Reklama

Polityka obronna

Niemcy kupili szwajcarskie Leopardy 1 za 500 euro. Żądają przekazania czołgów

Włoski Leopard 1A5.
Włoski Leopard 1A5.
Autor. Flashpoint/Wikipedia

Jak informuje portal Militarnyi (powołując się na szwajcarską gazetę Tages-Anzeiger), niemiecka firma Global Logistics GmbH (GLS) żąda przekazania jej 25 zakupionych w 2019 roku czołgów Leopard 1, które to znajdują się dalej w posiadaniu szwajcarskiej firmy RUAG.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Najpewniej mowa tutaj o maszynach, jakie znajdują się na terenie Włoch i zostały odkupione przez Szwajcarów w 2016 roku od włoskiej armii. Część z 96 składowanych tam czołgów w wersji Leopard 1A1/A2/A5 została w 2019 roku kupiona przez niemiecką firmę, która zdecydowała o tymczasowym pozostawieniu ich tam do czasu znalezienia kupca. Teraz w kontekście tych pojazdów mówi się o ich remoncie w Niemczech i wysyłce na Ukrainę... co oczywiście nie jest po drodze Szwajcarii, która uznała, że potrzebne jest tutaj wydanie ponownego pozwolenia na sprzedaż maszyn, do których praw teoretycznie już od 4 lat nie posiada. Co warte podkreślenia, według jakie śledztwa przeprowadziła gazeta Tages-Anzeiger, za 25 Leopardów 1 (nieokreślonego wariantu) niemiecka firma miała zapłacić łącznie 12 500 franków szwajcarskich, zatem 500 franków od sztuki.

Czytaj też

Tym samym ponownie szwajcarskie władze blokują sprzedaż broni i to wbrew wcześniej wydanym decyzjom, które w obecnej sytuacji już nie są dla nich akceptowalne. Wcześniej, bo 28 czerwca szwajcarska Rada Związkowa odrzuciła złożony przez koncern RUAG wniosek dotyczący sprzedaży 96 egzemplarzy czołgów Leopard 1 niemieckiej firmie Rheinmetall. Wozy te byłyby wyremontowane i przekazane później na Ukrainę, co ma godzić w "neutralność" Szwajcarii. Problemy w tym, że Leopardy 1, o których mowa nie mają nic wspólnego ze Szwajcarią poza tym, że były one kupione przez tamtejszą firmę. O całej sprawie znacznie szerzej pisał redaktor Antonii Walkowski w artykule, do którego link znajduje się tutaj .

Reklama

Czytaj też

Leopard 1 to niemiecki czołg podstawowy II generacji, wprowadzony do użytku w drugiej połowie lat 60. XX wieku. Od 1965 roku do połowy lat 80. wyprodukowano 4700 sztuk. Uzbrojenie główne stanowi armata gwintowana L7A3 kal. 105 mm,z lufą o długości 52 kalibów. Sprzężona została z uniwersalnym karabinem maszynowym MG3 kal. 7,62 mm, którego drugi egzemplarz umiejscowiono na stropie wieży czołgu. Zamiast nich istniała możliwość implementacji belgijskiego odpowiednika w postaci FN MAG kal. 7,62 mm. Za poruszanie się czołgu odpowiada 10-cylindrowy silnik MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM, połączony z przekładnią ZF 4 KM 250 z czterema biegami do przodu i dwoma do tyłu.

Czytaj też

Pozwala on na osiągnięcie prędkości maksymalnej 65 km/h przy zasięgu 600 km po drodze lub 450 km w terenie. Czołg ten przechodził wiele modernizacji, które zwiększały jego siłę ognia (ostatnie wersje mają system kierowania ogniem porównywalny z wczesnymi Leopardami 2), niezawodność czy ochronę załogi. Ten ostatni aspekt mimo poprawy względem bazowej wersji dalej pozostaje na obecnie niezadowalającym poziomie.

Czytaj też

Czołg Leopard 1
Czołg Leopard 1
Autor. KMW
Reklama

Komentarze (19)

  1. Książę niosący na plecach białego konia

    Krajem, który jako pierwszy wynalazł technologię radarową, była Japonia, a pierwszym krajem, który ją zastosował, była Anglia podczas II wojny światowej, która przeniosła tę technologię do Stanów Zjednoczonych. Pierwszym krajem, który odkrył technologię stealth, była Japonia w latach 70. XX wieku, a w latach 80. Stany Zjednoczone to zauważyły ​​i ukradły technologię do masowej produkcji myśliwców. Japonia ma wiele ukrytych technologii. Współpraca z Tokio jest niezbędna, jeśli Warszawa ma odstraszyć Moskwę i Berlin.

