Trwa spotkanie ministrów obrony grupy V4. Wśród tematów przekop Mierzei Wiślanej

21 czerwca 2021, 12:30
51260164798_f7ca6d7556_c
Fot. Leszek Chemperek/CO MON
Reklama

Kraje Grupy Wyszehradzkiej są wrażliwe na zagrożenia dotyczące całej wspólnoty - UE i NATO, te płynące ze Wschodu, ale też z Południa i Północy - powiedział w poniedziałek w Elblągu szef MON Mariusz Błaszczak po spotkaniu szefów resortów obrony państw V4.

W poniedziałek przed południem pod przewodnictwem ministra Błaszczaka w Elblągu rozpoczęło się spotkanie ministrów obrony państw Grupy Wyszehradzkiej.

We wpisie na Twitterze Ministerstwo Obrony Narodowej przywołało słowa Błaszczaka na temat obrad ministrów i znaczenia przekopu Mierzei Wiślanej.

Na briefingu prasowym po spotkaniu ministrów obrony Polski, Węgier, Czech i Słowacji, Błaszczak powiedział, że znajdujące się w Elblągu dowództwo Wielonarodowej Dywizja Północny Wschód jest ważnym miejscem współpracy państw V4 w dziedzinie obronności.

"Chciałabym podkreślić, że jesteśmy wrażliwi, jeśli chodzi o zagrożenia dotyczące całej wspólnoty, Unii Europejskiej i Sojuszu Północnoatlantyckiego. Jesteśmy zgodni, że (strategia) 360 stopni to jest ten punkt, z którym wszyscy się zgadzamy. Jesteśmy świadomi zagrożeń ze Wschodu, ale także z Południa - tu szczególnie sprawa Bałkanów Zachodnich i zagrożeń związanych z kryzysami migracyjnymi" - mówił Błaszczak. Jak zaznaczył, nasze kraje są też wrażliwe na wyzwania płynące z Północy.

Reklama
Reklama

Szef MON poinformował, że dyskusja ministrów obrony V4 dotyczyła m.in. przygotowań do pełnienia dyżuru bojowego w ramach Europejskiej Grupy Bojowej w 2023 r. "To będzie trzeci dyżur grupy bojowej złożonej z państw tworzących Grupę Wyszehradzką" - zaznaczył Błaszczak. Wskazał, że ministrowie dyskutowali też o ostatnim szczycie NATO w Brukseli i zgodzili się co do wagi podejmowanych w czasie tego szczytu kwestii i co do oceny tego posiedzenia.

Minister Błaszczak dodał także, że inwestycja na Mierzei Wiślanej poza tym, że ma charakter gospodarczy, ma również dotyczący bezpieczeństwa. Uważa on, że połączenie Elbląga z morzem stworzyłoby możliwości do wzmocnienia militarnego jeśli zaszłaby taka potrzeba.

PAP - mini

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 41
Reklama
Swoj
czwartek, 24 czerwca 2021, 21:53

Przekop jest the Best i tyle ale okręty dadzą radę to do troli

kmdr
środa, 23 czerwca 2021, 00:48

SPOTKANIE MOCARTW.

Fansisco
piątek, 25 czerwca 2021, 15:28

Oderwanie od rzeczywistości!! Nikt nie aspiruje do roli mocarstwa z v4, a współpraca jak najbardziej podnosi znaczenie każdego z mniejszych. Przed ZBiRem trzeba się zawsze wspólnie bronić:)

sobota, 26 czerwca 2021, 22:12

A wiesz co to sarkazm ?

say69mat
wtorek, 22 czerwca 2021, 09:43

@defence24: Minister Błaszczak dodał także, że inwestycja na Mierzei Wiślanej poza tym, że ma charakter gospodarczy, ma również dotyczący bezpieczeństwa. Uważa on, że połączenie Elbląga z morzem stworzyłoby możliwości do wzmocnienia militarnego jeśli zaszłaby taka potrzeba. ... Pozostaje pewna wątpliwość, które z okrętów pozostających na stanie MW mogą udzielić istotnego wsparcia - w przypadku kryzysu militarnego - jednostkom stacjonującym w rejonie Elbląga??? Dalej, które z jednostek morskich naszych sojuszników mogą udzielić tego typu wsparcia, wykorzystując przekop o głębokości żeglownej 4,5 metra???

