- Wiadomości
- Komentarz
Cockerill zmodernizuje greckie Leopardy? [KOMENTARZ]
Belgijskie przedsiębiorstwo John Cockerill miało wyrazić zainteresowanie modernizacją greckich czołgów Leopard 1A5 których w tamtejszej armii ma dalej znajdować się około 500 egzemplarzy. Jest to zatem już druga firma zainteresowana wzięciem udziału w ulepszaniu tych pojazdów po niemieckim KMW.

Autor. Adamicz/Wikipedia
W połowie grudnia przedstawiciele belgijskiej firmy John Cockerill Company mieli przedstawić greckiemu Sztabowi Generalnemu Wojsk Lądowych prezentację dotyczącą modernizacji wieży czołgu Leopard 1A5. Obecnie na ich stanie znajdować się ma dalej około 500 czołgów Leopard 1A5/GR/V, których zdolności rażenia czołgów podstawowych w przedni pancerz kadłuba i wieży są niewystarczające, a poziom ochrony załogi jest wręcz krytycznie niski. Wymiana systemu wieżowego może być jednym z optymalnych wariantów modernizacji dalej licznej floty tych czołgów w Grecji. Pozwoliłaby ona na podniesienie zdolności ofensywnych greckich wojsk pancernych, które mimo upływu lat opierają się głównie na Leopardach 1 i 2. Tych drugich Grecja posiada łącznie 353 sztuki w dwóch wariantach: Leopard 2A4 i Leopard 2A6 HEL. W odwodzie znajdują się jeszcze przestarzałe czołgu M48A5 (375-392 egzemplarzy) oraz M60A3 TTS, których łącznie ma być około 300-370, ale znaczna większość ma znajdować się w rezerwie sprzętowej.
Zobacz też
John Cockerill is interested in the modernization of the Greek Leopard's 1A5.
— Junsupreme (@RyszardJonski) December 16, 2022
On Thursday, December 15, 2022, representatives of the John Cockerill Company presented to the General Staff of the Army a presentation on the modernization of the Leopard 1A5 tank turret. pic.twitter.com/6jweuTgqCS
Modernizacja, o której mowa to zapewne propozycja montażu systemu wieżowego Cockeril 105, którego implementację na czołgu Leopard zaprezentowano podczas targów Eurosatory 2022 w Paryżu. Uzbrojenie główne stanowi w niej gwintowana armata Cockerill HP kalibru 105 mm, połączona z automatem ładowania mieszczącym 12-16 naboi. Cała konstrukcja jest aluminiowa o niezbyt dużej odporności bazowej w stosunku do współczesnych czołgów, zatem największa wada Leoparda nie zostaje w tej kwestii poprawiona. Zaletą propozycji Belgów jest zwiększenie kątów wychyłu działa, wynoszą bowiem one -10° do 42°, co poprawia zdolności rażenia celów na pofałdowanym terenie. Jednak, aby zainstalować nową wieżę, konieczna była znaczna ingerencja w kadłub pojazdu, wymiana zarówno pierścienia poprzedniego systemy wieżowego, jak i stworzenie nadbudówki, na którą posadowiono belgijskie rozwiązanie.
Zobacz też
Belgijska propozycja ma swoje plusy jak zwiększenie świadomości sytuacyjnej załogi, poprawa kątowego zakresu możliwego ostrzału przeciwnika czy poprawię zdolności ogniowych, jednak wiąże się z przebudową kadłuba czołgu, co jest kosztowne i pracochłonne i poprawa parametrów ogranicza się tylko do samej wieży. Konkurencja w postaci KMW może tutaj zaproponować znacznie większy wachlarz zmian modernizacyjnych obejmujący każdy parametr wozu. Zatem ogólny zakres ulepszeń może przeważyć nad opcją belgijska, która w zamian za poprawę siły ognia wymusza zmiany w kadłubie pojazdu. Niemiecka propozycja może objąć wymianę przyrządów optoelektornicznych, poprawę odporności pojazdu (zapewne niewielką), zmiany w układzie napędowym czy nawet wymianę uzbrojenia głównego na działo kal. 120 mm. Dodatkowo, Niemcy coraz mocniej angażują się w modernizację greckiej armii poprzez choćby negocjowanie sprzedaży bojowych wozów piechoty KF41 Lynx, dostarczanie Marderów 1A3 jako wymiana za BMP-1Ost, zatem modernizacja nawet połowy floty Leopardów 1 byłaby bardzo cennym kontraktem.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]