Rusza program modernizacji Leopardów 2A4. Umowa Bumar-Łabedy i Rheinmetall

18 lutego 2016, 18:22
Fot. J.Graf
Pierwszy czołg Leopard 2A4 który przeszedł przegląd F6 w ZM Bumar-Łabedy we współpracy z koncernem Rheonmetall - fot. J.Sabak
Fot. J.Sabak
Reklama

Zakłady Bumar-Łąbędy S.A. podpisały umowę z firmą Rheinmetall Landsysteme GmbH dotyczącą współpracy w ramach programu modernizacji czołgów Leopard 2A4 znajdujących się w uzbrojeniu Wojsk Lądowych RP do standardu Leopard 2PL.  Wartość kontraktu oszacowano na ponad 130 mln euro. Dokument otwiera realizację opóźnionego programu polskiej armii, stanowi także bazę dla innych wspólnych działań, dotyczących między innymi prac nad wozami zabezpieczenia technicznego dla nowych czołgów. 

Umowa została zawarta w Gliwicach, pomiędzy Zakładami Mechanicznymi „Bumar-Łabędy” S.A., wchodzącymi w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., i firmą Rheinmetall Landsysteme GmbH, należącą do grupy Rheinmetall Defence. ZM BUMAR-ŁABĘDY” reprezentował Prezes Zarządu Adam Janiki i Członek Zarządu Zbigniew Siuśta, zaś ze strony Rheinmetall Landsysteme GmbH dokument sygnował Prezes Zarządu Ben Hudson i Członek Zarządu Michael Andrzej Kara. W uroczystości uczestniczył m.in. Członek Zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. Maciej Lew-Mirski.

Czytaj też: Leopard 2PL: wkład polskiego przemysłu w program modernizacji czołgu

Na mocy umowy Rheinmetall Landsysteme opracuje projekt modernizacji, będzie uczestniczył w przygotowaniu dokumentacji technicznej, wykona prototyp zmodernizowanego czołgu i wozy partii próbnej. Strona niemiecka udzieli także Zakładom Mechanicznym „Bumar-Łabędy” wsparcia technicznego w uruchomieniu produkcji wozów seryjnych oraz dostarczy niezbędne narzędzia i przekaże know-how w przeciągu 36 miesięcy. Wartość tej umowy szacowana jest na ok. 130 milionów EUR.

Reprezentujący koncern Rheinmetall Landsysteme GmbH Michael Andrzej Kara poinformował, że firma ta chce uczynić Bumar-Łabędy partnerem strategicznym w obszarze wozów ewakuacyjnych na bazie Leoparda 2. Dotyczy to również współpracy w produkcji wozów ewakuacyjnych na rynki trzecie.

Leopard Bumar
Pierwszy czołg Leopard 2A4 który przeszedł przegląd F6 w ZM Bumar-Łabedy we współpracy z koncernem Rheonmetall - fot. J.Sabak

Czytaj również: Skrzypczak o modernizacji Leopardów: Amunicja programowalna to kolejne wyzwanie

Niemiecki koncern planuje również poszerzenie współpracy z polskim przemysłem w innych kwestiach, takich jak produkcja na licencji w Polsce amunicji Rheinmetall czy polonizacji armaty Oerlikon Miellenium w aplikacjach lądowych i morskich.

W ramach rozpoczętej już współpracy Bumaru-Łabedy zaprezentował pierwszy polski czołg Leopard 2A4 na którym zakłady przeprowadziły przegląd F6 we współpracy z koncernem Rheinmetall. Wkrótce na łamach Defence24.pl przedstawimy więcej szczegółów w sprawie współpracy Bumaru-Łabedy i Rheinmetall. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
inż.
piątek, 19 lutego 2016, 09:38

Dajcie mi 100 milionów a zbuduję wam takie działo mikrofalowe, że usmaży każdy samolot na wysokości 10.000 metrów. Będziecie mogli smażyć kogo chcieli - Ruskich czy Amerykanów. A w razie inwazji imigrantów będziecie mogli robić z nich szaszłyki. Budowę potężnego magnetronu zlecę polskiej firmie. Falowody od starych wojskowych radarów kupię na allegro (takowe są) za procent wartości. Transformator sam nawinę. Trochę chęci trzeba Panowie ze strony "polskich" władz a nie pozorów ukrywających złe ich zamiary.