środa, 23 czerwca 2021, 00:47

4,5 metra to głębokość typowych torów wejściowych do portów morskich na Wybrzeżu. Większość korwet ma zanurzenie do około 4 metrów. PiS postępuje wbrew logice, budując ten przekop i jednocześnie zapowiadając zakup fregat oceanicznych.

SOWA
wtorek, 22 czerwca 2021, 22:48

Zapewne chodziło o małe okręty rakietowe (korwety) Bujan M....

żeglarz
wtorek, 22 czerwca 2021, 09:27

Co za brednie - kanał na Mierzei może być zamknięty jednym uderzeniem albo zaminowaniem. Czyli militarnie znaczenie niewielkie, poza propagandowym.Natomiast gospodarczo ma znaczenie, bo uniezależnia nas od przejścia koło Bałtijska. Turystycznie także - każdy kto pływał po Zalewie to wie,że wyjście na Bałtyk koło Kątów to optymalne rozwiązanie.

ww
czwartek, 24 czerwca 2021, 15:27

Dodam tyle , jak ktoś chce zobaczyć piękne, smutne miejsca to powinien pojechać do Tolkmicka , Fromborka lub Braniewa nie tylko poza sezonem. Ten przekop może być dla nich szansą chociażby przez ruch turystyczny. Znaczenie militarne to raczej fantastyka naukowa ale przedsięwzięcie zacne.

dropik
wtorek, 22 czerwca 2021, 08:48

znacznie gospodarcze jest równie poważne jak militarne :P . Kajaki Marynarki wojennej wypłyną z Mazur na morza i oceny... Mam nadzieje, że ktoś odpowie karnie za zmarnowanie kilku mld zł wydanych na tę inwestycję :P

pugh
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 23:51

Nie mam nic w kwestii wzmacniania, ale nie bardzo widzę związek z przekopem. Przekop popieram zdecydowanie, bez względu na koszty, bo wszelkie uniezależnienie się jest mile widziane (szczególnie od ruskich). Fajnie że Elbląg znowu stanie się portem morskim, ale Zalew Wiślany do żeglugi nadaje się słabo i raczej dla jachtów (a to już nasza działka ale bardziej gospodarcza niż militarna. Trzeba rozmawiać, trzeba żyć dobrze z sąsiadami, trzeba się nawzajem wspierać. Nie będę marudził ani narzekał. Nie zarzucę min Błaszczakowi że nic nie robi, bo serio - chłop zapracowany i dużo się dzieje. Jedyna uwaga - przewaga faktów medialnych nad realiami. Skup się i pracuj - wszyscy rozsądni Polacy bardzo Ci kibicują. Obok gospodarki i zdrowia to najważniejszy sektor. Olej miecznika - niech stocznie ratują inne ministerstwa, Kaktus najważniejszym programem - zakupy już i na maksa, przyspiesz podpisanie Narwii, jak mamy mieć czołgi (z szansą na eksport) to K2PL - ma już 2 lata opóźnienia, Baobab - drobiazg, od ręki za niewielkie pieniądze. itd itp.

mc.
wtorek, 22 czerwca 2021, 14:36

Orkany maja zanurzenie 2,15 metra. Nie tylko że przejdą przez kanał (głębokość 5 metrów) ale i dosyć swobodnie będą mogły szaleć na zalewie. Niedługo te okręty nie będą się nadawały do rejsów po morzu. A zalew jest spokojniejszy więc będą stanowiły ruchome wyrzutnie rakietowe.

Shymo
środa, 30 czerwca 2021, 05:12

I do czego będą strzelać na tym zalewie do kaczek? Raczej same nimi będą.

dropik
wtorek, 22 czerwca 2021, 14:35

Elbląg nie będzie portem morskim . Wystarczy popatrzec na mape google jaka jest różnica miedzy Szczecinem a Elblągiem. Tam mogą zawijać statki do 3000 ton ładunku czyli malutkie

Bono
środa, 23 czerwca 2021, 19:52

Czyli statki morskie. I o to chodzi.

omg
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 22:28

Te całe V4 to komedia. Czesi byli, są i będą pod ogromnym wpływem niemców. Słowacy podobnie. Węgrzy grają na kilka bębnów i lawirują miedzy Moskwą i Brukselą czerpiąc korzyści z każdej strony (pozazdrościć). Jakie V4??? To bajka...

penenen
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 18:26

A grupie Wyszechradzkiej co do naszego przekopu.

Gienek
środa, 23 czerwca 2021, 09:17

To akurat bardzo proste. Najprawdopodobniej w ramach zwiększania obecności NATO na flance wschodniej Czechy, Słowacja oraz Węgry utworzą w Elblągu dowództwa swoich Marynarek Wojennych oraz utworzą następujące bazy. Czechy w Elblągu dla swojego flagowego pancernika "Jožin z bažin" oraz okrętów podwodnych klasy "Rumcajs". Słowacy we Fromborku będą mieć bazę dla swojego lotniskowca "Janosik". Węgrzy w Krynicy Morskiej stworzą bazę dla swojego batalionu piechoty morskiej z okrętem desantowym "Langosz".

dim
wtorek, 22 czerwca 2021, 09:08

przedłużany będzie zapewne do Bratysławy, stamtąd tylko mały spacer Dunajem do Budapesztu. A docelowo do Chorwacji... - oczywiście, że wzmianka o przekopie jest zbyt mocno naciągana. Sprawa czysto lokalna. A finansowo odpowiednik 15 do 30 km typowej, polskiej autostrady, nic więcej.

zagłodzony propagandą
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 17:51

Kolejne pieniądze podatników wydane dla wspólnego zdjęcia. Rząd się wyżywi, reszta się nie liczy.

wert
wtorek, 22 czerwca 2021, 08:25

co niektórzy żywią się żebrząc u sąsiadów. Mają to we krwi z jurgieltowego dziada pradziada

Babel
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 20:49

Bez przesady . A co głodem przymieramy?

Monkey
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 15:01

Zależy jak ważny jest w planach rządu rozwój Elbląga jako portu handlowego. Pomysł ominięcia Bałtijska z pewnością nie jest zły. Ale nie wiadomo ile w tym gadaniny a ile poważnych zamiarów. Sam przekop dla przekopania to zbyt mało. Elbląg musi mieć z tego korzyść.

Spokojny
środa, 23 czerwca 2021, 17:01

Rolą przekopu będzie obsługa inwestycji związanych z bezpieczeństwem energetycznym, czytaj farmy wiatraków na wybrzeżu

dropik
wtorek, 22 czerwca 2021, 11:20

Wszystkie analizy wykazały , że ta inwestycja zwróci się za kilkaset lat. A potrzeby militarne zostały wymyślone , żeby obejść problemy z Naturą 2000. kiedys prokuratorzy się zajmą tą inwestycją.

Wawiak
czwartek, 24 czerwca 2021, 13:56

jakie "wszystkie"???? Kilka wybranych traktujących dane mocno wybiórczo.

z Prawej Flanki
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 17:26

o jakim wzmocnieniu marzy pan minister??? W czasie" W" tam nie wpłynie nic większego poza kajakiem lub małe motorówki !!! mierzeja będzie pod ogniem Uraganów i Iskanderów!!!!

dim
wtorek, 22 czerwca 2021, 09:18

@Z prawej. Obejrzyj sobie w internecie nowe projekty statków rzeczno-morskich na Missisipi. Jest biuro projektowe specjalizujące się w tym. Przewożą kilkadziesiąt kontenerów i/lub pojazdów, przy tym mają bardzo płytkie zanurzenie, przy tym w dowolnym miejscu mogą podpłynąć do brzegu, takiego jak przy Zalewie Wiślanym i po bardzo krótkim przygotowaniu (rozwijając "matę" z pni), gotowe są do wyładunku sztaplarkami nawet 40-stopowych kontenerów, czy ciężkich maszyn samobieżnych, prosto na brzeg. Na brzegu można też przygotować trochę takich miejsc, oczekujących. Cała ta dyskusja... jest zagmatwana tylko do momentu, gdyby można było podać link do youtube. Tam wszystko jest jasne. Ostatnio zamówiła takie statki także Australia. Ale z drugiej strony... poszukaj sobie w internecie na przykład "kontenerowiec dowozowy German" - jest tego masę polskich zdjęć. To jest właśnie ten typ statku konwencjonalnego, który maksymalnie mieścić się będzie w śluzie przekopu. I tym też przerzucić można szybko kilkadziesiąt "cywilnych" kontenerów, zupełnie niepostrzeżenie. Potrzeba tylko kawałek twardego nabrzeża, plac ze stumetrową keją, dużej nośności. Nic więcej. I wcale nie musi to być port w Elblągu - zbudować to można niedrogo także przy samym zalewie, nie na kapryśnej, piaszczącej rzece. Widziałem kilkadziesiąt takich miejsc wyładunku, a w Grecji jest to w ogóle norma.

Anonim
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 22:14

"W czasie W tam nie wpłynie nic większego poza kajakiem lub małe motorówki". Propaganda Ruskich trolli wiecznie żywa jak ich wódz Lenin. 100 metrów długości, 20 szerokości, 6,5 metrów głębokości. U Ruskich trolli nawet kajaki i motorówki bolsze co nie Towarzyszu ?

Victor
wtorek, 22 czerwca 2021, 13:14

Nie wiem skąd wziąłeś te 6,5 m głębokości. Wszystkie materiały mówią o 5m. Przekopu. Kanał przez Zalew ma być też pogłębiony pod 5m, tylko ciągle będzie się zamulał i potrzeba pogłębiać go na okrągło. Prawdziwym problemem jest głębokość portu w Elblągu bo tam jest 2,5m i nie jest planowane pogłębienie, bo trzeba by budować port od początku. A 2,5m (uwzględniając okresowe wahania poziomów i margines bezpieczeństwa - nie więcej niż 2m) to głębokość zanurzenia większej barki. I to jest prawdziwy problem ograniczający wykorzystanie przekopu. Proponuję sprawdzić głębokości portów polskich nawet w wikipedii. Kołobrzeg -6,5m, Ustka - 6m, Łeba - 4m, Władysławowo-6m. Elbląg - 2,5m, dopuszczalne zanurzenie 2m. Jeżeli do tamtych portów nie wpływają statki pełnomorskie to będą wpływać do Elbląga? Po prostu przedłużamy Kanał Ostródzko-Elbląski na Bałtyk. Będzie atrakcja dla stateczków wycieczkowych.

dim
wtorek, 22 czerwca 2021, 18:52

Ponieważ port w Elblągu to takie [...] kotka przy pomocy młotka. Jak sam zauważyłeś rzeka ciągle będzie go zapiaszczać itd... Natomiast zupełnie nic nie stoi na przeszkodzie - prócz czyichś interesów zapewne - by porty, czy po prostu głębokowodne, keje o dużej nośności, do samorozładunku statków, powstawały prosto nad Zalewem. Czy nawet na samym Zalewie. Czego oczywiście na otwartym morzu byś nie zrobił (tak prosto i tanio).

Shymo
środa, 30 czerwca 2021, 05:42

dim Zalew Wiślany jest płytszy jeszcze od Nogatu...

Gienek
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 18:47

Niszcząc mosty na przekopie, będzie można spowolnić ofensywę lądową przemieszczającą się Mierzeją Wiślaną. To będzie miało zasadnicze znaczenie dla tego teatru działań operacyjnych. :-)

dropik
wtorek, 22 czerwca 2021, 11:22

a to jest jakaś baza lub most na drugim koncu tej mierzei ? :P Ruskie i tak przyjdą z Białorusi

Ab
sobota, 26 czerwca 2021, 20:22

Nie ma u was atlasu? Na końcu tej mierzei jest baza mw, trzy miasta, porty, stocznię i tyły 16 dywizji. Mało?

Bart
wtorek, 22 czerwca 2021, 11:05

A po co w ogóle tamtędy jechać? Bez sensu, lepiej drogą z Kaliningradu przez Braniewo i Elbląg. Na Mierzei nie ma nic istotnego.

bbb
wtorek, 22 czerwca 2021, 09:03

Możemy spowolnić tą ofensywę przez Mierzeję przekopując ją jeszcze w dwóch ,trzech miejscach.Tak dla pewności!;)

peel
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 20:53

człowieku, niszczyć mosty za 2 mld zł? już lepiej niech te niezliczone armie pancerne z królewca jadą, ha ha ha

Gienek
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:27

Zapomniałem jeszcze dodać, że na wyspie, która powstaje przy okazji budowy będzie można zainstalować Wojskową Składnicę Tranzytową Westerplatte II. :-)

mójnick
poniedziałek, 21 czerwca 2021, 21:02

nie. zniszczyć jak przekroczą te mosty :)

Gniotto van Dijk
wtorek, 22 czerwca 2021, 10:44

No to trzeba by ładunki "zamurować... Jak to kiedyś na jednym stadionie uczyniono...

Tweets Defence24