Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Airbus Helicopters ruszy w Radomiu z produkcją nowej wyciągarki

Fot. MON Francji
Fot. MON Francji

Nowy typ wyciągarki śmigłowcowej opracowany przez Airbus Helicopters we współpracy z Uniwersytetem Technologiczno-Humanistycznym im. K. Pułaskiego w Radomiu przechodzi właśnie badania i niebawem rozpocznie się jego produkcja w Polsce. Jednocześnie koncern ogłosił rozpoczęcie kolejnego projektu wspólnego z radomskim uniwersytetem. Jest to opracowanie aktywnego systemu tłumienia drgań.

Innowacyjna wyciągarka opracowana w Radomiu we współpracy z firmą Airbus Helicopters ma charakteryzować się mniejszą masą i większą sprawnością przy mniejszych oporach aerodynamicznych, co udało się uzyskać dzięki nowatorskiemu reduktorowi zaprojektowanemu na Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu. Obecnie Airbus Helicopters jest na etapie poszukiwania lokalnego producenta elementów tego nowego podzespołu. Spośród trzech radomskich firm na początku przyszłego roku zostanie wyłoniona jedna. Seryjna produkcja ruszy w 2018 r.

Równocześnie Airbus Helicopters i radomski Uniwersytet ogłosili rozpoczęcie prac nad nowym projektem – aktywnym systemem do kontroli drgań w śmigłowcach. Kody źródłowe nowego systemu będą rozwijane w Radomiu. Podobny system jest stosowany na śmigłowcach H225M Caracal. 

(PP)

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (14)

  1. say69mat

    @def.24.pl: Airbus Helicopters ruszy w Radomiu z produkcją nowej wyciągarki say69mat: Wyciągarki ... hmmm, cokolwiek to jest, brzmi wielce ... dwuznacznie.

  2. Lucek

    Pudło z tych 3 ma najlepsze warunki desantowe z 2 stron LAIKU :) Nie po to specjalsi z Francji nimi latają/li w Afganie i Mali.

    1. say69mat

      W wyniku doświadczeń wyniesionych z misji w Mali dowództwo lotnictwa sił lądowych podjęło decyzję o przezbrojeniu jednostek współpracujących z siłami specjalnymi w maszyny NH90.

    2. sorbi

      SPecjalsi z Francji przesiadają się na NH-90 ,bo narzekają na Caracale. BYł to zwykły chwyt marketingowy - dlatego Francja zakupiła naście sztuk - to samo robią Włosi z MAsterami,czy Aw149 i innymi śmiglakami. NAsza armia też -Nikt nie chce kupić sprzętu ,ktorego nie kupuje armia kraju producenta

  3. Piro

    Mielec jest producentem kabin i ogonów dla każdego egzemplarza uh-60m, budowanego w USA. Zdziwiony pan panie BOCZEK?

    1. Gross

      a dokładnie Kabin dla UH-60M i "ogonów" (stożek + pylon) dla UH-60M i HH-60M

    2. Boczek

      Nie. Nie byłbym zdziwiony, gdybyś mógł to podeprzeć jakimś źródłem. Problemem jest jedynie, nawet gdyby tak było, że UH możemy pozyskać jedynie jako FMS. Czyli zbudujemy skorupy wyślemy do USA i otrzymamy z powrotem gotowe w standardzie US? Mógłbyś się trochę więcej na ten temat rozpisać? Dzięki.

    3. Fancik

      Kadłub jest jedną z tańszych "części" śmigłowca, a w jego produkcji nie wykorzystuje się praktycznie żadnych nowoczesnych technologii, które stanowiły by o wysokim poziomie naszego przemysłu lotniczego... Airbus wg dostępnych informacji lokuje u nas produkcje silników, a WZL-2 ma się zajmować obsługą i serwisem awioniki (obsługa/remonty autopilotów (Sagem) i systemów nawigacyjnych (CMC)).

  4. Gottard

    To na zdjęciu wygląda jakby właśnie uciekło spod zgniatarki prosto ze szrotu i to takiego z lat 70-tych. Koszmarek , ale ponoć ma odlotową wyciągarkę, której super-tajną technologię może pozyskać polski przemysł tzw. zbrojeniowy za jedyne 13 miliardów złotych, okazja , bo w promocji. Takimi wyciągarkami obronimy kraj przed nawałą nieprzeliczonych hord pancernych ze wschodu. Dobrze że ten obciach się kończy, nowy prezydent i nowy rząd jasno określił ze nie pozwoli na tak bezczelny przewał. Bye, Bye Caracal , haha. Polska musi kupić w pierwszym rzędzie broń- czyli AH-64E lub turecki ATAK , bo sanitarek, ciężarówek jeżdżących i latających, wozów kablowych, polowych mobilnych Toy-toy-ów ci u nas dostatek. Potem dopiero Blackawak, Seehawk i Superhawki - mój ulubiony dostawczak, z rampą i tym wszystkim co potrzeba dostawczakowi nowej generacji.

