Reklama
  • Wiadomości

Rosomaki zmieniły lokalizację. Wzmocnienie 16. Brygady

Do 16. Brygady Zmotoryzowanej zostały dostarczone kołowe transportery Rosomak z wieżą Hitfist-30P.

KTO Rosomak z wieżą Hitfist-30P podczas rozładunku w 16. Brygadzie Zmotoryzowanej. Transportowane były za pomocą zestawów Traszka.
KTO Rosomak z wieżą Hitfist-30P podczas rozładunku w 16. Brygadzie Zmotoryzowanej. Transportowane były za pomocą zestawów Traszka.
Autor. sierż. Sławomir GOŁĘBIEWSKI, kpr. Karolina RUCZYŃSKA / 16. Brygada Zmechanizowana

O dostawie etatowych pojazdów jednostka poinformowała w piątek, 7 listopada. Do transportu kołowych transporterów Rosomak w odmianie bojowego wozu piechoty z wieżą Hitfist-30P wykorzystano zestawy Traszka. Każdy z nich składa się z ciągnika siodłowego Mercedes-Benz Zetros 3348 AS 6x6 oraz naczepy niskopodwoziowej Dobrowolski NC wz. 21 (DOB70W). Tym samym żołnierze Brygady otrzymali docelowy sprzęt, na którym będą mogli się szkolić i podnosić swoje zdolności.

Informacja ta, jednak ma także inny wydźwięk — oznacza ona pozbawienie innej jednostki ulokowanych tam Rosomaków. Wozów tych brakowało jeszcze przed przekazaniem ich niemałej liczby Ukrainie, a dotychczas zamówionych pojazdów z wieżą ZSSW-30 jest dalej za mało. Rodzi się teraz pytanie, co dostaną żołnierze w zamian.

Nie jest wiadome, ile obecnie Rosomaków z wieżą Hitfist-30P jest na stanie Wojska Polskiego. Spowodowane jest to wspomnianą donacją około 100 pojazdów tej rodziny na rzecz Ukrainy, a oficjalnych danych ciągle w tej kwestii nie opublikowano, ponieważ ministerstwo obrony narodowej wycofało się nagle z deklaracji publikacji polskiej pomocy wojskowej dla Ukrainy.

Reklama

KTO Rosomak to licencyjna odmiana fińskiego kołowego transportera opancerzonego Patria AMV. Wóz jest produkowany w zakładach Rosomak S.A. w Siemianowicach Śląskich. Różni się od pierwowzoru z Finlandii m.in. zmniejszonymi wymiarami, które czynią go zdolnym do przewozu na pokładzie średnich samolotów transportowych z rodziny C-130 Hercules. Pojazd ten jest bazą dla wielu wersji specjalistycznych, jak wozy ewakuacji medycznej, wozy zabezpieczenia technicznego, a nawet pojazdy walki radioelektronicznej. Jednostkę napędową stanowi silnik Scania DI 12 56A03PE o mocy 480 KM. Bazowo ważący 22 tony wóz może rozpędzić się do 100 km/h na drodze oraz do 10 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania.

Poziom ochrony może zostać podwyższony dzięki zestawom dodatkowego opancerzenia, lecz jego montaż odbywa się kosztem zdolności wozu do pływania. Tak wyposażony pojazd ma być odporny na ostrzał przedniej części kadłuba przez pociski starszego typu kal. 30 mm wykorzystywane przez rosyjskie armaty automatyczne 2A42. W przypadku burt kadłuba poziom ochrony po dopancerzeniu odpowiada poziomowi 4 według normy STANAG 4569A, tj. chroni przed amunicją przeciwpancerną kal. 14,5 mm.

Zobacz też

W wariancie kołowego bojowego wozu piechoty uzbrojenie umieszczono w wieży Hitfist-30P o włoskim rodowodzie. Uzbrojeniem głównym jest armata łańcuchowa Bushmaster II Mk44 kalibru 30 mm. Sprzężono z nią uniwersalny karabin maszynowy UKM-2000C kal. 7,62 mm. Zapas amunicji do armaty automatycznej wynosi 200 nabojów. Opancerzenie pojazdu zapewnia załodze ochronę przed amunicją kal. 14,5 mm od przodu oraz 7,62 mm w przypadku boków i tyłu kadłuba.

KTO Rosomak z wieżą Hitfist-30P podczas rozładunku w 16. Brygadzie Zmotoryzowanej.
KTO Rosomak z wieżą Hitfist-30P podczas rozładunku w 16. Brygadzie Zmotoryzowanej.
Autor. sierż. Sławomir GOŁĘBIEWSKI, kpr. Karolina RUCZYŃSKA / 16. Brygada Zmechanizowana
WIDEO: Latający Czarnobyl | Co z K2PL? | Fallout | Defence24Week #135
Reklama
Reklama