Oferty na następcę Honkera z opóźnieniem

28 kwietnia 2017, 10:47
Honker
Fot. 21bdow.wp.mil.pl.
Reklama

Inspektorat Uzbrojenia poinformował o przesunięciu terminu składania ofert w postępowaniu na samochody ciężarowo-osobowe Mustang, które mają w Siłach Zbrojnych zastąpić pojazdy typu Honker.

Jak poinformował Defence24.pl płk Sławomir Lewandowski, Główny Specjalista w Inspektoracie Uzbrojenia, termin składania ofert na samochody Mustang został przesunięty na 24 maja. Wcześniej planowano, że siedem zaproszonych do postępowania podmiotów złoży oferty do 25 kwietnia.

Ogłoszone w lipcu 2015 roku postępowanie przetargowe na samochody ciężarowo-osobowe wysokiej mobilności Mustang zakłada pozyskanie 882 pojazdów, w tym 841 w wersji nieopancerzonej i 41 w wariancie opancerzonym, w latach 2017-2022. Wcześniej zakładano, że umowa zostanie podpisana w 2016 roku.

Czytaj więcej: Wojsko kupi nawet 500 Jelczy. Trafią do WOT?

Zgodnie z pierwotną treścią ogłoszenia, dostawy Mustangów miały się rozpocząć jeszcze w ubiegłym roku, program notuje więc dość znaczne opóźnienie. Obecnie wiadomo, że termin składania ofert na następcę pojazdów Honker został przesunięty, nie można więc wykluczyć, że rozpoczęcie dostaw opóźni się po raz kolejny.

Od nowego pojazdu w wersji nieopancerzonej wymaga się dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) do 3500 kg i ładowności nie mniejszej niż 1000 kg. Ma on być przystosowany do przewozu 8 żołnierzy i kierowcy.

W wersji opancerzonej Mustang powinien mieć możliwość przewozu o 4 żołnierzy (i kierowcy) i charakteryzować się ładownością, co najmniej 600 kg. Wymagany jest poziom ochrony 1 według STANAG 4569 aneks A i B, wóz powinien dysponować siedziskami załogi redukującymi skutki oddziaływania wysokich przyspieszeń spowodowanych przez wybuch miny lub innego ładunku oraz kołami z wkładkami typu run-flat.

Inspektorat Uzbrojenia uruchomił natomiast w marcu br. inne postępowanie dotyczące pojazdów dla Wojska Polskiego. Dotyczy ono samochodów ciężarowych Jelcz 442, prawdopodobnie przeznaczonych przynajmniej w części dla Obrony Terytorialnej. Procedura dotyczy minimum 97 pojazdów, a po zrealizowaniu opcji może objąć nawet 500 samochodów. Jej szacowana wartość wynosi nawet 400 mln zł, dostawy planowane są w latach 2017-2019.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 44
Reklama
Kowal
piątek, 28 kwietnia 2017, 20:26

Na czas pokoju wojsko powinno mieć w leasingu dużą część pojazdów cywilnych, stałe koszty, prosty serwis sprawdzone konstrukcje. Honker jako podstawowe auto to męczarnia zarówno dla kierowców, pasażerów, logistyków i budżetu. Gdyby kupili np. VW transportera 9 osobowego byłoby lepiej i taniej a i tak większość czasu będzie jeździł po mieście.

RP
sobota, 29 kwietnia 2017, 21:44

Na czas pokoju? A co zrobisz jak sie nagle zacznie "czas wojny"?

anakonda
sobota, 29 kwietnia 2017, 08:33

jak widac sie nieorientujesz ale pojazdy wojskowe konstruowane sa z czesci ogólnodostepnych wystepujacych w najwiekszej liczbie na terenie danego kraju tak aby nie bylo problemów z logistyka własnie

Taki styl
piątek, 28 kwietnia 2017, 20:22

Około 15% forumowiczów dostrzega, że pieniędzy na Wojsko nie ma a wszystkie zapowiedzi AM to zwykła wydmuszka dla mas. Wystarczy posiedzieć rok na tym portalu, wyciągnąć wnioski z obietnic bez pokrycia i wyrobić sobie własne zdanie. Niestety 99 % społeczeństwa nawet tu nie zagląda i się nie interesuje więc łykają wszystko co obieca Macierewicz.

