Przemysł Zbrojeniowy
Grecko-niemiecka propozycja modernizacji Leopardów 1
Dziennikarz Savvas Vlassis z portalu Doureios poinformował o złożeniu greckiemu Sztabowi Generalnemu propozycji modernizacji czołgów Leopard 1 przez tamtejszą firmą EODH. Zakłada ona m.in. poprawę ochrony załogi, zwiększenie siły ognia czy wymianę jednostki napędowej.
Grecja obecnie jest jednym z największych użytkowników czołgów Leopard 1 posiadając na swoim stanie dalej około 500 czołgów Leopard 1A5/GR/V, których zdolności rażenia czołgów podstawowych w przedni pancerz kadłuba i wieży są niewystarczające, a poziom ochrony załogi jest wręcz krytycznie niski. Z propozycją częściowej poprawy tego stanu wyszła firma EODH (we współpracy z niemieckim koncernem KMW oraz hiszpańskim przedsiębiorstwem DUMA) oferując szeroki zakres modernizacji opisywanych pojazdów. Najbardziej widocznym jej elementem jest poprawa ochrony załogi, poprzez montaż na przedzie oraz bokach wieży i kadłuba kostek wybuchowego pancerza reaktywnego. Co ciekawe, są one umieszczone także na stropie wieży, zapewne w celu zwiększenia odporności tego miejsca na ataki np. dronami FPV. Oprócz tego firma deklaruje możliwość przymocowania punktów zaczepienia dla osłony klatkowej, charakterystycznej dla np. pojazdów w wojnie rosyjsko-ukraińskiej. Jako element wspomagający oferowany jest również montaż zagłuszarek.
🇬🇷#Greece: EODH SA in cooperation with KMW and DUMA is offering an upgrade package for Greek Leopard 1A5 tanks.
— 𝕻𝖗𝖆𝖎𝖘𝖊 𝕿𝖍𝖊 𝕾𝖙𝖊𝖕𝖍 (@praisethesteph) February 8, 2024
The upgrade is based on lessons learned from the ongoing Russian invasion of Ukraine. The tank should receive lightweight Active Reaction Armor (ERA), slat-armor… pic.twitter.com/ka0JYOJg14
Montaż dodatkowej osłony powoduje jednak wzrost masy Leoparda 1 o niecałe 2000 kg, tym samym przekładając się na zmniejszenie jego mobilności. Aby temu zaradzić, proponowana jest wymiana przestarzałych cięższych komponentów pojazdu na nowsze i lżejsze rozwiązania połączona z demontażem dotychczasowych pancernych osłon. Zabieg ten ma pozwolić na zaoszczędzenie około 1 tony, zatem wzrost masy nie byłby aż tak duży, chociaż kwestia demontażu dotychczasowych elementów pancerza dodatkowego rodzi wiele wątpliwości. Zważywszy na to, że Leopard 1 na bokach wieży i kadłuba ma bardzo cienki jak na czołg podstawowy pancerz, wybuch kostek ERA po usunięciu osłon dodatkowych może jeszcze bardziej negatywnie wpłynąć na trwałość całej konstrukcji. Drugim sposobem na poradzenie sobie ze zwiększoną masą ma być zastosowanie nowej 1000-konnej jednostki napędowej oraz modyfikacja zawieszenia. Zważywszy jednak na koszty pozyskania nowego silnika, rozwiązanie to budzi sporo pytań natury ekonomicznej.
Czytaj też
Siła ognia czołgu miałaby zostać poprawiona dzięki integracji całkiem nowego systemu kierowania ogniem, którego zaawansowanie ma w niektórych aspektach dorównywać lub nawet przewyższać Leopardy 2HEL (kwestia brzmiąca dobrze PR-owo, ale dość kontrowersyjna). W jego skład wejść ma nowy celownik optoelektroniczny działonowego, system automatycznego śledzenia celu, czujnik ugięcia lufy oraz możliwość montażu panoramicznego przyrządu obserwacyjno-celowniczego dowódcy. Hydrauliczne elementy działa oraz wieży miałyby zostać wymienione na elektryczne, co zwiększyłoby bezpieczeństwo załogi oraz ergonomię pracy. Co ciekawe, EODH proponuje poprawę zdolności zwalczania celów mocno opancerzonych przez Leoparda 1A5 dzięki montażowi na czołgu wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych/amunicji krążącej lub integrację lufowych ppk. Na wieży zostałby także dodany bezzałogowy moduł uzbrojenia wyposażony w wielkokalibrowy karabin maszynowy.
