Reklama

Siły zbrojne

Nie będzie rosyjsko-francuskiego transportera kołowego? Decyzja w rękach Szwecji

Pojazd koncepcyjny Atom fot. UralVagonZavod
Pojazd koncepcyjny Atom fot. UralVagonZavod

Projekt jest zawieszony ze względu na sytuację polityczną - stwierdził Marc Chassilian, dyrektor marketingu firmy Renault Trucks Defense, która wraz z rosyjskimi zakładami Uralvagonzavod pracowała nad kołowym BWP pod nazwą Atom. 

Pojazd koncepcyjny, bazujący na podwoziu kołowym Renault VBCI 8x8 i rosyjskiej wieży bezzałogowej z działkiem 57 mm został zaprezentowany we wrześniu 2013 roku. Wspólne prace nad pojazdem Atom mają doprowadzić do stworzenia silnie uzbrojonej maszyny kołowej odpornej na detonacje min, IED i ogień przeciwnika.

Zagrożeniem dla przyszłości tej konstrukcji okazały się skutki polityczne zajęcia Krymu przez Rosję. Co ciekawe, decyzja o zawieszeniu współpracy z Rosją zapadła w Szwecji. Renault Truck Defence należ bowiem do szwedzkiego koncernu Volvo i w pojeździe Atos zastosowano silnik tej firmy. Jego użycie w konstrukcji wojskowej wymaga jednak zezwolenia ze strony rządu Szwecji. 

W obecnej sytuacji politycznej, pomimo iż Szwecja nie jest częścią NATO i nie deklarowała wstrzymania współpracy z Rosją, to polityka rządu jest prosta -szwedzkie firmy nie powinny dostarczyć rosyjskiemu wojsku czy przemysłowi obronnemu sprzętu wojskowego, który może zostać użyty przeciw wojskom szwedzkim. 

Dlatego prace nad pojazdem zostały zawieszone przez Renault Truck Defence, co najmniej do czasu decyzji władz Szwecji.

Reklama

Komentarze (10)

  1. A_S

    UE wprowadza tysiące durnych przepisów, które uderzają w polskich przedsiębiorców, ale jak Francja jedynemu potencjalnemu agresorowi UE sprzedaje okręty i współpracuje w zakresie transporterów tłumacząc, że jest to przedsięwzięcie prywatne, więc może Ci prywaciarze powinni więcej podatków płącić na rzecz obronności Unii.

  2. Marian

    Dobrze mówł Lenin , "Zachodni kapitaliści wyprodukują i dostarcza sami nam sznur na którym ich powywieszamy" Co warta jest ta zasrana Europa i to NATO. To kpina jak w dupę wchodzą rosji, która nie długo ich zagarnie bez wystrzału.

    1. no tak

      Haha. A po co Rosja miałaby podbijać jakikolwiek kraj europy zachodniej? Nie sądzisz, że w ten sposób pozbawili by się dochodów nie mówiąc o gigantycznych kosztach podboju i stabilizacji regionu. Teatrzyk został odegrany a interes kręci się dalej, żadne tam wchodzenie w mało estetyczne miejsca tylko czysty biznes.

  3. Przemo

    I tak zrobią tego Atoma, tyle że program się opóźni. Tylko przeniesienie napędu i silnik miały być od Renault, ale to też tylko początkowo, dalszym etapem miało być 100% Rosyjskich komponentów. Fiński AMV był na testach w Rosji, to sobie go obejrzeli dokładnie, i skopiowali z grusza, przede wszystkim ogólny układ pojazdu i ogólny układ opancerzenia.

    1. Jan Sztorm

      Ten "Atom" to francuski transporter VBCI obudowany dodatkowo tak, żeby zmienić jego kształt. Jak się przyjrzysz dokładniej podwoziu, to zobaczysz że to VBCI. Kopią AMV będzie dopiero "Bumerang" a "Atoma" zbudowali na szybko (właściwie obudowali) żeby coś pokazać bo z "Bumerangiem" wciąż się spóźniali. A ruski nacjonalizm trzeba było czymś nakarmić. Dlatego nie sądzę żeby nawet kończyli tego "Atoma" jak zbudują wreszcie wersję "Bumeranga" nadającą się do pokazania.

  4. kl1985

    troche podobny do rosomka???

    1. Polak

      Następny co stwierdza pytaniem, skąd wy się bierzecie, do szkoły było za daleko?

  5. Kmicic

    Brawo ! Niech sobie ruscy piechota latają !

  6. JMK

    Ciekawe dlaczego w czasie II wojny nie byli tak "dzielni" i nie postawili się Hitlerowi ? Cały czas wspierali III Rzeszę .

  7. Jan Sztorm

    Rosja będzie chyba musiała zrobić u jakiegoś sąsiada referendum, żeby zbudować nowy transporter.

    1. MB

      Przyjedzie kilka tysięcy Rosjan do Lidla i Biedronki i zrobią nam Krym.

  8. Artwi

    Czyli zapadły w Chinach, bo koncern Volvo jest chiński... :)

    1. pete

      sam zes chinski :D Polacy we wroclawiu zp**** dla Szwedow. Volvo Tucks, Buses, Buisness, IT i inne dzialy sa SZWEDZKI jaki i Renault i Mack Trucks (USA) !! wiem bo sam tam pracowalem, co do aut to Ford osprzedal do chin, to wzystko

    2. Baron

      tylko dziły cywilne sa Chinskie

    3. Adam

      Volvo AB posiada kilka spolek z nazwa Volvo a chinczycy kupili od Forda Volvo PV (personvagnar)

  9. goryl

    Sami Finowie albo agenci w Patrii dawno przekazały plany Rosomaka... nie ma nad czym ubolewać. Dlatego my musimy implementować nowe rozwiązania w nim, żeby był trudniejszy do niszczenia.

    1. bolko

      Polski Rosomak dość mocno różni się od Patrii. Nawet był spór bo Rosjanie chcieli kupić Patrię z polskimi modyfikacjami. Ale Finowie nie chcieli dzielić się kasą z Polakami. Plany modernizacji Rosomaka jeszcze bardziej odchodzą od wersji fińskiej. Chyba nawet szwedzki silnik Scanii ma być zastąpiony niemieckim MTU z Poznania.

  10. Adam

    Czy podobieństwo do Rosomaka jest przypadkowe? Czy wzorują się na nim w jakimś stopniu?

Reklama