    1. xdx

      Krajem który wynalazł radar jak również pierwsze prace nad emisja i detekcja fal elektromagnetycznych były Niemcy pod koniec XIX wieku. Patent na radar został zgłoszony w Niemczech i Anglii w 1904 roku 30 kwietnia przez Christian Hülsmeyer specjalistę od dużych częstotliwości. Rozwój radaru przypada na lata 30. Japonii tam nigdzie nie było - pod koniec 19 wieku to japońscy żołnierze używali jeszcze 17 wiecznych muszkietów z lontem. Amerykanie niezależnie ( prawdopodobnie ) pierwsze przemyślenia w kierunku radaru to był rok 1911 i to przez pisarza SiFi , pierwsze poważne przemyślenia dopiero po zakończeniu 1 WS ale wtedy mamy lata 20 i nikt o takich rzeczach nie myślał - dlatego dopiero w latach 30 nastąpił postęp. Pzdr.

  2. Davien3

    Kupili to ich i RUAG oraz Szwajcarom nic do tego co sie dzieje z tyli Leo1

    1. bezreklam

      Pakistan kupil np F16 i USa decduja czy moga nimi walczuc z Indiami. Pewnie o tym nie wiesz

    2. Davien3

      @bezreklam dla twojej zerowej wiedzy> To nie Pakistan ale USA sa producentem F-16 i to nie Szwajcaria ale Niemcy były producentem Leo 1 wiec juz skończ i wstydu sobie oszczędź

  3. Jeremiasz

    To brzmi jak kolejna niemiecka ściema... nie chcą przekazać więc się zasłaniają Szwajcarią, która tych czołgów nie ma na swoim terenie ani żadna firma szwajcarska nie jest ich właścicielem ani pierwotnym producentem - po co pytać szwajcarów? Po to aby powiedzieli nie a Niemcy wyjdą na takich co chcą pomóc ale przecież nie mogą🤨

  4. KrzysiekS

    To świadczy tylko o tym że Niemcy korzystają z każdej okazji żeby nie pomagać Ukrainie. Mało tego właśnie wypowiedzieli się że NS1 trzeba naprawić.

  5. OS-INT

    Według greckiego portalu Flight Niemcy miały zaproponować Grecji wymianę ich czołgów Leopard 1A5. Greckie wozy miałyby zostać wprost z linii przekazane Ukrainie a w ich miejsce Berlin miałby dostarczyć zmodernizowane pojazdy tego samego typu używane wcześniej przez Włochów. Ex-włoskie Leopardy 1A5 zostały po ich wycofaniu z eksploatacji zakupione przez szwajcarskie przedsiębiorstwo RUAG i wciąż są składowane na terenie Włoch. Jednak ich bezpośredni transfer na Ukrainę nie jest możliwy z powodu neutralności Szwajcarii i niechęci tego państwa do eksportu uzbrojenia do państw toczących wojnę. Według Flight wymiana miałaby dotyczyć około 100 czołgów. Jest to zbieżne z podawaną w mediach liczbą 96 Leopardów 1 zmagazynowanych przez RUAG. Czołgi, które miałaby otrzymać Grecja powinny przejść remonty i modernizację na koszt Berlina. W efekcie wymiany potencjał greckich wojsk pancernych mógłby wzrosnąć, jednak byłoby to rozłożone w czasie = Altair, Leo 1A5 z Grecji dla Ukrainy?

  6. USdown

    Defence24 / nie mają nic wspólnego ze Szwajcarią poza tym, że były one kupione przez tamtejszą firmę < Jeżeli zostały zakupione - to znaczy, że mają właściciela, który ma prawo nimi rozporządzać w sposób, który uzna za stosowny. Natomiast ten kto liczy, że znowu dostanie coś za darmo - to się tym razem przeliczy i to bardzo!

    1. Logik

      Weź chłopie przeczytaj tekst i nie kompromituj się.

    2. GB

      Od lutego 2022 Ukraina jest finansowana przez Zachód dostając dużo sprzętu i amunicji. Więc się nie przeliczyła. Co najwyżej ruscy się przeliczyli planując 3 dniową wojskową operację specjalną.

    3. Zenek2

      Napisane, że odkupiła niemiecka firma, więc żadna szwajcarska nie jest właścicielem. Są tylko przechowywane w Szwajcarii. Od dawna zresztą neutralność tego kraju ma wyłącznie kontekst finansowy. Analiza zysków i strat, potem decyzja czy jesteśmy "neutralni".

  7. Rusmongol

    @usdown. Faszysci z mongokacapi kradli i niszczyli na ukrainie co mogli. Więc czego się spodziewałeś? Że Ukraina będzie bogata. Pokaz ty mi jeden kraj który bogaty wyszedł z "przyjaźni" z tą złodziejska dzicza.

  8. eee

    Ja bym od Wł osób zarzadał zwrotu wł. pod rygorem wysokich odszkodowań

  9. eee

    Pojazdy sa własnością Włoch i Niemiec, a Niemcy ich producentem, powinny zostać wywiezione legalnie lub nie ,a wł. osoby lub służby powinny ponieść koszty ich przechowywania. Teraz prosze sobie dopisac co i gdzie sie chce oraz odpowiednie nawiasy i cudzysłowy. Ja sobie myśle że chodzi o kase.

