Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowce morskie - tak, Homar - kosztem innych zakupów. Co wynika z projektu budżetu MON na 2019 r.

Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej
Fot. Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej

Na zadania związane z modernizacją techniczną sił zbrojnych w 2019 r. MON planuje przeznaczyć niecałe 11,5 mld zł. Zdecydowana większość z tych pieniędzy pójdzie na realizację kontraktów, które już zostały zawarte. Wśród umów, które czekają na podpisanie a przewidziano dla nich finansowanie jest zakup śmigłowców morskich. W zestawieniu przygotowanym przez MON dla posłów i senatorów brakuje natomiast programu Homar, czyli artylerii rakietowej o zasięgu do 300 kilometrów.

Dane przedstawione w niniejszym artykule pochodzą z informacji o projekcie budżetu MON na 2019 r. To jawny dokument przygotowany przez resort na użytek posłów i senatorów. Defence24.pl posiada jego kopię.

W dokumencie zwraca uwagę brak wzmianki o programie pozyskania systemów artylerii rakietowej o zasięgu do 300 kilometrów, którym wojsko nadało kryptonim Homar. Tutaj celem resortu jest zakup systemów HIMARS produkowanych przez koncern Lockheed Martin. W połowie października 2018 r. MON poinformowało, że do USA wysłano wniosek o zakup pierwszego dywizjonu HIMARS w trybie Foreign Military Sales. Jeśli uda się podpisać umowę i jeśli będzie ona przewidywała jakieś płatności na 2019 r., najpewniej odbędzie się to kosztem innych wydatków MON.

Czy ewentualny zakup HIMARS-ów pociągnie za sobą znaczące wydatki z budżetu MON w 2019 r.? Niekoniecznie. Wszystko zależy od terminów dostaw i harmonogramu płatności zapisanego w umowie. O ile takowa zostanie podpisana.

W opisywanym dokumencie przesłanym do Sejmu i Senatu nie ma też wydatków na inne zakupy, np. na radary NUR-15M Odra. Umowa na nie została podpisana we wrześniu i ma wartość 546 mln zł. Wskazuje to, że mowa tu o najważniejszych zakupach MON na 2019 r., ale nie o wszystkich.

Z informacji wynika, że na modernizację techniczną sił zbrojnych MON zamierza w 2019 r. wydać 11 mld 483,3 mln zł. To nieco ponad 1 mld zł więcej niż było zaplanowane na 2018 r. (10 mld 424,7 mln zł), ale trzeba pamiętać, że w październiku tegoroczny budżet na modernizację wojska został zwiększony o 1,6 mld zł. Wszystko to dzięki nowej rezerwie budżetowej.

Trochę liczb

Z ogólnej kwoty na modernizację techniczną, wydatki majątkowe (w uproszczeniu: inwestycje) mają wynieść 10 mld 67,5 mln zł (w planie na 2018 r. było 9 mld 326,8 mln zł). Natomiast wydatki bieżące planowane na 2019 r. to 1 mld 415,8 mln zł (w 2018 r. – 1 mld 97,9 mln zł).

W ramach wydatków majątkowych zaplanowano:

  • 9 mld 959,3 mln zł na inwestycje, w tym prawie 252,2 mln zł na wydatki związane z zakupem samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie;
  • 104,2 mln zł na dotacje związane z zakupami inwestycyjnymi,
  • 4 mln zł na współfinansowanie programów inwestycyjnych NATO i UE (chodzi o pozyskanie i utrzymanie oprogramowania).

W wydatkach bieżących uwzględniono:

  • 1 mld 98,6 mln zł na remonty uzbrojenia, sprzętu wojskowego i techniki specjalnej,
  • 317,2 mln zł na zakupy sprzętu i uzbrojenia (zaliczenie niektórych zakupów do wydatków bieżących zamiast majątkowych wynika z zmian w jednym z rozporządzeń Ministerstwa Finansów).