box
niedziela, 30 kwietnia 2017, 08:17

Kraby kupione, raki kupione, leopardy się modernizuja, pilice kupione, największe zamówienie karabinów w historii, umowy na noktowizory i kamizelki podpisane, pioruny kupione, nowe rakiety i bomby do f16 kupione, jassmy o zasięgu blisko 1000km zamówione, OT z prawdziwego zdarzenia ( a nie mięso armatnie dla picu jak przez poprzednie ponad 20lat) wdrażane, szczyt nato, wojska usa na naszym terenie, oczyszczanie armii z post komuny które juz przynosi efekty. Jak dotąd poza wpadka ze śmigłowcami szkoleniowym wszystko jest realizowane zgodnie z zapowidziami. A pieniędzy na wojsko nie ma dzięki poprzedniemu rządowi za czasów którego rozpadł się system fiskalny i zadłużono kraj blisko dwukrotnie co zaowocowało między innymi dodatkowymi kosztami obsługi długu (tylko w 2015 straciliśmy jakieś 60-70mld czyli tele co 4 eskadry f35 albo 600-700 najnowszych leo7, a teraz co roku jakieś kolejne 40-50, co na szczęście się poprawia, wiec jeśli kiedyś pieniądze na armie się znajdą to właśnie za obecnego rządu i obecnego mon)

Danzig
piątek, 28 kwietnia 2017, 14:06

Mustangi to w tej chwili najnowoczesniejszy sprzet oferowany na swiecie. Brawa dla przemyslu zbrojeniowego w PL!

anakonda
sobota, 29 kwietnia 2017, 10:58

wybranie honkera było by reanimacja trupa ,przez te wszystkie lata nie dokonany w nim rzadnych korzystnych zmian jedynie malowanie sie zmienia a odpadajace zawieszenie jak było tak jest

cynik
niedziela, 30 kwietnia 2017, 09:09

to jest straszne, przecież przez lata eksploatacji w WP można było dopieścić to auto na cacy.

rydwan
sobota, 29 kwietnia 2017, 09:31

Jeep J8 ? z silnikiem andorii i przeprojektowana zabudowa tak aby pomiesciła 9 osób plus tur 2 jako opancerzony

Sopel
niedziela, 30 kwietnia 2017, 15:21

@rydwan Andoria nie ma taśmy produkcyjnej tych silnków. Mogą złożyć kilka silników metodą chałupniczą. Zakład jest niestety na wykończeniu.

anakonda
poniedziałek, 1 maja 2017, 14:05

ferst of all zawieszenie ma byc niezależne ,druga sprawa przekładnia może byc z KIA trzecia konstrukcja przdaewszystkim ramowa nie blachowa i nic wiecej nie trzeba

Max Mad
piątek, 28 kwietnia 2017, 13:38

Niech zgadnę... termin trzeba było przesunąć by oferent z ramienia PGZ mógł coś przedstawić a resztę spoza PGZ wykluczyć ze względu na "niezbywalną wadę" nie bycia w PGZ?

PolakDuży1981
sobota, 29 kwietnia 2017, 18:15

Tarpany i Żuki Macierewicz bez przetargu zamówi w POLSKICH fabrykach !

pk79
piątek, 28 kwietnia 2017, 13:20

Nie ma co zastępować te transportówki - tłuc honkery dalej i tyle

komornik
piątek, 28 kwietnia 2017, 15:23

Jak poprawią całe zawieszenie to dlaczego nie. Przecież z niego się śmiał nawet Klimek.

Módlcie się
piątek, 28 kwietnia 2017, 12:31

Oby wygrał Honker.

anakonda
wtorek, 2 maja 2017, 16:10

najlepiej jak Honkera przejmie np PGZ lub inny bogatszy podmiot ,udoskonali ( silnik i zawieszenie) i wogóle dopracuje ten model lub jesli nie to na jego podstawie opracuje troszke mniejszy tanszy o podobnych parametrach jezdnych , tak aby znalezli sie nabywcy cywilni jak i panstwowi

Adam
piątek, 28 kwietnia 2017, 12:21

nastepce Honkera z opuznieniem , smiglowce z opuznieniem , okrety dla marynarki z opuznieniem ... ludzie odpowiedzialni za zakupy sprzetu dla armii powinni tez dostac pesje z opuznieniem... A tak serio , czy w naszym pieknym kraju nic nie da sie zrobic na czas ? patrz Szwecja NH90 z opznieniam , kupili 15 UH-60M w 15 misecy!

i.m
piątek, 28 kwietnia 2017, 15:31

To nie jest kwestia problemów z przetargami, dzięki opóźnieniom w przetargach kasa z budżetu też będzie wypłacana z opóźnieniem. Jak się obiecało pieniądze na socjal to trzeba przesunąć inne wydatki na później a najlepiej po wyborach.

abc
sobota, 29 kwietnia 2017, 01:10

Na następcę honkera idealnie nadaje się Toyota Land Cruiser 76, prosta sprawdzona terenówka, przewozi 10 osób, zawieszenie na ramie, wolnossący diesel 4.2l. Produkowana w europie na gibraltarze.

sojer
piątek, 28 kwietnia 2017, 23:53

Najważniejsze są Beryle dla terytorialnych, nie wiedzieć czemu przez ministra zwane MSBS...

