Reklama

Wojna na Ukrainie

Ukraińcy szkolili się na muzealnych Leopardach 1

Leopard 1A5DK.
Leopard 1A5DK.
Autor. Ministry of Defense of Denmark

Jak donosi dwutygodnik Fobres, do procesu szkolenia ukraińskich czołgistów na Leopardach 1A5/A5DK miano użyć czołgów znajdujących się w duńskich muzeach. Miały one okazać się w lepszym stanie technicznym niż 100 czołgów składowanych przez wiele lat w magazynach należących do Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG).

Reklama

Proces wyszkolenia załóg na ponad 100 czołgów Leopard 1 (obecnie liczba maszyn, jakie pojadą na Ukrainę, wzrosła do ponad 165 sztuk) to niezwykłe wyzwanie szkoleniowe i logistyczne. Z racji, że do każdego pojazdu wchodzą czterej załoganci, zatem łącznie przeszkolić trzeba minimum ponad 600 członków załóg oraz kolejne kilkadziesiąt/kilkaset z zakresu obsługi technicznej. Potrzeba do tego instruktorów, którzy w większości przypadków już odwiesili mundur. Jednym z ostatnich miejsc (a może i ostatnim), gdzie dalej służyli byli pancerniacy z Leopardów 1A5DK, był duński Jutlandzki Pułk Smoków. To oni utworzyli nową kadrę szkoleniową do nauki ukraińskich techników i pancerniaków na Leopardach 1A5/A5DK. Dołączyli do nich ochotnicy, którzy wcześniej służyli na wspomnianych pojazdach, ale już odeszli na emeryturę.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Czytaj też

Całe szkolenie trwać miało sześć tygodni dla każdej z załóg. Pomocny w nauce był fakt, że większość przybyłych Ukraińców to weterani, którzy już byli obeznani ze służbą "w pancerzu". „Nie ma powodu, abyśmy mówili im coś, co już wiedzą" – miał powiedzieć jeden z duńskich instruktorów. Kolejną istotną kwestią poza znalezieniem instruktorów, było zapewnienie pojazdów do szkolenia. Niemcy do tego wykorzystywali Leopardy 1 w wariancie wozu do szkolenia kierowców, jednak potrzebne były również pojazdy o pełnych cechach bojowych. W tym celu wysłano zapytania do kilku duńskich muzeów o wypożyczenie Leopardów 1A5DK, na potrzeby szkolenia ukraińskich załóg. Efektem tego było otrzymanie sześciu sprawnych wozów, których stan techniczny był znacznie lepszy niż blisko 100 czołgów stojących od blisko 20 lat w magazynach FFG. Historia ta ukazuje zaangażowanie pracowników muzeów w stan techniczny pojazdów, które trafiły pod ich opiekę, a teraz pozwalają na szybsze szkolenie ukraińskich czołgistów.

Reklama

Czytaj też

Leopard 1A5DK to duński wariant wersji A5, wdrożony do służby w latach 90. XX wieku w celu podniesienia zdolności bojowych. W odróżnieniu od pozostałych pojazdów w standardzie A5 duńskie maszyny dalej posiadały oryginalną wieżę, która została wzmocniona dodatkowym pancerzem. Uzbrojenie główne pozostało bez zmian w postaci gwintowanej armaty L7A3 kal. 105 mm z lufą o długości 52 kalibrów oraz sprzężonego z nią karabinu maszynowego MG3 kal. 7,62 mm. Jednostka ogniowa uzbrojenia głównego to 60 naboi (42 w kadłubie i 18 we wieży).

Czytaj też

Za poruszanie się czołgu odpowiada 10-cylindrowy silnik MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM, połączony z przekładnią ZF 4 KM 250 z czterema biegami do przodu i dwoma do tyłu. Pozwala on na osiągnięcie prędkości maksymalnej 65 km/h przy zasięgu 600 km po drodze lub 450 km w terenie. Dania miała 230 Leopardów 1A5-DK w służbie od 1993 roku, aż do ich wycofania i całkowitego zastąpienia przez czołgi Leopard 2A5-DK w 2005 roku.

Czytaj też

Duński Leopard 1A5.
Duński Leopard 1A5.
Autor. Morten Jensen/Wikipedia
Reklama

Komentarze (2)

  1. młodygrzyb

    Ciężki żywot , o ile , czeka tych ukraińskich czołgistów. Nie chodzi tutaj o same czołgi, ale właśnie o to szkolenie. Mimo najlepszych chęci, ci instruktorzy nie są w stanie odpowiednio ich przygotować do używania tych maszyn na współczesnym polu walki. Po prostu nie są na bieżąco. Nikt nie poświęca czasu i pieniędzy na planowanie taktyki użycia wycofanych maszyn. To będą musieli ukraińcy sami wypracować, Wypracować już na polu walki. Bo nie maja czasu. Takie rozpoznanie bojem, niestety zapewne kosztowne, kosztem życia tych czołgistów.

    1. Bender

      Ale oni nie tyle szkolili się w taktyce, co w obsłudze. Zresztą przy wdrażaniu Abramsów w Polsce jest podobnie: przyjechali weterani i zaczęli uczyć naszych instruktorów.

    2. młodygrzyb

      Bender USA nadał używa i będzie używało Abramsów. Ci weterani amerykańscy to czynni o ile nie żołnierze to instruktorzy fabryczni. Zupełnie normalne że nasza armia wypracuje własną taktykę używania tych maszyn, taka przynajmniej mam nadzieje,. Na początek bazować na pewno będziemy na doświadczeniach amerykanów. Musimy mieć własną bo warunki i sprzęt towarzyszący inny.W przypadku Leopardów -1 nikt nie ma taktyki walki na współczesnym polu bitwy bo nikt ich nie używa. Ta sprzed kilkunastu/dziesięciu lat do niczego ukraińcom się nie przyda. My mamy czas, trochę czasu. Szkolenie załogi aby była gotowa do walki to nie tylko nauka jazdy ładowania działa i strzelania do celu. Zobacz co się stało z Leopardami i Chelengerami. Użyte w taki a nie inny sposób kończą jako wkład do pieca hutniczego. Zresztą główna ich przewaga, przy fakcie ze każdy ruski czołg ma po 2 drony na usługach, znikła jak sen ulotny.

    3. Bender

      @młodygrzyb: pierwsze szkolenia i pomoc w obsłudze czołgów były zapewnione przez jakąś fundację amerykańskich weteranów, która uzyskała kontrakt z US DoD. Sam chciałem własnego stryja namówić na przyjazd do Polski w ramach tej struktury. A co do taktyki to ją ćwiczysz plutonami czy kompaniami (jak masz gdzie), gdy już opanujesz obsługę wozu.

  2. OS-INT

    Warto wspomnieć, że Królestwo Niderlandów (Holandia), Dania oraz Niemcy sfinansowały odkupienie od niemieckiego przemysłu zbrojeniowego Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft i Rheinmetall AG od 100 do maksymalnie 178 czołgów Leopard 1A5 (obecnie mowa o ponad 135). 15 kwietnia br, duński minister obrony Troels Lund Poulsen wraz z oficjelami z resortu obrony i parlamentu, odwiedzili zakłady FFG, aby sprawdzić stan realizacji zamówienia i zapewnił, że dostawy rozpoczną się wkrótce. 9 maja br. Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec informowało o rozpoczęciu szkolenia żołnierzy Sił Zbrojnych Ukrainy na czołgi Leopard 1A5 - źródło: MILMAG.

Reklama