Zakres oferowanych prac modernizacyjnych pokazuje bardzo kompleksowe podejście do obecnych bolączek dotyczących Leopardów 1, nawet tych związanych z obecnie jednym z kluczowych problemów, jakim jest coraz większy brak części zamiennych. Wymiana przynajmniej niektórych komponentów na nowe pozwoli ograniczyć występowanie wielu problemów eksploatacyjnych w przyszłości. Co więcej, z racji na współpracę EODH z niemieckim KMW propozycja modernizacji ma łączyć się z wydłużeniem resursów wozów na kolejne 20 lat. Poprawa poziomu ochrony, połączona ze zwiększeniem siły ognia i rozwiązaniem części problemów eksploatacyjnych wydaje się bardzo kuszącym dla Aten rozwiązaniem. Pytanie jednak pozostaje stale takie same, jak w przypadku innych tego typu propozycji, jakie widzieliśmy w ostatnich miesiącach/latach. Czy jest obecnie sens inwestować tak duże środki w te mające kilkadziesiąt lat służby pojazdy?
Czytaj też
Co ciekawe, jest to kolejna tego typu propozycja skierowana do greckiej armii. Wcześniej z ofertą modernizacji Leopardów 1 wyszła belgijska firma John Cockerill Company, która proponowała wymianę standardowej wieży Leoparda 1A5 na system Cockerill 3105. Oferta ta ma swoje wady i zalety, które omówiłem w poprzednim tekście poświęconym tej modernizacji. W grudniu zeszłego roku pojawiły się informacje o chęci podjęcia prac na greckich czołgach przez włoski koncern zbrojeniowy Leonardo. Nie poinformowano, jak szeroka jest modernizacja proponowana przez Włochów. Jednak tutaj można przytoczyć ofertę Leonardo dla Brazylii, która miała polegać na wymianie oryginalnej wieży Leoparda 1A5BR na system Hitfact MkII używany w kołowych wozach wsparcia ogniowego Centauro 2. Co ciekawe, został on zademonstrowany niedawno na targach World Defense Show 2024, gdzie został osadzony na tureckim podwoziu.
Leopard 1A5 to ostatni wielkoseryjny wariant czołgu podstawowego Leopard 1. Charakteryzuje się m.in. podwyższonym poziomem opancerzenia z przodu wieży, nowym systemem kierowania ogniem EMES i usprawnionym systemem ochrony załogi przed bronią masowego rażenia. Uzbrojenie główne stanowi gwintowana armata L7A3 kalibru 105 mm z lufą o długości 52 kalibrów. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Drugi ukm umiejscowiono na stropie wieży. Zamiast MG3 klient mógł wybrać także ukm FN MAG kal. 7,62 mm. Czołg napędza 10-cylindrowy silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM połączony z przekładnią ZF 4 KM 250 o czterech biegach do przodu i dwóch do tyłu. Leopard 1A5 otrzymał możliwość wymiany uzbrojenia głównego na większą armatę gładkolufową kal. 120 mm tożsamą z tą stosowaną w Leopardzie 2, jednak nigdy nie wdrożono takiego wariantu do produkcji.
Franek Dolas
Grecy nie wiedzą w co się pakują. Zamiast reanimować te zabytki mogliby zamówić u nas K2. No ale ich pewnie nie będzie.
Davien3
Franek jakby juz chcieli K2 a nie sporo lepsze Le02A6HEL jakie sami moga produkowac to na pewno nie kupiliby w Polsce a znacznie taniej i szybciej oryginały z Korei Płd. Wiec.....
Marols
Czy ma to ekonomiczne uzasadnienie taka modernizacja? Śmiem wątpić. Koszt - efekt jest znikomy. Mnie zastanawia co innego. Gdzie są krytycy klatki nad wieżą czołgową? Gdy zaczynała się wojna w Ukrainie było bardzo dużo artykułów w różnej prasie wyśmiewających rosyjskie rozwiązania, że to takie archaiczne i że w ogóle.. Teraz już tego nie słychać. Czy to się sprawdza? Czy tylko poprawia samopoczucie załogi?
Davien3
Marols Rosjanie montowali rózne daszki i klatki przeciwko ppk a nie dronom, co jak udowodniłą wojna w Ukrainie w ogóle nie chroni przed takim Javelinem czy NLAW nie mówiac juz nawet o starych TOW-2B Przeciwko dronom to jakos tam działa, w kazdym razie przeszkadza im w atakach jakie sobie upodobali Ukraińcy czyli wrzucanie granatu przez otwarte włazy.
RAF
Modernizacja Leo 1 ma taki sens jak modernizacja t72, albo i gorszy. Zwykle dzadowanie, zamiast kupic nowe czolgi od Korei czy Ameryki z szybkim czasem dostawy.