Morgul
poniedziałek, 1 maja 2017, 21:49

samochodu terenowo - osobowego nie potrafimy zamówić ? Toyota 76 i po temacie 5-6 zapalonych mechaników/kierowców wystali listę sprężyn, skrzyń biegów, silników, przekładni wyciągarek reduktorów itp itd. dać im 14 dni i 15 skrzynek piwa cysternę paliwa i dostęp do serwisów oferentów. zrobią taki zestaw że cały nasz IU, MON i mądrale przez resztę życia nie wymyślą. Ba jeszcze nam takie ceny wynegocjują że będzie to naprawdę niedrogi, prosty, trwały, bezawaryjny i mocny wszędołaz który powiezie i po drodze i w teren

len79
piątek, 28 kwietnia 2017, 11:32

To jest żenujące ile czasu wszystko trwa.Kto tam pracuje !? Nic się nie zmieniło w tym temacie . Weźcie się do roboty !!!

Debeściak
poniedziałek, 1 maja 2017, 00:36

Ciekawe czy będą pływać.

Ok
piątek, 28 kwietnia 2017, 11:20

Zdziwił bym się gdyby było planowo

Kierowca
piątek, 28 kwietnia 2017, 15:40

Te Mustangi to chyba w Sanoku będą klepać.

rydwan
piątek, 28 kwietnia 2017, 19:39

jesli dadza rade to było by ok gożej jeli trzeba bedzie sprowadzac obce .

Grimli
poniedziałek, 1 maja 2017, 20:56

Ten Jelcz 442 to bardzo dziwna konstrukcja. Ogromna szoferka i proporcjonalnie minimalna w stosunku do długości konstrukcji naczepa. Wygląda na przystosowanego i uciętego ad hoc jelcza 662 od langusty.

Zainteresowany
niedziela, 30 kwietnia 2017, 22:37

Jak zwykle chcemy 5000 funkcji w jednym. Tak się nie da. Popatrzmy na Świat. Zobaczmy co się sprawdza w danej kategorii i wybierzmy. Może doświadczenia z Defenderem będą wyznacznikiem, jak nie Defender to może Puch (Gelandewagn). UAZ też jest ok. Najważniejsze to wiedzieć,iść czego się chce potem można myśleć o tym co brać.

fred
niedziela, 30 kwietnia 2017, 00:35

Mówicie, że Honker do bani. Ruscy jednak go skopiowali. Skorpion-LSzA, proszę poczytać i obejrzeć. Mięli kiedyś dostęp do dokumentacji jako Intrall. Nawet silniki Andorii montują.

kolo
niedziela, 30 kwietnia 2017, 12:54

Czy może go użytkowałeś ?. Nie pisz głupot.

anakonda
niedziela, 30 kwietnia 2017, 12:05

jestem ciekaw czy im tez beda koła odpadac czy dołozyli do projektu własne doswiadczenia ,ze zdjecia wynika ze raczej dołożyli i to juz nie ten sam honker ( przyjżyj sie zawieszeniu)Honker cos jezdzi jak stary żuk i trzeba opracowac zupełnie nowe zawieszenie jak i przekładnie ,sama bryła jest ok

P
piątek, 28 kwietnia 2017, 15:20

Się pytacie czemu tak późno i co oni w tym iu robią a tym czasem mało kto z was wie że robi tam zaledwie garsta pracowników i to za pensję wysokości niewiele ponad 3 tyś. Złotych, ciekawe czy wy byście ogarneli wszystkie programy będąc tylko garstka ludzi za śmieszne pieniądze

ewa
piątek, 28 kwietnia 2017, 18:01

A co to wogole ma do rzeczy ile zarabiają. Wkurzają takie komentarze usprawiedliwiajace nierobstwo i głupotę. Ludzie zarabiają mniej i się starają a nie szukają usprawiedliwienia. Zmusili ich do pracy w MON? NIE? to ruszyć tyłki i do roboty. Wypłaty idą terminowo a tu ciągle dialogi techniczne jakby nie mieli żadnej wiedzy. Trzeba się było uczyć jak był czas. Jak się nie podoba można pracę zmienić. Jest wielu ludzi z pasją którzy znają się na sprzęcie wojskowym. U nas to każdy chciałby zarabiać tysiące i nic nie robić. Wstyd.