Wspomniana kwota prawie 252,2 mln zł na samoloty do transportu VIP-ów wynika z harmonogramu płatności ujętego w umowie na dostawę trzech Boeingów 737. To zaliczki na poczet dostawy dwóch takich maszyn, które dopiero zostaną dostarczone (jedna jest już w Polsce od 2017 r.).

Z informacji MON o budżecie na przyszły rok wynika, że całkowite koszty realizacji programu wieloletniego "Zabezpieczenie transportu powietrznego najważniejszych osób w państwie (VIP)" w latach 2016-20 wyniosą 3 mld 52 mln zł.

Jakie wydatki modernizacyjne MON planuje na 2019 r.

Wydatki na modernizację techniczną są ujęte zarówno w programach operacyjnych składających się na Plan Modernizacji Technicznej (PMT) na lata 2013-22, jak i poza tymi programami.

Na zadania ujęte w programach operacyjnych MON planuje w 2019 r. wydać 7 mld 621,6 mln zł. Gross tej kwoty stanowią wydatki majątkowe, jedynie 1,16 mln zł ma pójść na systemy teleinformatyczne, co jest wydatkiem bieżącym.

Jakie kwoty MON zaplanowało na poszczególne programy operacyjne w ramach PMT? Są to wydatki na następujące programy:

  • System Obrony Powietrznej (pozyskanie programu obrony powietrznej, w tym przeciwrakietowej, średniego zasięgu Wisła, w którym Polska kupiła amerykańskie zestawy Patriot, a także dostawy rakiet i mechanizmów startowych do zestawów bliskiego zasięgu Piorun oraz do samobieżnych zestawów Poprad) – 2 mld 850,7 mln zł;

  • Modernizację Wojsk Rakietowych i Artylerii (informacja MON mówi tu o zakupie dywizjonowego modułu ogniowego Regina z 155-mm samobieżnymi haubicami Krab, modułów ogniowych 120-mm moździerzy Rak oraz radarów artyleryjskich Liwiec, nie wspomina natomiast o programie Homar) – 953,7 mln zł;

  • Zintegrowane systemy wsparcia dowodzenia oraz zobrazowania pola walki – C4ISR (zakup mobilnych modułów stanowiska dowodzenia, sprzętu teleinformatycznego i łączności satelitarnej, elementów automatyzacji dowodzenia oraz identyfikacji bojowej i monitorowania położenia wojsk własnych) – 826,9 mln zł
  • Śmigłowce wsparcia bojowego, zabezpieczenia i VIP (to pieniądze na sfinansowanie zakupu śmigłowców do zwalczania okrętów podwodnych z funkcją poszukiwawczo-ratowniczą – postępowanie rozpoczęło się niedługo po tym, jak fiaskiem zakończyła się próba podpisania kontraktu na maszyny H225M Caracal) – 695,4 mln zł;
  • Zwalczanie zagrożeń na morzu (zakup kolejnych niszczycieli min projektu Kormoran II, okrętu ratowniczego Ratownik oraz holowników) – 689,1 mln zł;

  • Modernizację Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych (a konkretnie czołgów Leopard 2A4) – 650 mln zł;
  • Kołowe transportery opancerzone ROSOMAK (zakup kolejnych pojazdów w wersji bazowej z przeznaczeniem pod zabudowę specjalistyczną, zakup ciężkich kołowych pojazdów ewakuacji i ratownictwa technicznego, kontynuacja prac rozwojowych Rosomak R1, R2 i RSK) – 456,1 mln zł;
  • Rozpoznanie obrazowe i satelitarne (pozyskanie bezzałogowców klasy mini oraz systemu analiz obrazowych) – 163 mln zł;
  • Przeciwpancerne pociski kierowane SPIKE (zakup pocisków do kołowych transporterów opancerzonych) – 132,4 mln zł;
  • Symulatory i trenażery (w tym modernizacja samolotów PZL-130 TC-I Orlik do wersji TC-II) – 115,2 mln zł;

  • Indywidualne wyposażenie i uzbrojenie żołnierza – TYTAN (kontynuacja pracy rozwojowej) – 45,3 mln zł;
  • Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni i wsparcie kryptologiczne (budowa systemów bezpieczeństwa cybernetycznego i wsparcia kryptologicznego) – 42,6 mln zł.