Nihoo
Wszystko pięknie i cacy, tylko teraz raczej nie ma już czegoś takiego jak "szybki czas dostawy"... Kolejki wszędzie są na lata. Nasze K2 są ze stanów armii Korei a dopiero po 2026 mają być dostarczane (o ile w ogóle będą) K2PL. Leopardy to termin 2035+ już teraz, Abramsy mają zapchaną kolejkę na lata również. Zostają Włosi, którzy praktycznie utracili zdolności do produkcji czołgów podstawowych, Brytyjczycy, którzy czekają na Challengera 3 i Francuzi, którzy najpierw muszą albo rozwiązać problemy z MGCS, zastanawiają się nad kupieniem EMBT i próbują modernizować stare Leclerc'e... Może... MOŻE w jakimś niedługim czasie będą dostępne Abramsy wycofywane z korpusu Marines USA, ale to też mało prawdopodobne, żeby się po nie już kolejka nie ustawiła...
Davien3
RAF a po co maja Grecy kupowac K2 jak są w stanie produkowac sobie lepsze Le02A6 HEL??
thorshammer
Nie ma się co oszukiwać, 60-letni Leo1 ma niewystarczającą ochronę balistyczną, z dzisiejszej perspektywy jest bardziej niż czołgiem, to wóz wsparcia ogniowego. Bardziej podoba mi się modernizacja armii belgijskiej, w której wymieniono wież na bezzałogową John Cockerill, oszczędzając 3,5 tony wagi, którą można wykorzystać do zainstalowania pancerza reaktywnego. Oczywiście wymieniono całą elektronikę, sprzęt celowniczy i komunikacyjny. Taka modernizacja byłaby prawdopodobnie zbyt kosztowna dla Grecji, ale wciąż tańsza niż zakup nowych czołgów.
Davien3
thorshammer samo ERA niewiele ci da jako ochrona przed APFSDS-T czy nawet nowszymi tandemowymi granatnikami i ppk z uwagi na cienki pancerz zasadniczy A co do modyfikacji belgijskiej to owszem zastosowano tam bezzałogowa wieże Cockerill 30105 z działem 105mm ale jest ona znacznie słabiej opancerzona od oryginału . Natomiast zysk na masie to 5 ton a nie 3.5 Do tego zredukowano załoge do trzech osób
Stefan1
Nie ma sensu przerabiać tego pojazdu na coś, czym nie jest. Kiedyś był czołgiem podstawowym, ale teraz już nie jest. Należałoby jego parametry podrasować pid wymagania bojowego wozu piechoty bez desantu. Na pewno utrzymać, a może nawet zwiększyć manewrowość. Na pewno wydajne SKO, hunter-killer i polepszona świadomość sytuacyjna. Nowa, dedykowana amunicja dałaby elastyczność ogniową a ZSMU obronę przeciwdronową. Wyrzutnia ppk też ma rację bytu.
Davien3
Stefan jak juz przerabiac Leo1 to albo na WWO albo jak tu własnie na MBT drugiego rzutu L7 w jaka jest uzbrojony ma własciwosci ppanc lepsze niz dowolna 2A46 do 2A46M-5
Ma_XX
mam mieszane uczucia odnośnie takich modernizacji - bo zasadniczo czołg stary i słabo opancerzony więc albo modernizować i opancerzyć kadłub a wieżę dać bezzałogową z magazynem ammo z tyłu albo zdjąć wieżę podnieść boki kadłuba plus wieża z 30mm armatą - w stylu Nammera czyli przerobić na cięższy transporter dla piechoty albo wreszcie zdjąć wieżę, zamontować haubicę 105 mm w stylu niemieckiego Grille
user_1050711
Grecja to góry, Kolejne pasma i przełęcze na drodze do "historycznie tureckiej Selanik" (Saloniki). Myślę, że Grekom chodzi wobec tego o klasyczny wóz wsparcia ogniowego. A 500 wozów wsparcia ogniowego to byłoby już coś !
Artarmar
Co innego wykonać plan modernizacji a co innego wdrożyć i znów zostawić w magazynie aby się marnowało? Środki lepiej przeznaczyc aby mechanicznie były i gotowe po przeglądzie do wyjazdu. Elektronika zmienia się, czesto diametralnie i jest najdroższa więc ja najlepiej montowac gdy napiecie rośnie. Mieć do tego plany i możliwość w rok uruchomienia produkcji. A leki czołg w terenie zawsze to wsparcie. T72 to też porządny kawal stati
user_1050711
@Artamar... re: "gdy napięcie rośnie" - tam zawsze panuje wysokie napięcie. Grecko-tureckie. Czasem nawet bardzo wysokie i wtedy grupa okrętów USA wychodzi w morze, a do bazy w Larysie gościnnie przylatują na ćwiczenia francuskie Rafale. (z francuskimi znakami i pilotami). Ale razu pewnego okrętów USA może tu nie być. Grecy o tym wiedzą i chcą być zawsze gotowi.