say69mat
piątek, 19 lutego 2016, 08:39

@def.24.pl: Zakłady Bumar-Łąbędy S.A. podpisały umowę z firmą Rheinmetall Landsysteme GmbH dotyczącą współpracy w ramach programu modernizacji czołgów Leopard 2A4 znajdujących się w uzbrojeniu Wojsk Lądowych RP do standardu Leopard 2PL. say69mat: Ciekawe, czy niemieckiej Rehinmetall uda się przerwać fatalną passę Bumaru??? To znaczy, czy naszemu niemieckiemu partnerowi uda się doprowadzić do głębokiej modernizacji naszego zakładu produkcji zbrojeniowej. Aplikując w naszej rzeczywistości niemieckie normy i kulturę techniczną. Pozwalającą realizować zadania, na miarę modernizacji zaprojektowanych i wyprodukowanych przez niemiecki przemysł czołgów.

vvv
piątek, 19 lutego 2016, 13:44

0,5 mld bezie wpakowane w labedy. oczywiscie te 0,5mld mozna by bylo wpakowac w czolgi ale cos za cos. labedy beda dofinansowane i oby wykorzystali ta szanse

KevinLomax
piątek, 19 lutego 2016, 07:42

a ja z racji piątku piąteczka piątunia jestem optymistą coś ruszyło nie zapowiedzi nie kolejne strategie plany modernizacyjne a zakupy kraby rgp leo jeszcze tylko parasole(rakietowe) kruk pegaz homar raki i przede wszystkim 800 BWP BORSUKóW .... cholewka ależ jestem optymistą dziś :)

Pepe
piątek, 19 lutego 2016, 09:23

Fajny post czytany nad poranną kawą. Dziękuję Rodakowi za miły początek dnia.

Azuxet
piątek, 19 lutego 2016, 06:30

Witam z tego co czytam nt. modernizacji leopardów 2, wnioskuje, że w końcu wybraliśmy dobry kontrakt będący kompromisem pomiędzy kosztami, stopniem polonizacji i zwiększeniem możliwości bojowych pojazdów 2a4. Dziwi mnie jedynie fakt, że przy umowie na 130mln euro nie będą wymienione środki łączności na te produkcji polskiej, wszak kwota takiej modernizacji nie była by wiele większa. Ciekawi mnie również czy to właśnie koszty spowodowały brak instalacji systemów BMS. To co najbardziej mnie cieszy w tym artykule to ta wzmianka o licencji na produkcje amunicji, już dawno mówiłem, że mesko lub inny podmiot PGZ powinien taką licencje zakupić, a nie oszukiwać, że sie potrafi wyprodukować coś czego się nawet nie wie jak zrobić. Produkująć nowoczesną amunicje mamy same pozytywy : robota dla naszych związkowców, postęp technologiczny, nowoczesna amunicja ppanc w ilości większej niz 2szt/czołg, możliwość produkcji tejże amunicji w kraju, co zwiększa PEO. Ciekawa jest tak wzmianka o współpracy w zakresie produkcji Bergerpanzerów 3, jak się wysprzedało ludzi i maszyny do produkcji wzt. to teraz trzeba będzie myśleć o nowym wzt. Chyba, że ja to źle rozumiem?

qwer
piątek, 19 lutego 2016, 12:18

Jak się pojawi BMS to pewnie wtedy i pójdzie cała nowa łączność.

dropik
piątek, 19 lutego 2016, 11:44

130 mln to tylko kontrakt na miedzy tymi zakładami a nie na całą modernizację leo.

Marek
piątek, 19 lutego 2016, 00:35

Strona niemiecka udzieli także Zakładom Mechanicznym „Bumar-Łabędy” wsparcia technicznego w uruchomieniu produkcji wozów seryjnych oraz dostarczy niezbędne narzędzia i przekaże know-how w przeciągu ... 36 miesięcy - 3 LATA !?!?!?! czyli tak naprawdę modernizacja ruszy w ... 2019 r !!! Ręce opadają ...

say69mat
piątek, 19 lutego 2016, 11:07

Czego oczekujesz, skoro proces transferu 'know how' sprowadza się do przełożenia na język polski elementarnej, z niemieckiego p-ktu widzenia, kultury technicznej i kultury pracy. Szkolenie personelu technicznego Bumaru, będzie najbardziej czasochłonnym elementem przedsięwzięcia.

Jakub
piątek, 19 lutego 2016, 14:04

Główne zadania, realizowane podczas programu modernizacyjnego, to: -wzrost poziomu ochrony biernej wieży (do poziomu nieodstającego od innych najnowszych Leopardów 2, w tym A7) -wymiana układu stabilizacji uzbrojenia głównego i napędów hydraulicznych na elektryczne -modernizacja przyrządów obserwacyjno-celowniczych działonowego i dowódcy -wprowadzenie nowych typów i rodzajów amunicji celem zwiększenia siły ognia oraz umożliwienie tegoż poprzez modernizację armaty -ogólna poprawa bezpieczeństwa załogi -montaż pomocniczego agregatu pomocniczego o mocy 17 kW -montaż dodatkowych koszy na dodatkowe wyposażenie Modernizacja systemu kierowania ogniem obejmie także wprowadzenie cyfrowego pulpitu dowódcy oraz wymianę przyrządów nocnych. Armata będzie dostosowana do używania najnowszej amunicji niemieckiej oraz otrzyma elektrospust. Kierowca otrzyma dzienno-nocną kamerę cofania. Ponadto, zmodyfikowane zostanie wyposażenie ewakuacyjne, z racji większej masy czołgu. No takie wiadomości to czyta się z przyjemnością. Pogratulować!

Liluh
czwartek, 18 lutego 2016, 22:02

Ile? 36 miesięcy? To się nie wyrobimy na wojnę :P

Kamil
czwartek, 18 lutego 2016, 21:36

"Strona niemiecka udzieli także Zakładom Mechanicznym „Bumar-Łabędy” wsparcia technicznego w uruchomieniu produkcji wozów seryjnych oraz dostarczy niezbędne narzędzia i przekaże know-how w przeciągu 36 miesięcy. " nie rozumiem, czyli ze co? Dostaniemy licencję na produkcję dowolnej ilości Leopardów 2A4/PL?

terefere
czwartek, 18 lutego 2016, 22:47

Na modernizacje, Leopard 2 jest produkcji KMW a nie Rheinmetall, i to ta pierwsza firma ma prawa do produkcji wozów, i ich głębokiej modernizacji w tym zmian konstrukcyjnych wieży i podwozia.

wojtek
czwartek, 18 lutego 2016, 21:29

Panowie na fotce gl. sa lepsi od leo2pl... jak guziki odpala, to strach sie bac. Tak powazniej, smutno, ze polacy nie potrafia wprowadzac w zycie wlasnych technolgii i rozwiazan. Przeciez taki istnieja. Przykre.

jim
piątek, 19 lutego 2016, 08:37

To w takim razie czekam na odpowiedź kolegi - jakie technologie i rozwiązania posiada polski przemysł obronny, abyśmy mogli stworzyć czołg III gen? O IV gen. nawet nie wspominam...

LDB
piątek, 19 lutego 2016, 13:06

Dobrze, że coś ruszyło, ale rzut oka na całokształt nasuwa pytanie: gdzie by tu kupić setkę Leo nowszej wersji, możliwie od ręki, po rozsądnej cenie?

piotrs
piątek, 19 lutego 2016, 15:17

nie ma, nawet w starszej wersji jak a4

racjus
czwartek, 18 lutego 2016, 20:42

Dobrze rozumiem, że Niemcy zrobią projekt, dokumentacje techniczną, prototypy, partie próbną i dają narzędzia a co daje Bumar? Pracowników (: Czyli obrazowo Rheinmetall wykona całą robotę, przywiezie na ciężarówkach maszyny wstawi je do zakładu i da wzór według którego pracownicy Bumaru będą odbijać kopie. Dobrze, że chociaż tak się udało i jest szansa, że chociaż inne polskie firmy wstawią swój sprzęt do Leparda ale chyba byłoby lepiej aby wszystko robić w WZM.

Olecki
czwartek, 18 lutego 2016, 22:21

Najciekawsze jest to, że wkład polskich zakładów wynosi ponad 50% wartości modernizacji. Strasznie drogie są te nasze drobiazgi które wstawiamy i robocizna w Polsce:)

Chasim
czwartek, 18 lutego 2016, 20:22

Widać że Rheinmetall zobaczył że Polskę czeka teraz duży program modernizacji technicznej praktycznie wszystkiego i warto współpracować.

k
piątek, 19 lutego 2016, 12:15

Osobiście bym wolał żeby za tego WWB Gepard, który ma zastąpić t-72 a w przyszłości pt-91, dokupić nowe lub używane czołgi podstawowe III generacji ( Leopard, K2, mogą i być nawet Abramsy M1A1 :) ) albo zmodernizować T-72. Trzecia opcja to taka że robimy podwozie (albo na licencji robimy) i montujemy wieże od Andersa :D ( wóz IV generacji)

KevinLomax
piątek, 19 lutego 2016, 14:21

"W 2010 USA zaproponowały Grecji nieodpłatne przekazanie 400 czołgów Abrams M1A1 (zobacz: Stare Abramsy dla Grecji?, 2011-12-09). Przyszli użytkownicy mieli tylko pokryć koszty transportu, które oszacowano na 8 mln Euro. Transakcja nie doszła jednak do skutku - przynajmniej na razie - z powodu sprzeciwu krajów Unii Europejskiej, przede wszystkim Niemiec." wiekowo chyba odpowiednik naszych Leo 2 ale zwróćcie na cenę wiem wiem offset modernizacja itp.... ale ta cena :) za 400

vvv
piątek, 19 lutego 2016, 14:00

wieza od andersa to bubel bo to zalogowa wieza a zaloga siedzi w koszu pod lufa. to nie jest to co ma t-14. sam anders to papierowy i ciezki pojazd gasielncowy z silnikiem z przodu co generuje ogromne problemy. anders predzej nadaje sie na borsuka czyli nastepce bwp-1 niz t-72m tyle ze podwozie k9 jest o niebo lepsze od podwozia andersa. dla nas najlepszym rozwiazaniem byloby zakupienie licencji na k21 ale zamiast dmuchanych pontonow zamontowac mu na stale plywaki jak w krugancu.

Pe el
czwartek, 18 lutego 2016, 20:22

Co z PL01 ? Mamy 2016r a o prototypie cicho, tylko w jakis gierkach go widac

Bartek
czwartek, 18 lutego 2016, 21:46

I w gierkach pozostanie. W przeciwieństwie do Andersa nie doczeka się pewnie nawet prototypu, bo to co można było zobaczyć na filmikach to tylko jeżdżąca makieta - demonstrator technologii tego co można by zrobić, i co zresztą w finalnej wersji wyglądałoby zupełnie inaczej - zapewne bardziej "standardowo", że się tak wyrażę, co zresztą ludki z Obrumu sami stwierdzili. Zresztą to był pic na wodę żeby tylko połechtać SZ i MON, bo miałoby to bazować na zmodyfikowanym pojeździe CV90120-T, który szwedzi chcieli (i dalej chcą) nam wcisnąć (a przynajmniej same podwozia) - co w sumie może i nie byłoby takim złym pomysłem, bo oferują bardzo dobre warunki transferu technologii, czyli tego na czym nam obecnie najbardziej zależy - moglibyśmy sobie produkować, rozwijać i sprzedawać opracowane przez nas wersje, no ale przecież uparliśmy się że sami zrobimy sobie podwozie do zastosowania w BWP, WWB itd. - bo nasz muszą przecież pływać, czego chyba CV90 normalnie nie robi.

