Reklama

Siły zbrojne

Szkolenie kierowców BWP i BWR

Fot. kpt. Katarzyna Sawicka
Fot. kpt. Katarzyna Sawicka

Już dwa miesiące żołnierze – kierowcy Bojowych Wozów Piechoty (BWP) z batalionu zmechanizowanego oraz Bojowych Wozów Rozpoznawczych z 1. batalionu czołgów uczestniczą w kursie kierowców. Jest to dla nich czas zdobywania wiedzy oraz umiejętności, które będą im niezbędne w dalszej służbie na zajmowanych stanowiskach.

Kapitan Katarzyna Sawicka przekazuje, że w kursie uczestniczy dwudziestu pięciu żołnierzy. Przez osiem tygodni żołnierze początkowo nabywali wiedzę z zakresu zasad nauki jazdy, budowy i eksploatacji pojazdu oraz obsługi BWP. Gdy każdy ze szkolonych znał już podstawy teoretyczne, przyszedł czas na zajęcia z praktyki, czyli nauki jazdy. Kierowcy uczyli się jeździć zarówno w dzień, jak i w nocy, po drogach poligonowych, ucząc się pokonywania zapór inżynieryjnych, a także jazdy po stokach i zboczach, czy wzniesieniach. Istotnym zagadnieniem była również jazda w kolumnie, która miała na celu przygotowanie ich do wykonywania w przyszłości przemieszczenia całym pododdziałem.

Przyszedł w końcu czas na realizację kolejnego zagadnienia, z którym większość z nich z całą pewnością spotka się podczas swojej dalszej służby. Dla niektórych będzie to już marzec, kiedy wyjadą na szkolenie poligonowe.

Załadunek na transport kolejowy, to zadanie, które wymaga dużego doświadczenia, umiejętności oraz współpracy pomiędzy kierowcą, a żołnierzem, który będzie go wprowadzał na wąską platformę kolejową. Nic więc dziwnego, że przyszłym kierowcom BWP podczas realizowanych zajęć, towarzyszył stres. Instruktorzy z 10. batalionu zmechanizowanego Dragonów oraz przedstawiciele Wojskowej Komendy Transportu dołożyli jednak wszelkich starań, aby przed przystąpieniem do praktycznych czynności, każdy z żołnierzy został zaopatrzony w niezbędną wiedzę teoretyczną. Dzięki temu wjazd na platformy kolejowe oraz właściwe zabezpieczenie Bojowych Wozów Piechoty było znacznie łatwiejsze i przebiegło we właściwy sposób.

image
Fot. kpt. Katarzyna Sawicka

"Przed przystąpieniem do załadunku żołnierze sprawdzają stan techniczny podstawionych platform kolejowych. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości, uwagi przekazują obecnemu podczas załadunku przedstawicielowi Wojskowej Komendy Transportu. W warunkach zimowych konieczne jest również odśnieżenie platform. Następnie grupa załadowcza przystępuje do opuszczenia burt w wagonach. Po przypomnieniu warunków bezpieczeństwa przez komendanta transportu, można przystąpić do wjazdu pojazdów na platformy kolejowe." – powiedział porucznik Dawid Andrzejczuk, przedstawiciel Wojskowej Komendy Transportu, który był obecny na szkoleniu świętoszowskich kawalerzystów.

Kierowców BWP od dwóch miesięcy szkolą doświadczeni żołnierze z 10. batalionu zmechanizowanego Dragonów z 10. Brygady Kawalerii Pancernej. Kurs zakończy się 23 stycznia 2019 roku egzaminem, na który przyjedzie komisja z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych z Poznania. Dragoni zostaną sprawdzeni zarówno z teorii, jak i praktyki. Po zaliczeniu egzaminu każdy z żołnierzy będzie mógł wykonywać zadania jako etatowy kierowca Bojowego Wozu Piechoty. Dalsza służba zweryfikuje to, czego nauczyli się przez dwa miesiące.

image
Fot. kpt. Katarzyna Sawicka
Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. awiop

    Takie szkolenia z powodzeniem mógłby prowadzić prywatny ośrodek szkolenia kierowców. Wyszło by taniej i lepiej niż robić to w wojsku.

  2. c3po

    batalion dragonów... sens taki sam jak eskadra piechoty dowodzona przez admirała.

  3. Stalker

    BWP-1 przestarzały. Borsuki będą następne. Trzymam kciuki. Specjalistów potrzeba. Hejt nie potrzebny. Pozdrawiam

  4. Jano

    A forsowane odry(przeprawa) kiedy?

  5. Rezerwista

    25 kierowców liczba powala super armia . Gratulacje .

  6. Mikolaj

    Dlaczego moja szkółka trwała aż 6 miesięcy, a teraz dwa?

  7. Ułan1981

    Samobójcy, którzy są nieoczytani...

  8. Zetor

    Kursy powinny przeprowadzać ośrodki szkolenia, a nie brygady. Rozumiem dowódców brygad, którzy chcą mieć żołnierzy pod ręką i w miarę "ulgowy" kurs. Niestety, w rzeczywistości mimo zapewnień, że szkolą doświadczeni żołnierze to cały kurs sprowadza się do Jasia uczonego przez Jasia. Taka smutna prawda.

  9. Fakieł

    Ale tu znafców,jeden mundrzejszy od drugiego...

  10. Lipski

    Styczeń 1990r. wyjazd na poligon do Orzysza, szkolenia z zakresu załadunku BWP-a na wagony nie prowadzono, problemów nie było. To już 29 lat temu a sprzęt dalej w służbie.

  11. ccc

    Dobre szkolenie - Rosjanie pozyskali T-34 z Laosu!

  12. xyz

    Powodzenia, dla przyszłych kierowców. Będzie wam potrzebne skoro pracujecie na takim nowoczesnym i specjalistycznym sprzęcie.