Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Nowy silnik Rolls-Royce do Leoparda 2

Wizualizacja silnika wysokoprężnego MTU 10V 199.
Wizualizacja silnika wysokoprężnego MTU 10V 199.
Autor. MTU Solutions

Firma Rolls-Royce Power Systems AG, dawniej znana jako MTU Friedrichshafen, pracuje nad nowym silnikiem wysokoprężnym. Motor 10V 199 powstaje także z myślą o remotoryzacji czołgów podstawowych Leopard 2.

Jak informuje serwis Hartpunkt, Rolls-Royce Power Systems AG prowadzi prace projektowe nad nowym, kompaktowym silnikiem wysokoprężnym typu 10V 199 dla ciężkich pojazdów o trakcji gąsienicowej, w tym czołgów podstawowych. Motor posiada dziesięć cylindrów w układzie widlastym (V10), a w najmocniejszym wariancie ma generować 1500 KM. 10V 199 uzupełni opracowany w MTU typoszereg 199, na który składają się jednostki 6V 199 (stosowany w pojazdach takich jak ACSV G5, Fuchs Evo czy Piranha V) oraz 8V 199 (wykorzystywany w wozach rodziny ASCOD, Borsuku, Boxerze oraz M10 Booker).

Reklama

Na ubiegłorocznych targach Eurosatory w Paryżu na stoisku MTU zademonstrowano pełnowymiarową makietę tego motoru oraz koncepcję jego zastosowania w hybrydowym, spalinowo-elektrycznym zespole napędowym. Co ciekawe, silniki z rodziny 199 to zmilitaryzowane warianty cywilnych motorów typu OM 501 LA oraz 502 LA, które Mercedes-Benz stosował w ciężarówkach Actros. Wiele części oraz podzespołów stosowanych w jednostkach 6V, 8V i 10V 199 jest identycznych, co ułatwia obsługę, naprawę i remonty zespołów napędowych stosowanych w różnych pojazdach.

    Nowy silnik ma stanowić alternatywę dla motoru MTU MB 873 Ka-501, który napędza wszystkie seryjnie produkowane odmiany czołgu podstawowego Leopard 2. Zespół napędowy Rolls-Royce ma być mniejszy i lżejszy od tego stosowanego obecnie. Brytyjsko-niemieckie przedsiębiorstwo prowadzi prace na własny koszt i ryzyko, lecz w 2026 r. pierwsze silniki mają zostać dostarczone do nieujawnionego klienta.

      Co ciekawe, KNDS Deutschland prowadzi własny program pod kryptonimem OLYMP, którego celem także jest opracowanie nowego silnika do czołgów Leopard 2. Za jego opracowanie oraz produkcję ma odpowiadać firma Liebherr, obecny dostawca silników na rzecz (między innymi) koncernu Rheinmetall, który stosuje je w bojowych wozach piechoty KF41 Lynx.

      Reklama
      WIDEO: Pułk Kalinowskiego dalej walczy I Trump wstrzymuje pomoc
      Reklama

      Komentarze

        Reklama