Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Niemcy potrzebują mocniejszych WZT. Będzie modernizacja

Bergepanzer 3 Büffel. Image: Combat Camera Europe
Bergepanzer 3 Büffel. Image: Combat Camera Europe

Niemiecki portal Europäische Sicherheit & Technik informuje o trwających pracach nad stworzeniem zmodernizowanej wersji wozu zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Büffel. Powodem tego ma być wdrażanie do służby kolejnych cięższych wersji Leopardów 2A7/A8.

Wdrożenie do służby kolejnych Leopardów 2A7 w Niemczech oraz w przyszłości wariantu A8 powoduje, że dotychczas używana flota 73 egzemplarzy wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3 Büffel (pol. bawół) nie będzie mogła skutecznie wspierać wszystkich jednostek pancernych. Tym samym prace modernizacyjne są naturalnym krokiem, na który zdecydowało się wiele krajów w przypadku wozów Bergepanzerów 2 modernizowanych do standardu WiSENT 1. Zmiany mają dotyczyć głównie wymiany ramienia żurawia, który obecnie może podnosić ładunek o masie do 30 ton, chociaż nie został podany limit jego zamiennika. Pojazd po modernizacji ma przyjąć nazwę Bergepanzer 3A2. Według informacji, jakie uzyskać miał niemiecki serwis, pierwsze zamówienie ma zostać podpisane jeszcze w tym roku.

Reklama

Prace modernizacyjne w ramach pierwszej fazy miałyby objąć łącznie 20 wozów. Obok potrzeby ulepszenia wszystkich 73 Bergepanzerów 3 dochodzi kwestia przynajmniej częściowego znalezienia następcy używanych przez niemiecką armię starszych Bergepanzerów 2, które odpowiadają za wsparcie m.in. PzH 2000. Tym samym potrzeby samych Niemców można określić na blisko 100 pojazdów. Oprócz tego Niemcy widzą potencjał eksportowy w zmodernizowanej wersji „bawoła” z racji na zainteresowanie nowymi Leopardami 2A8 krajów, jak Litwa, Czechy, Włochy czy Szwecja. Tym samym potrzeby na Bergepanzera 3A2 mogą przebić 100 sztuk.

Czytaj też

Bergepanzer 3 Büffel to niemiecki wóz zabezpieczenia technicznego opracowany przez niemiecki koncern Rheinmetall na bazie czołgu Leopard 2A4. Powstał w celu zabezpieczenia działań operacyjnych czołgów Leopard 2, które z racji na kolejne modernizacje stawały się zbyt ciężkie dla pojedynczego Bergepanzera 2. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik identyczny z tym, jaki jest w pojeździe bazowym, czyli wysokoprężny MTU MB 873 Ka-501 o mocy 1500 KM połączony z przekładnią Renk HSWL 354. Do samoobrony pojazdu służy uniwersalny karabin maszynowy MG3 kal. 7,62 mm. Bergepanzer 3 może za pomocą swojej wyciągarki kabestanowej umiejscowionej na ramieniu dźwigu podnieść obiekty o masie do 35 ton. Wozy tego typu znajdują się na stanie armii m.in. takich krajów jak Niemcy, Kanada, Węgry, Hiszpania, Grecja czy Holandia.

Czytaj też

Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3.
Wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 3.
Autor. Sonaz/Wikipedia
Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. LMed

    No cóż, modernizacja WZT to konieczność.Dobra to okazja żeby przypomnieć, że zamówione przez polską armię M88A2 są niewystarczające (nowe-sic!) dla Abramsów ostatnich.

    1. Davien3

      @LMed dla naszych M1A1FEP wersja M88A2 jest wystarczajaca, a dla M1A2SEP3 dopiero powstaje M88A3

    2. LMed

      M88A2 są wystarczające dla naszych M1A1 (które mają być przebudowywane do M1A2SEP3) pod warunkiem że użyje się dwóch jednocześnie. No cóż, w efekcie M88A2 sobie kupimy a potem sobie zmodernizujemy. Życie...

  2. szczebelek

    To co Niemcy zamawiają 500 sztuk Leopardów 2a8?

    1. Ein

      No nie bardzo, nie bardzo. Może będzie ponad 100, za dekadę. Taka to ich współodpowiedzialność za kolektywną obronę. Jak ten nowy Bawół się zmaterializuje dobrze będzie kilkanaście wozów zakupić dla A5 (po moderze), bo te pojazdy też przytyją. No chyba, że MON zdecyduje odejść od niemieckich kotów (wdrażając na pełnej K2PL i robiąc modernizację M1A1FEP do standardu Sepv3). Wtedy to nie będzie miało ofc sensu.