Reklama

Siły zbrojne

Maszty Sagem dla szwedzkich okrętów podwodnych

fot. M.Dura
fot. M.Dura

Szwedzka stocznia Saab Kockums wybrała francuską firmę SAGEM (z grupy przemysłowej Safran), jako dostawcę masztów optoelektronicznych dla nowobudowanych okrętów podwodnych typu A26.

Szwedzi ostatecznie zdecydowali się na montaż najnowszych masztów proponowanych przez SAGEM z serii 30 („peryskop bojowy” AOM Serii 30 - Attack Optronic Mast oraz maszt optoelektroniczny SOP Serii 30 - Search Optronic Mast), praktycznie takich samych, jakie będą wykorzystywane na francuskich atomowych okrętach podwodnych typu Barracuda i południowokoreańskich oceanicznych jednostkach typu KSS-III.

W Szwecji zostaną one zamontowane na obu już zakontraktowanych, szwedzkich okrętach podwodnych typu A26 oraz na dwóch znajdujących się w linii jednostkach typu Gotland. Kontrakt przewiduje dodatkowo dostawę uzupełniającego sprzętu oraz wsparcie logistyczne.

Decyzja Saab Kockums wynikała nie tylko z oceny możliwości sensorów zamontowanych na francuskich masztach, ale również ze zdolności ich integracji z dowolnym okrętowym systemem walki oraz z powodu prostej obsługi.

Szwedzi wybrali maszty niepenetrujące, które nie wymagają przejścia przez kadłub sztywny. Zwiększa to wytrzymałość i bezpieczeństwo kadłuba oraz ułatwia montaż i demontaż (np. w czasie naprawy lub wymiany).

Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Jac

    Kiedy, wreszcie, nasi politycy dojdą do wniosku, że współpraca ze Szwedami jest dla polskiego przemysłu najbardziej opłacalna i to nie tylko w przypadku marynarki. A26, żadne Skorpeny, żadne U-212, czy U-214.

    1. Lord Godar

      Zgadzam się ... zarówno A26 bo już Gotlandy na wspólnych manewrach w USA pokazały co potrafią i są zdecydowanie dedykowane na Bałtyk jak i Grippeny , bo to z kolei samolot z założenia opracowany tak , aby nie był "wymagający" przy obsłudze na lotniskach i dostosowany do korzystania z lądowisk drogowych , co w naszej sytuacji może mieć niebagatelne znaczenie.

    2. Tomcat

      Jak możesz porównywać okręt którego nie ma z tymi istniejącymi ? Może jakieś konkrety, jutro moja córka w 1 klasie tez zapyta kolegów i koleżanki jakie okręty byłyby najlepsze. Może nawet zdecydują ze ...różowy.

  2. szybko, sprawnie i bez zbędnego wrzasku!

    Czy nie można tak u nas?

    1. KL

      Zapewne nas stać. "Zielona wyspa" żyje na deficycie budżetowym i ekspresowo rosnącym długu. Znaczące inwestycje w obronę wymagają gruntownej reformy państwa. Pytanie czy na to nas stać?

  3. Krzysiek

    "Jac" też jestem za SAAB-em ale gdzie ny wtedy były przetargi gdzie możliwość brania w łapę przy każdym.

  4. Admirał Kanapa

    Co to znaczy "nie wymagają przejścia przez kadłub sztywny"? Przecież dane jakoś muszą przepłynąć, choćby kablem, a taki kabel musi chyba przechodzić przez kadłub sztywny? Przecież łączność z sensorem nie może odbywać się bezprzewodowo?