Zbulwersowany podatnik
piątek, 28 kwietnia 2017, 11:00

Czy te prawie 900 Mustangów ma zastąpić prawie 1400 Honkerów i 500 innych pojazdów? Czy na dłuższą metę nie wyjdzie taniej pójść za ciosem i zakupić od razu większą ilość sprzętu? Przecież i tak będziemy budowali je na licencji (prawdopodobnie w Sanoku) więc nie zrobimy tego w ciagu roku, a paru lat.

werter
piątek, 28 kwietnia 2017, 13:55

Nie , będzie tak jak z ciężarówkami. Co roku kupuje się po kilka kilkanaście sztuk oczywiście od różnych producentów. U nas nie ma długofalowego planowania, wszystko ad hoc. Koszmar logistyczny ale kto bogatemu zabroni. Teraz pewnie za pierwszym razem kupią 659 pojazdów, za rok następne 138 ale już od kogoś innego, znowu za rok następne 76 tez innego producenta. Jesteśmy takim magazynem i tyle. Bananowa republika.

Max Mad
piątek, 28 kwietnia 2017, 13:39

No ale tak bez kolejnego przetargu, dialogu i postępowania?

Morgul
piątek, 28 kwietnia 2017, 13:32

wymienić wszystkie klamoty na jeden wspólny wóz dziś WP jeździ a Honkerach, Mercedesach, Land Roverach, Mitsubishi ... zamienić wszystko na np Toyotę LC tam wersji jest sporo żywotność, bezawaryjność i prostota, serwis no i cena która może się zmieścić poniżej 200 000 pln za wóz.

King
piątek, 28 kwietnia 2017, 12:31

To jest lepsze: 1000 Jelczy ma zastąpić 13tys Starów :-)

bok
piątek, 28 kwietnia 2017, 12:29

Budżet nie jest z gumy, a wydatków sporo, pytanie jest wiec o priorytety w danym roku fiskalnym.

DDT
sobota, 29 kwietnia 2017, 13:11

A co z Pegazem ?

rydwan
sobota, 29 kwietnia 2017, 14:43

http://www.defence24.pl/332746,pojazdy-dla-wojsk-specjalnych-od-2017-roku-pegaz-w-dwoch-etapach

Gregor
poniedziałek, 1 maja 2017, 20:25

Droga redakcjo! Od pewnego czasu z ciekawością zaglądam na wasze strony, żeby zorientować się w stanie naszej armii i zauważyłem, że przy okazji każdego przetargu wybucha dyskusja kto rozpoczął, kto sfinalizował - to naturalne w czasie zmiany rządów - proponuję więc oddzielny artykuł poświęcony wszystkim większym programom zbrojeniowym - takie kalendarium: kto i kiedy wymyślił, kto wdrożył, kto rozpisał przetarg, kto sfinalizował lub zamknął sprawę - to w sumie proste kalendarium, można do tego dodać kwoty na te cele przeznaczone, horyzonty czasowe, oraz kwoty jakie w poszczególnych latach zostały zwrócone z MON do budżetu.

PRS
piątek, 5 maja 2017, 16:34

Ogólnie to do bani jest cała koncepcja. Co to za liczby 882??? 41??? To już nie mogą zamówić okrągły tysiąc ??? I po co mieszać/komplikować by te 5% było opancerzone??? A może te 41 szt. to finalnie było te 37 ,,Bejc" co je kupili szybciutko, z wolnej ręki na szczyt NATO??? OK potrzebują samochodu terenowego by na poligony jeździć. Czyli najpierw po powiatowym ,,asfalcie" a później ,,leśnymi" i w błoto... Koncepcja jest chybiona bo to powinien być pojazd mogący przewozić 12 żołnierzy ,,desantu" + kierowca a nie 8. Czyli skrzynia ładunkowa powinna mieć minimum 3,5 m . Siedzenia na pace w formie podwójnej ławki zwróconej plecami do siebie, dwa razy przesuwne drzwi boczne + trzecie ,,łamane" z tyłu. Jakoś specjalnie mocno terenowy to on nie musi być więc skrzynia automatyczna, silnik wysokoprężny, żadnej klimy w standardzie ale porządna nagrzewnica, rama antykapotażowa, miejsce na radio etc. Na 12 żołnierzy a nie na 8 bo jak drużyna będzie musiała pojechać na strzelnicę to żeby dwoma ,,furami" się nie bujali. Inna opcja to wóz dla 6 żołnierzy + kierowca. A po mieście to niech jeżdżą jakimiś w miarę oszczędnymi ,,cywilkami", najlepiej montowanymi w kraju. I jeszcze jedno - ,,Kangury" jak zamawiali ,,fury" to od razu z przyczepkami. Jakoś ,,Gestor" (a może Pani Krysia???) o tym nie pomyślał...

Tweets Defence24