- Wiadomości
Bojowy wóz piechoty węgierskiej produkcji gotowy do odbioru
Węgierska armia do końca lipca ma odebrać pierwszy wyprodukowany w rodzimym przemyśle zbrojeniowym bojowy wóz piechoty KF41 Lynx. Łącznie na Węgrzech zostaną wyprodukowane 172 z kupionych ogółem 218 pojazdów.

Autor. Rheinmetall AG
Informację o zbliżającym się przekazaniu pierwszego węgierskiej produkcji Rysia podał serwis ArmyRecognition, powołując się na słowa Dyrektora Generalnego Rheinmetall Hungary Paula Wolfa, który poinformował o otrzymaniu przez pojazd tablic rejestracyjnych na początku lipca. Wydarzenie to poprzedza moment przekazania go odbiorcy, co ma mieć miejsce do końca tego miesiąca. Zjechał on z linii produkcyjnej pod koniec zeszłego roku i do tego czasu poddawano go rygorystycznym testom z zamiarem dostarczenia do odbiorcy w okolicy połowy obecnego roku. Docelowo Węgrzy otrzymają 218 pojazdów na bazie KF41 Lynx, w tym m.in. wozy ewakuacji medycznej, samobieżne moździerze 120 mm, pojazdy dowodzenia czy artyleryjskie wozy rozpoznawcze. Z puli tej 172 pojazdy na bazie KF41 Lynx zostanie wyprodukowanych w zakładzie ZALAZone leżącym w miejscowości Zalaegerszeg (należącym do Rheinmetall Hungary), zaś pozostałe 46 wozów w wariancie bojowego wozu piechoty oraz pojazdu dowodzenia zostaną wyprodukowane w Niemczech.
Obecnie część z nich znajduje się już w węgierskiej armii i jest aktywnie używana przez żołnierzy w ramach ćwiczeń. Ogólna liczba dotychczas zakupionych Rysi może się zwiększyć z racji na chęć kupienia przez Węgry systemu przeciwlotniczego Skyranger 30, który to zostałby osadzony na jego podwoziu. Oprócz tego, niemiecki Rheinmetall dostarczy dla węgierskiej armii dziewięć wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 przeznaczonych do wsparcia KF41. Co ciekawe, produkcja wspomnianego bojowego wozu piechoty ma także odbywać się na terenie Ukrainy, której to przemysł miał już udział w produkcji 10 pojazdów o czym wspominał prezes Rheinmetall AG Armin Papperger pod koniec ubiegłego roku. Zważywszy na to, że nie zostały one dostarczone do Kijowa, a Węgry to ich jedyny użytkownik…. to najpewniej właśnie one otrzymają te wozy.
Zobacz też
KF41 to gąsienicowy bojowy wóz piechoty opracowany i stworzony przez niemiecką firmę Rheinmetall Defence. Wóz ma modułową konstrukcję pozwalającą na wymianę wielu jego składowych elementów w zależności od potrzeb zamawiającego. Główne uzbrojenie stanowi armata automatyczna kal. 30/35 mm, mogąca strzelać amunicją programowalną. Może się ona poruszać w zakresie pionowym +45/-10 stopni. Głównym efektorem przeciwpancernym są pociski kierowane Spike-LR/LR2, umiejscowione w zdwojonej wyrzutni w wieży pojazdu.
Uzupełnieniem szybkostrzelnej armaty jest sprzężony z nią karabin maszynowy kal. 7.62 mm, a dodatkowo wieża może zostać zaopatrzona w zdalnie sterowane stanowisko strzeleckie. Wóz ten może zostać w razie potrzeby wyposażony w inny system wieżowy posiadający np. armatę czołgową 105/120 mm, zmieniając go w pojazd wsparcia ogniowego/czołg średni. Pojazd ten dalej będzie odznaczał się dobra mobilnością dzięki jednostce napędowej o mocy 1140 koni mechanicznych. Wóz w konfiguracji bojowego wozu piechoty może osiągać prędkość 70 km/h.
Zobacz też
Pancerz Lynxa został opracowany, aby zapewnić ochronę załodze przez różnego rodzaju zagrożeniami m.in. pociskami armat małego kalibru, odłamkami pocisków artyleryjskich, wybuchami min czy improwizowanych ładunków wybuchowych (IED). Osłona przeciwminowa chroni przed wybuchami ciężkich min, pociskami formowanymi wybuchowo i IED. Dodatkowo wzmocniona ochrona przed głowicami granatników i przeciwpancernymi pociskami kierowanymi jest oferowana jako opcja, w postaci systemu ochrony aktywnej Rheinmetall Active Defence System (ADS).
Załogę stanowią trzy osoby, zaś desant wynosi ośmiu żołnierzy. Dowódca, działonowy i kierowca dysponują włazami nad swoimi stanowiskami. Pozwala to na zachowanie optymalnej świadomości sytuacyjnej i ułatwia zajmowanie i opuszczanie stanowisk. Jest to bardzo ważny aspekt w sytuacjach zagrożenia, gdzie czas konieczny do opuszczenia pojazdu musi być jak najkrótszy. Poza tymi wyjściami załoga może opuścić pojazd tak, jak przewożony desant-rampą opuszczaną hydraulicznie, znajdującą się w tyle wozu.

Autor. Węgierskie Ministerstwo Obrony
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS