naziemnymi czy Bezpilotowymi Statkami Powietrznymi. Wersja OSNOD dla Su-57 ma charakteryzować się zwiększoną odpornością sygnału na zakłócenia oraz nowoczesnym szyfrowaniem, które ma czynić odebraną wiadomość dla przeciwnika "zupełnie nieprzydatną".

W tej chwili trudno jest spekulować, co dokładnie ma czynić OSNOD tak niepowtarzalnym, jak mówią o nim Rosjanie. Jednakże należy zwrócić uwagę, że by Su-57 mógł funkcjonować na współczesnym, sieciocentrycznym polu walki jako prawdziwy samolot 5. generacji, nie może się obyć bez podobnych systemów. Nie da się jednak ocenić, o ile jest to realna ocena możliwości OSNOD, a jak dalece element widocznej ostatnio ofensywy marketingowej OKB Suchoj, którego celem może być pozyskanie potencjalnych partnerów w programie dalszego rozwoju Su-57 lub przynajmniej nabywców dla gotowej konstrukcji.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama