Reklama

Wojna na Ukrainie

Leopardy jak na lekarstwo. Kolejna dostawa niemieckiej pomocy dla Ukrainy

Czołg Leopard 1
Czołg Leopard 1
Autor. KMW

Niemieckie ministerstwo obrony poinformowało o dostarczeniu na Ukrainę kolejnego pakietu wsparcia wojskowego, w skład którego weszły m.in. czołgi Leopard 1A5 i wozy wsparcia wykorzystujące jego podwozie, broń strzelecka oraz bezzałogowe systemy powietrzne.

W najnowszej transzy wojskowej pomocy dostarczonej przez Berlin znalazło się, podobnie jak wcześniej, kilka pojazdów specjalistycznych, w tym 4 wozy rozminowujące WiSENT 1 MC, most samobieżny Biber czy wóz inżynieryjny Dachs. Oprócz tego dostarczono kolejne 10 czołgów Leopardów 1A5, których dostawy zaliczają olbrzymie opóźnienie względem zapowiedzi (70-100 egzemplarzy miało trafić do Kijowa do końca zeszłego roku).

Reklama

W najnowszym pakiecie znalazły się m.in.:

  • 10 czołgów Leopard 1A5 lub A5DK
  • 1 wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2,
  • 1 most samobieżne Biber,
  • 4 wozy rozminowujących WiSENT 1 MC,
  • 1 pojazd inżynieryjny Pionierpanzer 2A1 Dachs,
  • 16 cystern na paliwo/wodę na podwoziu Mercedes-Benz Zetros
  • 80 karabinów snajperskich Haenel HLR338,
  • 34 bezzałogowych aparatów latających RQ-35 Heidrun
  • 20 bezzałogowych aparatów latających Vector;
  • 111 karabinków szturmowych Haenel CR308
  • 540 karabinków szturmowych Haenel MK556,
  • 20 karabinów maszynowych MG3 (dla czołgów Leopard 1A5 lub A5DK),
  • 2 czołgowe trały przeciwminowe
  • 8500 pocisków artyleryjskich 155 mm
  • 1 750 000 pocisków do broni strzeleckiej

Leopard 1A5 to zmodernizowany niemiecki czołg Leopard 1 odznaczający się m.in. lepszym przednim opancerzeniem wieży, nowym systemem kierowania ogniem EMES czy ulepszoną ochrona przed bronią ABC. Uzbrojenie główne dalej stanowił armata gwintowana L7A3 kal. 105 mm, z lufą o długości 52 kalibrów. Sprzężona jest ona z uniwersalnym karabinem maszynowym MG3 kal. 7,62 mm, którego drugi egzemplarz umiejscowiono na stropie wieży czołgu. Zamiast nich istniała możliwość implementacji belgijskiego odpowiednika w postaci karabinu FN MAG kal. 7,62 mm. Za poruszanie się czołgu odpowiada 10-cylindrowy silnik MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM, połączony z przekładnią ZF 4 KM 250 z czterema biegami do przodu i dwoma do tyłu. Czołgi w wersji A5 miały możliwość wymiany uzbrojenia głównego na większą armatę gładkolufową kal. 120 mm tożsamą z tą stosowaną w Leopardzie 2, jednak nigdy nie wdrożono takiego wariantu do produkcji.

Czytaj też

Leopard 1A5.
Leopard 1A5.
Autor. Rheinmetall

Bergepanzer 2 to gąsienicowy wóz zabezpieczenia technicznego opracowany na podstawie podwozia czołgu podstawowego Leopard 1 -dzieli z nim 75 proc. części. Do samoobrony służą załodze dwa karabiny maszynowe MG3 kal. 7,62 mm oraz wyrzutnie granatów dymnych. Wyposażenie specjalistyczne stanowi hydrauliczny żuraw, wyciągarka oraz lemiesz umieszczony z przodu. Żuraw umieszczony jest po prawej stronie, ma on możliwość obrotu w zakresie 270° i podnoszenia do 72°. Natomiast wyciągarka ma siłę wyciągu 35 000 N i długość liny 90 m. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 40 ton pojazdu do 62 km/h.

Czytaj też

Novol, farby maskujące, industrial anti-corrosion coatings
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 pokryty system farb maskujących firmy Novol w skład, którego wchodzi Armoprimer EP 2000-20 oraz Armotopcoat PU 1000-10.
Autor. Novol
Reklama

Pionierpanzer 2 Dach to niemiecki opancerzony wóz inżynieryjny zaprojektowany przez MaK Maschinenbau (obecnie część odpowiedzialna za pojazdy wojskowe jest własnością Rheinmetall) w latach 80. XX wieku jako następca pojazdów inżynieryjnych Pionierpanzer 1. Pojazdy te powstawały na bazie wcześniejszej wersji oraz wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (wszystkie wspomniane konstrukcje tym samym bazują na podwoziu czołgu Leopard 1). Głównym zadaniem tego pojazdu jest usuwanie i tworzenie przeszkód terenowych, w tym m.in. przygotowywanie przepraw wodnych polegających na oczyszczaniu brzegów z przeszkód oraz przygotowywanie dna. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 o mocy 830 KM pozwalający na rozpędzenie tego ważącego blisko 43 ton pojazdu do 62 km/h. Wóz względem poprzednika otrzymał zamiast dźwigu, koparkę z łyżką o pojemności 1,1 m3. Samo ramię otrzymało hak do podnoszenia ładunków o maksymalnej masie wynoszącej do 7,8 t. Do samoobrony Pionierpanzer 2 Dachs posiada jedynie uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm.

Czytaj też

Pionierpanzer 2 Dachs.
Pionierpanzer 2 Dachs.
Autor. NATO enhanced Forward Presence Battle Group Lithuania/Facebook

WiSENT 1 to rodzina pojazdów wsparcia będąca wersją rozwojową wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2, zatem bazująca na podwoziu czołgów Leopard 1. Powstały one w celu poprawienia zdolności wspierania czołgów Leopard 2, które stawały się zbyt ciężkie dla dotychczas używanych pojazdów zabezpieczenia. Charakteryzują się one osłoną balistyczną na poziomie 5. oraz przeciwminową na poziomie 3. według normy STANAG 4569; jednak można ją zwiększyć poprzez implementację pancerza dodatkowego. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik o mocy 938 KM, zatem o większej wydajności niż bazowy MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Pozwala to rozpędzić ważący około 45 ton pojazd do 62 km/h. Pojazdy WISENT 1 w zależności od wersji posiadają trał przeciwminowy, ramię dźwigu mogącego podnieść do 30 ton, koparkę lub lemiesz.

Czytaj też

WiSENT 1 MC.
WiSENT 1 MC.
Autor. FFG.
Reklama

Biber to samobieżny most rozkładany poziomo, osadzony na podwoziu czołgu podstawowego Leopard 1 opracowany w latach 60. XX wieku. Z przodu wóz ma zamocowany lemiesz oraz ramię unoszące dwuczęściowe, rozsuwane przęsło. Ma ono łączną długość 22 m i wytrzymuje maksymalny ciężar do 50 t (w pewnych warunkach dopuszcza się pojazdy klasy obciążeniowej MLC 60, ok. 55 ton, klasy czołgu Leopard 2A4). Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik wysokoprężny MTU MB 838 CaM 500 cechujący się mocą 830 KM. Łącznie wyprodukowano na potrzeby Bundeswehry 105 tego typu pojazdów. Obecnie są one wykorzystywane przez kraje takie m.in. jak Polska, Niemcy, Ukraina, Norwegia, Dania, Estonia, Litwa czy Włochy.

Czytaj też

Most samobieżny Biber.
Most samobieżny Biber.
Autor. Bundeswehr-Fotos/Wikipedia

Mercedes-Benz Zetros to niemiecki samochód ciężarowy wysokiej mobilności i średniej lub dużej ładowności (w zależności od wersji). Może pełnić wiele zadań, od transportu aż po rolę ciągnika siodłowego w zestawie niskopodwoziowym do przewozu ciężkiej techniki wojskowej. Pojazd występuje w wariancie 2 oraz 3-osiowym. W zależności od wariantu jednostkę napędową stanowi silnik OM 926 LA o mocy 326 lub 428 KM. Masa własna różnych wariantów pojazdu wynosi od 8100 do 11500 kg, natomiast dopuszczalna masa całkowita mieści się w przedziale 16,5-40 ton. Zetros posiada napęd na wszystkie koła.

Czytaj też

Mercedes Zetros
Mercedes Zertos fińskiej armii holujący moździerz 120 mm
Autor. MKFI/Wikipedia
Reklama

Komentarze (7)

  1. eee

    Merc 4x4 niezły, czołgi żeśmy sprzedawali-AMW-po 50k, też by poszły, reszta też ok., bwp na złom też tysiące, co to przez 50 lat nie potrafiliśmy do nich wieży, modułu bezzałogowego, ani lepszych przyrządow obserwacyjnych, celowniczych, apu, pancerzy np uwięzionej pianki, w pojemnikack komorach, kanistrach pomiedzy blachami, wiadomo wyporność, lub linek, klamer, łańcuchów na podkłady kolejowe, żerdzie, siatki, listwy przeciw kumulacyjne

    1. Prawdziwy

      Muzeum Sprzętu Wojskowego T72 kupiło za .... . Szkoda,że nie wiedzieli o tak " dobrej" cenie! ...

  2. Vixa

    Brawo Niemcy!!!

  3. Facetoface

    Wszystko zgodnie z planem! ,,Cykamy '' partiami i ciągle jesteśmy na pierwszym miejscu w pomocy. A ńuż coś się zmieni w polityce energetycznej?

  4. xdx

    Z tymi 10 Leo1 to jest 40 obecnie. 95 jeszcze w przygotowaniu do wysłania czyli serwis. Ciekawostka jest iż rząd Niemiec wydał zgodę na eksport 178 Leo1 . Wiadomo zgody zawsze są wyższe ale pokazuje iż prawdopodobnie reszta jest używana jako części

  5. Monkey

    Imponująco to nie wygląda. Ale lepszy rydz niż nic. Niemniej Niemcy są sprytniejsi niż my, bo ciągle coś tam dostarczają. My wyprztykaliśmy się na samym początku. Do tego oni wręcz obwieszczają swoje dostawy, a u nas wiecznie tajemnica. Aż się nasuwa na język powiedzenie Marszałka Piłsudskiego o prowadzeniu domowych ptaków a nie robieniu polityki😱

  6. Podszeregowy

    Ile razy Niemcy obiecali te same 10 starych czołgów, zanim je w końcu po kilkunastu miesiącach dostarczyli? Ale jakby się okazało, że są na chodzie, nie tak jak wcześniej przekazane, to jednak byłby sukces.

  7. skition

    To prawdopodobnie pokłosie skandalu gdy to Niemcy wysłali Leopardy 1A5 od razu zepsute. Teraz się im udało 10 naprawić. No szału nie ma , bo armia rosyjska pochwaliła się 23 T90M i 10 T72B3

Reklama