Teer
czwartek, 18 lutego 2016, 21:18

Bo to była produkcja ze sklejki modelarskiej wykonana na zamówienie OBRUM przez firmę designerską na targi w Kielcach, aby zrobić ładny PR w mediach i spróbować na to wyciągnąć kasę z budżetu państwa (niby że na supertechnologicznie zaawansowane badania). CV90 którego podwozie było bazą dla tej radosnej twórczości modelarskiej już zostało zwrócone do producenta. Wartości merytorycznej tej twór nie miał żadnej. Ale jak widać futurystyczne kształty makiety podziałały na wyobraźnie co niektórych. A pojazd jako twór wirtualny do gier pasuje jak ulał :)

krunej
czwartek, 18 lutego 2016, 21:00

Porzucono projekt PL-01 Concept jak i WWO Gepard.

Kamil
czwartek, 18 lutego 2016, 20:19

Nie mogę przeboleć, że nie zmodernizujemy go do wersji 2A6... Koszty kosztami, ale co z przewagą na polu bitwy? Nie dość, że mamy malo czołgów to nie potrafimy o nie zadbać.

vvv
piątek, 19 lutego 2016, 13:53

ale nasze 2pl maja lepsze wyposazeenie wiezy niz 2a6. 2pl jest porownywalny do 2a7 i jedyna roznica jest brak termo kierowcy oraz lufy L55.

Szeregowy
czwartek, 18 lutego 2016, 20:16

Nawet amunicje na licencji niemieckiej będziemy produkować?Nie potrafimy nic swojego opracować i produkować?

Jan amos Komensky
czwartek, 18 lutego 2016, 23:05

Trzeba studiowac inzynierie materialowa, budowe maszyn, chemie, matematyke itp.. a nie "zarzadzanie", psychologie czy socjologie..

JO
czwartek, 18 lutego 2016, 21:10

Nie, nie potrafimy. Propaganda to nie prawdziwe życie

pazdrawlaju
czwartek, 18 lutego 2016, 20:58

Ilość rzeczy, które sami opracowujemy i produkujemy, systematycznie się zwiększa.

Autor
piątek, 19 lutego 2016, 11:51

jacy wszyscy pojedzeni - marynarki na sztywno:)

Hammer
czwartek, 18 lutego 2016, 20:13

Umieram z ciekawości i czekam na szczegóły tejże współpracy;-) którą najchętniej na modernizacji tej partii Leopardów bym zakończył. maska< NO CO TY chyba chodzi o wozy wsparcia technicznego na podwoziu Leo ale mogę się mylić

vvv
piątek, 19 lutego 2016, 13:54

wozów ewakuacji ktore pociągną 65ton

realista
piątek, 19 lutego 2016, 11:01

umowa na 36 m-cy??? A dostawy miały byc przecież po dwóch latach od umowy czyli od jesieni 2015, czyli co - z założenia opóźnienie? Aco de facto bedzie robione w Bumarze? ...za 2mld? bo kontrakt główny był na 2,5 mld zł

vvv
piątek, 19 lutego 2016, 13:42

a kto ci zintegruje i wystawi certyfikat na polskie podzespoly? Niemcy musza wszystko sprawdzic zanim sie pod czyms podpisza.

maska
czwartek, 18 lutego 2016, 19:08

"wsparcia technicznego w uruchomieniu produkcji wozów seryjnych" - nie rozumiem tego, będziemy produkować nowe czołgi, czy tylko modernizować

OLE
piątek, 19 lutego 2016, 10:52

A propos - szkoda, że zamawiajacy nie wie o pierwszym czołgu zrobionym przez Bumar.

ciekawy
piątek, 19 lutego 2016, 10:38

pierwszy do remontu poszedł ten spalony?

Mireq
piątek, 19 lutego 2016, 10:36

Żałosne są przyciasnawe marynarki, czyżby Panowie zarabiali tak mało że nie wystarcza na nowe? A co do tematu to należy się tylko cieszyć że coś się rusza w sprawie modernizacji...

mi6
sobota, 20 lutego 2016, 09:07

Hehe mowisz jak moja mama, "za ciasna ta marynarka większa musisz mieć synku" tak ma być dopasowane są teraz taka moda, szerokie i " za duże" wyszły z mody w końcu lat 90 XX wieku

Tweets Defence24