user_1050711
A coś Wam powiem... taka klatka, w Grecji czy w Izraelu, oczywiście, że chroni wieżę przed nadmiernym słońcem. Przy greckim, letnim słońcu, zakres temperatur "-40...+70 stopni" reklamowany przez niektórych producentów outdoor heavy duty elektroniki mógłby nie wystarczać. A elektronika wystawać z wieży czołgowej musi. Choć jej tu nie narysowano. Oto zdarzyło mi się serwisować systemy alarmowe i kamerowe na placach składowych budowlanej stali zbrojeniowej... W południe pracę tę co chwila musiałem przerywać, gdyż czeriały mi wszelkie ekrany LCD mierników. I także w zegarku G-shock Cassio... Po kwadranśie w pomieszczeniach z klimą ekrany znów zaczynały coś wyświetlać. Towarzystwo gór żelastwa plus greckie słońce tak mają. UWAGA UWAGA ! Działo się to bezpośrednio tuż tuż obok morza, prawie na samej kei ! A co wewnątrz lądu ?
Davien3
user tyle ze to ażurowa klatka a nie daszek więc ochrona od słońca jest prawie zerowa. A wojskowa elektronika jest znacznie odporniejsza od cywilnej.
Saw
My nawet anty-dronowych klatek nie montujemy, więc jak rozumiem, szykujemy się na wojnę przeszłości. To może zacznijmy budować katapulty i trebusze wyjdzie taniej.
trantitla
Montujemy APU, więc z dronami będą walczyć zagłuszarki sygnału radiowego, lasery i emitery mikrofal? Francuzi mieli skanery laserowe wykrywające obiektywy - do wykrywania dronów, byłyby jak znalazł. Na razie się tego nie pokazuje, by przeciwnik nie uodpornił dronów na takie rozwiązania. Ale to pokazuje, że do wykrywania i obrony przed dronami potrzebna będzie nieprzerwanie energia elektryczna.
Zbyszek
Najpierw Żydzi, teraz Grecy - czyżby klatki nie były tak złym pomysłem? Z drugiej strony skoro dronów używają tez Rosjanie, to czemu klatek nie instalują Ukraińcy?
młodygrzyb
Instalują.
Davien3
Moderka ciekawa, zobaczymy co z tego wyjdzie.
młodygrzyb
Klatka ci nie przeszkadza? Wszak to ruski debilizm jest.
user_1050711
Dopisałbym, że EODH to firma założona przez inżynierów niemieckich, niemniej od dość dawna faktycznie grecka. O ile pamiętam, następnie zakupiona przez Rheinmetall. Produkuje opancerzenia do modernizacji Leopardów i niektórych innych wozów, a generalnie bardzo zaawansowane elementy mające chronić załogi. Może i najlepszej jakości na świecie. Stale "bombarduje" grecki MON masą ciekawych pomysłów, ochrony różnych pojazdów. Także produkcji nowych.
user_1050711
Trochę dziwię się, że to akurat upgrade Leoparda 1 tak zainteresował redakcję, a nie aż tak propozycja tych samych firm ale upgrejdu Leoparda 2A4 - chyba znakomita. W szczególności z chroniącym całą półsferę hard APS'em. Co do autora... pan Savas Vlassis jest fachowcem na 100% oddanym tematyce obronności, bez względu na finanse jego stron internetowych i bez względu na polgądy osób piszących pod jego artykułami komentarze - praktycznie zawsze dopuszczane do druku, aby nieobraźliwe. To jest prawdziwy dziennikarz z powołania.
xdx
Czy ma sens to zależy od tego jak długo chcą je trzymać. Na dłuższą metę moderki są opłacalne szczególnie w silnik i zawieszenie- zmniejsza koszty eksploatacji. Turcy też modernizują swoje więc nie ma się nad czym zastanawiać. Z tym że zakres modernizacji zapewne zależny jest do planów użycia uzbrojenia- do obrony wszystko poniżej wieży to bez sensu opancerzać. Co rakiet wystrzeliwanych ze 105 to i Israel i Chiny mają ciekawe pomysły- kmw wspólpracuje z Israel od dawna więc nie ma problemu. Co do Chin to gorzej bo zagraniczne firmy nie maja udziału w przemyśle zbrojenioowym a jedynie w cywilnym np kmw kupił przed paroma laty zakłady chemiczne w Chinach
Zygazyg
Pudrowanie trupa.