Poza programami operacyjnymi Planu Modernizacji Technicznej oraz poza programem dotyczącym samolotów do przewozu VIP-ów MON zamierza wydać na modernizację techniczną kolejne 3 mld 609,5 mln zł. W tej kwocie wydatki majątkowe mają wynieść 2 mld 194,9 mln zł, a wydatki bieżące – 1 mld 414,7 mln zł.

W ramach wydatków majątkowych zaplanowano m.in. pozyskanie "kierowanych lotniczych pocisków rakietowych dalekiego zasięgu klasy powietrze-ziemia dla samolotów F-16 C/D Block 52+", czyli rakiet JASSM, lotniskowych osuszaczy powietrza, przeznaczonych do desantowania na spadochronach pojazdów wysokiej mobilności dla wojsk aeromobilnych, mostów pontonowych Daglezja-P, robotów przeznaczonych do usuwania ładunków wybuchowych i materiałów niebezpiecznych, aparatowni obliczeniowo-analitycznych skażeń, sprzętu optycznego i noktowizyjnego, indywidualnego uzbrojenia oraz środków ochrony przed skażeniami, samochodów, quadów, motocykli, sprzętu informatyki i oprogramowania, polowych pralni i piekarni.

W kwocie wydatków majątkowych przewidziana jest też modernizacja:

  • śmigłowców W-3 do wersji W-3 WARM Anakonda;
  • śmigłowców Mi-24;
  • czołgów T-72.

Pozostałe planowane wydatki majątkowe to pieniądze na dotacje dla jednostek wojskowej służby zdrowia, uczelni wojskowych i muzeów (74,2 mln zł), dotacje dla instytutów badawczych wojskowej służby zdrowia (30 mln zł) oraz współfinansowanie pozyskania i utrzymania oprogramowania NATO (4 mln zł).

Na wydatki bieżące poza programami operacyjnymi zaplanowano 1 mld 414,7 mln zł. Z tego prawie 1,1 mld zł ma pójść na remonty uzbrojenia i sprzętu wojskowego. Przewidziano tu remonty m.in. czołgów, kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, samolotów i śmigłowców, sprzętu rakietowego i artyleryjskiego, okrętów i jednostek pływających, uzbrojenia pokładowego i broni małokalibrowej, sprzętu łączności oraz rozpoznania i walki elektronicznej. Słowem: we wszystkich kategoriach uzbrojenia i sprzętu, które można znaleźć w wojsku.

Ponadto, w ramach wydatków bieżących przewidziano też zakupy uzbrojenia i sprzętu wojskowego za nieco ponad 316 mln zł. Co ciekawe, w tej "szufladce" są pieniądze na zakup karabinków MSBS kal. 5,56 mm, a także m.in. uniwersalnych kamizelek ochronnych, hełmów kompozytowych, masek przeciwgazowych MP-6, filtracyjnej odzieży ochronnej FOO-1 i narzutek ochronnych NO-1.

współpraca Jakub Palowski

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (91)

  1. Davien

    No panie Boczek, to było celne, pamiętam ta afere z Sikorsky'm. A jak teraz...

    1. Boczek

      No, teraz Davienie to już wstaliśmy z kolan... i dlatego nie musimy się martwic o pisanie ustaw, bo czynią to na za nas, no i uzbrojenie też nam wybierają...

  2. K.

    @Boczek . Źle mnie zrozumiałeś . Zgodzono się na przesunięcie terminu mówiąc wprost , że oferent ma w swoim katalogu maszyny które nas interesują . Gdyby zgodzili się na warunki Sikorsky mielibyśmy gołe S70i bo to nam chcieli sprzedać . Tak samo właściciele Mielca jak Świdnika wychodzili z założenia , że wystarczy mieć zakłady w Polsce a MON ma kupić to co oni proponują a nie czego potrzebuje . AH był jedynym dostawcą w tym przetargu który podszedł do niego uczciwie . Naprawdę szkoda , że nie zakupiono Caracali .