  10. Sojer

    Niemcy mylą kwestię własności z reeksportem. Wyprodukowane w Europie F-16, należące do europejskich krajów wymagały zgody USA. Szwajcaria.

    1. Szabelkajakulani

      O czym ty piszesz, zastanów się. Przecież to niemiecki czołg, zrobiony dla Włochów, który został odkupiony przez szwajcarską firmę i sprzedany do Niemiec (ponownie). Te czołgi nawet Włoch nie opuściły. Twój przykład sugeruje, że zgodę powinni wydać Niemcy, jako producent....

    2. Chyżwar

      Niemcy niczego nie mylą. W tym konkretnym przypadku akurat Szwajcarzy udają głupa.

  11. rwd

    Szwajcaria musi dbać o swój biznes, bo gdyby Rosja wycofała z ich banków swoje zasoby, to niejeden szwajcarski bank popadłby w tarapaty. Każda wojna w Europie jest dla Szwajcarii zyskownym interesem, nieważne kto wygra Helweci na pewno na tym nie stracą.

    1. Zygazyg

      No tak, tylko że rosyjskie zasoby są zamrożone w szwajcarskich bankach….

    2. USdown

      @zygzaczek / rosyjskie zasoby są zamrożone < W przeciwieństwie do ukraińskich, których po prostu nie ma i to żadnych!

    3. GB

      USdown, Ukraina ma sponsorów, którzy ją po prostu finansują.

  12. radziomb

    Sprawa juz rozwiazana. Niemcy kupia te czolgi. Wyremontuja i dadza grecji a grecja z kolei przekaze 100 czolgow Leopard 1 na Ukraine ktore KMW rowniez wyremontuje. Tj termowizja, dodatkowy pancerz. Juz takie podmianki byly z marderami i bwp.

  13. Szczupak

    Szwajcarzy grają pod siebie jak we wszystkich wojnach. Zainkasowali Miliardy po II WŚ z nie odebranych depozytów. Teraz też grają świętoszków a zamrożenie kont objętych sankcjami kiedyś się skończy. Na razie nie ma prawnych możliwości i nawet chęci by je zabrać i przekazać Ukrainie. To samo z 300 miliardami w Bankach zachodu. Szwajcarzy grają na czas jak Kacapia.

  14. Future

    Tu jest głębsze dno problemu. Szwajcarzy są chetnie wybierani na zarządców rosyjskich spółek, i nie tylko tych cywilnych ale też wywiadowczych. Zapewne reprezentują też aktywa samego Putina. Ta współpraca kwitnie od lat na najwyższych szczytach władzy. Nie mówiąc już o trzymanych tam aktywach. To jest ogromny biznes i wpływy, którego się nie wyzbędą

  15. xdx

    Sprawa jest prosta jak drut, serojady nie są w uni , nie są w NATO , uważają się za niby za bezstronne. Wprowadzić na wszystkie towary wjeżdżające i wyjeżdżające ze Szwajcarii 10000% cła tranzytowego - zobaczymy jak długo pociągną lol No i oczywiście od zaraz - całkowity zakaz poruszania się samolotów wojskowych w przestrzeni uni. Czyli powrót do tego co było kiedyś - po starcie nie za dużo gazu dawać i odrazu skręt na 300 metrach żeby granicy nie przekroczyć . I całkowite embargo na produkty związane z wojskowością - chcą być bezstronni - proszę bardzo

    1. Adr

      Wielu ludzi trzyma tam pieniądze......i Ci ludzie tego nie zrobią

    2. szczebelek

      Trzeba mieć duże kokosy by opluć Szwajcarię, która zamroziła aktywa będące tylko czubkiem góry lodowej kacapskich oligarchów, bo reszta jest na kontach słupów...

    3. HataKumba

      Dodaj, że wielu sowieckich trzyma tam pieniądze, więc serojady nie chcą się narażać by klientów nie stracić

  16. Zygazyg

    Proste , niemiecka Firma zgłosi sie do włskiego komornika i po sprawie.

  17. Monkey

    Skoro należą do niemieckiej firmy, to o ile w kontrakcie nie było żadnych punktów zastrzeżonych Szwajcarom nic do tego, co się z rzeczonymi czołgami stanie. Niemcy powinni zresztą zakulisowo wysondować u Włochów, czy nie zechcieliby pomóc. Może i zapłacili śmieszne pieniądze, ale skoro taki był kontrakt to trudno.

  18. Monkey

    Skoro należą do niemieckiej firmy, to o ile w kontrakcie nie było żadnych punktów zastrzeżonych Szwajcarom nic do tego, co się z rzeczonymi czołgami stanie. Niemcy powinni zresztą zakulisowo wysondować u Włochów, czy nie zechcieliby pomóc. Może i zapłacili śmieszne pieniądze, ale skoro taki był kontrakt to trudno.

  19. Rusmongol

    Może by tak szwajcarie denazyfikowac? Ciekawe co by na to powiedzieli kolesie faszystów z kacapi.

Reklama