    1. vvv

      ah-64e ma sie tak do t-129 jak passat do lupo wiec o czym ty piszesz? uh-60m nie dostaniemy bo jestesmy dla LM bananowa republika i dostaniemy cos podobnego czyli s-70i huehuehue a superhawki to beda...na plakacie

  5. sorbi

    CHciałbym zobaczyć jak pakują do niego i wyciągają ZUr23-2 albo moździerz M-98. Będą je podpinać pod kadłubem, aby śmigłowiec latał wolniej, bez stosowania uników i stawał się łatwym celem nawet dla broni małokalibrowej. A w przypadku silnego wiatru, deszczu...ech brak słów.

    1. Boczek

      Masz na myśli M-98 z podwoziem? I czym będą potem ciągać? A do BH? A do AW? Podobnie ZUr23-2? Bo w H225M mogą M-98 podwiesić w luku? Czy nie? Ewentualnie przez rampę? No ale co, będą go potem nosić?

    2. Davien

      A do BH lub A-149 załadują działko lub możdzierz?

  6. szyszka

    no tak airbus rozwinal skrzydla nie wiem tylko czy juz sie smiac czy zaczac beczec?a gdzie jakis przekaz technologi tej najbardziej nam potrzebnej ? to sa jakies jaja za nasze pieniadze. w tk duzych kontraktach bezwzgledne minimum to pozyskanie technologi jak nie na calosc to na jakis element a tu co wyciagarka? to sie nazywa kurde nawet niewiem jak to cos nazwac

    1. kozi

      A czy Pan słyszał żeby kontrakt został podpisany bo ja czekam i czekam i o niczym takim nie wiem. Skoro nie ma kontraktu to o jakim transferze technologi mówimy?? Rozlicza Pan z offsetu przed podpisaniem kontraktu ?? Proszę się nie ośmieszać

  7. say69mat

    @drixml.gazwyb.pl: /.../Rosjanie dostarczyli Syryjczykom broń iście upiorną. To co najmniej jedna bateria rakietowych miotaczy ognia TOS-1 „Sołncepiek” lub inaczej „Buratino”. Wyrzutnia miota 24 pociski termobaryczne na odległość ok. 6 km. Potworna siła rażenia, jedna wyrzutnia w ciągu 12 sekund pokrywa obszar 4000 metrów kwadratowych, sprawia, że to broń zabójczo niszcząca. Wyrzutnie zainstalowane na podwoziu czołgowym czołgu T-72 przemieszcza się w szyku osłanianych czołgów, ze względu na relatywnie niski zasięg. Sprawdzona w walce w Afganistanie Czeczenii i ostatnio w Iraku. Siła eksplozji oraz zasada działania pocisków termobarycznych sprawiają, że z zasady nie stosowano ich przeciwko żołnierzom, a w celu likwidacji pół minowych. Eksplozja wysysa powietrze, zatem na rażonym obszarze nie ma prawa przeżyć żaden organizm żywy, nawet ukryty w czołgu , budynku czy bunkrze. 100 kg mieszanki paliwowo powietrznej generuje energię porównywalną z eksplozją 1200 kg trotylu (materiału wybuchowego)./... za: drixml: komentarze do 'Doktryna Putina, gazwyb.pl/ say69mat: Cały czas się zastanawiam czy Caracal, z jego ograniczoną paletą uzbrojenia. Jest tym właściwym rozwiązaniem na najbardziej rzeczywiste rodzaje zagrożeń??? I czy jest w stanie rozwiązać najbardziej palące problemy związane z realizacją koncepcji mobilności naszych SZ??? Ponadto, konkurencyjny BH oferuje zdecydowaną łatwość desantowania i ewakuacji. Co ma szczególne znaczenie w warunkach realizacji zadania bojowego, przy równoczesnym kontakcie ogniowym z przeciwnikiem. Przecież tych śmigłowców nie będzie wykorzystywał w warunkach bojowych nasz przemysł lotniczy ani tym bardziej nasza narodowa gospodarka. Czy też, przy całym szacunku ... Szlachetna Komisja Przetargowa. .

    1. olo

      Dziwne że i w Afganie i w Czeczeni tysiące ruskich poszło do piachu taka to potęga :) Ich wejście do Syrii to zbawienie dla Wolnego Świata bo będzie ich to kosztowało miliardy $ i tysiące zabitych przez najbliższe lata. Nawet taka potęga jak USA na dłuższą metę dostaje zadyszki patrz Afganistan a z partyzantką NIKT jeszcze nie wygrał.

    2. kozi

      Jaką to lepszą zdolność desantową i ewakuacji dysponuje BH ?? z tego co wiem żaden startujący w przetargu helikopter nie miał rampy za to Caracal ma dwie windy o czym BH może pomarzyć. Jak się o czymś pisze warto by uzasadnić swoje zdanie.

  8. pisiorzmielca

    Z caracala tylko produkcja wyciągarek w Polsce zostanie. Tej farsy nic już nie ocali. A francuzom już dziękujemy. 25 października los doliny lotniczej się odmieni.

    1. ZZR

      Los związkowców co najwyżej się odmieni

    2. edi

      Tak tylko do tego czasu kontrakt będzie podpisany a jak nie to PIS i tak go podpisze bo nie są głupi jakich ich niektórzy piszą. Powiedzą że nic nie mogli zrobić jak podpisać na Caracale. Dobrze wiedzą że Mielec i Świdnik to ZAGRANICZNE firmy tak samo jak Airbus.

  9. marek!

    Piekne ujecie Karakana - robi na prawde wrazenie......a dodatkowo podkresla wszystkie moje watpliwosci dotyczace tego smiglowca. Na pewno jest to doskonaly statek powietrzny i bardzo wielu misjach typowo taktycznych sprawdzil by sie bez zarzutu, bylby tez doskonaly dla strazy pozarnej, i jako ciezki smiglowiec dla pogotowia ratunkowego. Mam wobec tego "szatanski" pomysl.....skorzystac z wygrania przetargu, smiglowce przesunac do "cywila", a do wojska powolac BH. Pamietajmy tylko o wlasciwym zamowieniu, zeby sie potem nie okazalo, ze kupilismy BH w wersji "eksportowej". Przydali by sie doradcy z US Army - co nie odznacza, ze mamy w nich patrzec jak w swiety obrazek.

    1. say69mat

      Brak rampy, wąskie drzwi desantowe. Jakim to cudem w warunkach bojowych mają się z tego typu śmigłowca desantować żołnierze??? Wystarczy jeden facet, który zostanie postrzelony lub złapie CSR i misja się wali, desant zablokowany w kadłubie. I nie jestem bynajmniej ... żołnierzem.

    2. Boczek

      Najbardziej interesujące w przypadku decyzji na UH, byłyby długie twarze w Mielcu, że nawet ani jednej śrubki nie będą mogli dokręcić. Już samo to warte jest zastanowienia i przemyślenia decyzji.

    3. Silbermond

      10/10 Na tym "Super" poezja lat '70, '80 Porazka. Ja z dostawczakow wole S 92.

  10. aom

    "pokazali to przy okazji kontraktu na śmigłowce dla pogotowia" rzad PIS kupil od nich smiglowce z "półki" bez zadnych wymagan nawet serwisowych tych maszyn, a ty teraz masz do nich pretesje teraz chca produkowac cos w Polsce to wszyscy marudza litosci ....najgorzej ze znow te ciamajdy od smiglowca medycznego wracaja... i znow na robia balaganu...

    1. bull

      ciekawe czy Airbus dostarczy na czas (do końca roku) cztery kolejne EC135 dla LPR. Podobno ma z tym poważne problemy

    2. zorro

      NIEPRAWDA MIELI WYBUDOWAĆ CENTRUM SERWISOWE I NIE WYWIĄZALI SIĘ Z TEGO

  11. A_S

    Wygląda to na projekt marketingowy przed przetargiem na śmigłowce. Zmontują w Radomiu ze dwie wyciągarki, nasi ogłoszą Radom doliną lotniczą, a po przegranym przetargu zdemontują dostarczoną wcześniej w celach propagandowych maszynę produkcyjną lub dwie i odlecą.

    1. qqqqqqqq

      Jakoś zakładu w Warszawie nie zlikwidowali, tylko ciągle rozwijają i zwiększaja zatrudnienie.

  12. pk79

    W końcu jakaś technologia...:)

  13. a

    zweryfikujemy to za 3 lata ... przypuszczam że po podpisaniu kontraktu aktywność Airbusa bedzie propagandową ofensywą bez konkretnych korzyści dla Polski ... pokazali to przy okazji kontraktu na śmigłowce dla pogotowia ...czy C295 ... - no cóż taki klimat

  14. wolf

    Ostatnie wszystkie inwestycje w Radomiu!!!

Reklama