    1. Boczek

      No to się nawzajem źle zrozumieliśmy. To było ku wsparciu Twojej tezy.

  3. K.

    Anty 50 C-cali przed 500+ . Śmigłowiec na Twoim filmie to UH-60J , maszyna służy w Japońskich Morskich Siłach Samoobrony a nie w Straży Wybrzeża ( która została powiadomiona prawie godzinę po zdarzeniu ) . Dlatego na Twoim filmie nie ma ich maszyn .

  4. K.

    @Anty 50 C-cali przed 500+ . Kolego pisz w końcu na temat . Zadałem Tobie pytanie , nie potrafisz odpowiedzieć ? Straż Wybrzeża została poinformowano po prawie godzinie , czego nie rozumiesz ? Japończycy byli wściekli , chcieli swojego śledztwa ale Amerykanie się nie zgodzili . Mają BH które produkowali na licencji ale nie są to licencyjne S70i ani UH-60M co Davien słusznie podkreślił . Przestań się migać i odpowiedz wprost na pytanie , rozumiem , że trudno to Tobie zrobić bo fakty nie pasują do Twojej koncepcji ale trudno ….. Kurczowo się trzymasz jakiś dziwnych koncepcji , piszesz , że ktoś mógł kupić ale tego nie zrobił , co to ma do naszego przetargu ? Wymagana była wspólna platforma która miała zastąpić maszyny rodziny Mi14/8 , Caracal pasował ze względu na wielkość i wyposażenie , zresztą podkreślali to też nasi wojskowi . Wybór nie pasował pracownikom Mielca i Świdnika .

  5. Anty 50 C-cali przed 500+

    K. bez przesadyzmu To popatrz na jutubie ussFitzgerald colizja- FILM helo medavac report.!! Ma znaczenie bo bredzisz skoro czerwona wielka Plama w tele bieli SAR Japonii. Airbus triumfalnie donosi o 10 H225 tam. Zgodnie z nazewnictwem obecnego tu Boczka - to wersja s70i w akcji SAR zamaist rasowych sar Caracali. Panie Davien....w temacie kompromitowania widzisz wysokiego H225M na tym biedaGawronie co wychodzi dzisiaj z basenu?? Promotorzy C-cali na Czajce (co wypiera z 1600 ton - na papierze IUMon z 2013??? Praktycy Damiena na taki patrolowiec co wypiera ponad 2000 ton upakowali 6 wyrzutni ESSM ALE Meksyk-nie dopakowuje tam Caracala H225M ZOP! Wyportkowani przez golasy utility w liczbie 11? bazowo podobno zintegrowane z torpedami, ba nawet MU90 poDstawili. w Kielcach.

  6. K.

    @Anty 50 C-cali przed 500+ . Japońska Straż została powiadomiona dopiero 55 minut po zdarzeniu , dlatego nie było na miejscu ich AH . Nie widziałem tego zdjęcia ale nie ma to znaczenia , japońskie wojsko ma BH produkowane na licencji w ich kraju to nie jest tajemnica . Nie produkowali licencyjnie S70i . Produkowała za to licencyjnie maszyny morskie , więc …. Nie odpowiedziałeś , dlaczego mieliśmy kupować nieuzbrojonego , bez wymaganych wersji specjalistycznych , bez własnego serwisu kastrata BH w cenie uzbrojonych , posiadających wersje specjalistyczne Caracali ? Pamiętam jak przesuwano ostateczny termin składania ofert sugerując amerykanom , że posiadają w swoim katalogu interesujące nas maszyny . Przegięli wystawiając gołego S70i , moim zdaniem dobrze bo maszyny mające zastąpić rodzinę Mi14/8 powinny być podobnej wielkości , taki jest Caracal .

    1. Boczek

      Tak rozmawialiśmy z USA jak jeszcze byliśmy na kolanach - https://www.defence24.pl/nie-ulegamy-naciskom-mon-odpowiada-na-list-prezesa-sikorsky-aircraft-corporation

  7. Davien

    Panie anty Japonia nie ma ani jednego MH-60M, to wersja dostepna wyłącznie dla USA, Japończycy uzywaja UH-60J i SH-60J wiec znowu sie totalnie skompromitowałeś:))

  8. Anty 50 C-cali przed 500+

    K. skoro cytat ..."Sikorsky/PZL Mielec MH-60M (S-70i) Black Hawk " nie przekonuje to OBRAZOWO zaprasza : helo medavac report na youtubie PO wbiciu ussFitzgerald kolizja. jaki to heli dynda w zawisie i ratuje?? czy jest to jeden z rasowych sar airbusa, dostarczanych samurajom dla Coast Guard? w Gazecie wprost polewano paliwa do wojny polsko-polskiejJaponia bierze, Polska odrzuca. ta czerwona kropa na bieli tego heli sugeruje raczej nie sar seahwak usNavy. te dwa kwadratowe okna przed to oznaka podobnych heli jakie nasza policja odbiera. z tego PZL Mielek. nie tylko Wojska Lotnicze Chile

  9. K.

    @Anty 50 C-cali przed 500+ . Ten cytat mówi jakie zadania będzie wykonywał u nich a nie w jakiej odmianie został zakupiony . Też sobie na jeden pozwolę : " PZL Mielec wyprodukuje i dostarczy nowe helikoptery. Po rozpoczęciu dostaw w 2018 roku, chilijskie helikoptery będą wykonywać zarówno misje wojskowe, jak i humanitarne, w tym transport żołnierzy, misje poszukiwawcze i ratunkowe oraz wsparcie w wypadku klęsk żywiołowych. " Teraz dokładają mu jakieś uzbrojenie , jest wspomniana przez ciebie głowica ale to nie jest UH-60M . Mało tego , ma komponenty z wersji Lima . To jest wykastrowany M , zabrano całe wyposażenie objęte obostrzeniami i dołożono komercyjne , taka prawda . Nam zaproponowano śmigłowce gołe , bez uzbrojenia w wyższej cenie niż Caracale . Dlaczego mieliśmy je kupić ? Bez realnego offsetu i możliwości samodzielnego serwisu . Do takich zadań jak opisali na stronie Mielca można wysłać prawie każdą maszynę ale nie oznacza to , że stała się ta maszyna od razu maszyną CSAR . Porównaj go to wersji jaką do tych zadań używają Stany , zobaczysz różnice . Rasową maszyną CSAR jest Caracal , do takich zadań został pierwotnie zaprojektowany i do takich zadań jest używany głównie we Francji .

  10. Anty 50 C-cali przed 500+

    SAy69polecam klasyka. adm Sandy Woodward. Trafiony kontenerowiec, heli ratuje 13! reszta na zawody do wody w liczbie 130+, na tratwy. Koniec maja blisko Antarktydy to jak u blisko zimy. okrutna prawda. Cieplej czas pokoju kolizja w Malakka. na necie jest! ilu uratowali sar z Singapuru, z uszkodzonego niszczyciela

  11. Anty 50 C-cali przed 500+

    oK..." S-70is will be deployed in a combat search-and-rescue role with secondary liaison"... czy COMBAT sar to wystarcza jako wersja spec-jalistyczna. TO janes defence kontra wpisy polsko-polskiej wojny. Tamtejszy tag Chilean AIR FORCE, prosimy i Daviena wbijcie PZL Mielec wyskoczy Uh-60M(s70i) nie wykastrowany tylko na nosie ma takie cosik jak ten z bryg. lotnictwa z Gdynii-SAR. oznaczone to znaczkiem uwaga promieniuje.

  12. Gojan

    @say69mat. Zmienia Pan temat. Proszę przeczytać uważnie, co napisałem. Nie pisałem o podejmowaniu indywidualnych rozbitków pływających bezpośrednio w wodzie, np. wskutek wypadnięcia za burtę, tylko o zatonięciu całej jednostki pływającej i podejmowaniu wszystkich rozbitków, bo to Pan dał przykład katastrofy morskiej z 16 rozbitkami k/Bornholmu i pisał o użyciu 4 z 5 śmigłowców Anakonda w polskiej strefie SAR. Nie pisałem podręcznika SAR, a wykazywałem tylko w skrócie niezasadność Pańskiej tezy, że w polskiej czy duńskiej strefie odpowiedzialności SAR (czyli na akwenie przybrzeżnym), wysyła się do miejsca katastrofy wyłącznie liczne śmigłowce. Używane są także statki ratownicze, którymi polskie służby ratownicze dysponują. Posłużyłem się 2 przykładami rzeczywistych akcji ratowniczych przeprowadzonych w Polsce i Danii w 2018 r., gdzie wszyscy (o ile wiem) rozbitkowie byli na tratwach. Pominąłem rzeczy, które uznałem za oczywiste dla średnio zorientowanego odbiorcy, jak tą, że śmigłowiec może podjąć KILKA osób z wody. Wyjaśniam więc raz jeszcze, że rozbitkowie z zatopionej jednostki dysponują z zasady tratwą lub szalupą ratunkową. Zakłada się też, choć to jest brutalne, że znajdujący w tratwach/szalupach mogą trochę poczekać na pomoc, np. statków SAR, bo priorytet mają rozbitkowie znajdujący się poza tratwą, jeśli są. Wyliczyłem zadania śmigłowca, które ma do wykonania w realu. Śmigłowiec może oczywiście podnosić ludzi z tratw, jednak wymaga on wolnej strefy wokół siebie, aby uniknąć kolizji z innym śmigłowcem, więc choćby dlatego ilość śmigłowców, jaka może być użyta do podnoszenia dużej grupy ludzi z jednego miejsca, jest ograniczona. Czy np. jeśli w wodzie jest 100 osób, skierowałby Pan tam na raz 20 śmigłowców SAR? Życzę powodzenia.

  13. K.

    @Anty 50 C-cali przed 500+ . S70i nie ma wersji specjalistycznych , to wykastrowany UH-60M . Nie wywodzi się z wersji Seahawka . Jeżeli się mylę to napisz proszę kto używa tej maszyny w wersjach specjalistycznych .

  14. Anty 50 C-cali przed 500+

    oho dyskusja wrze!! dobrze Boczek + K...oto airbus + Helibras (montowacz H225M). H225M is the latest evolution of the successful Super Puma / Cougar family of military helicopters, with more than 500 units delivered worldwide. As of today, 138 H225M Caracal have been ordered by France, Brazil, Mexico, Malaysia, Indonesia, Thailand and Kuwait..." czyli to cytat z OFiCJALNEgo nazewnictwa producenta. ok tropem dumania z forum Def.24.PL. H225M jest klonem Super Pumy przebudowanej Pumy z lat 60-tych, dlatego NATO flota-w tym Francji go nie chce. s70i to wersja starszych Seahawk, oblot czasu oblotu Cougara, z tym co na bajce "Polowanie na Czerwony..." to seahawk od dawna rzuca torpedami. Przeciwnie jak H225M co strzela Exocet i ma radar kupiony z firmy na terenie USA. Telephonic Boczku

  15. Siedzik

    @mc. - masz nieaktualne dane - 24% na modernizację to było w 2015 roku, w ubiegłym ten wskaźnik spadł poniżej 20%

  16. K.

    @Bucefal . Składki zgromadzone w IIF podlegają dziedziczeniu . Wymagane jest złożenie wniosku do OFE bo sami nie muszą o tym informować . Dziedziczą małżonkowie i osoby uposażone .

  17. Bucefal

    @k Zapominasz że w II F część składek którą ukradziono podlegała dziedziczeniu, teraz już nie podlega. Nie ma znaczenia dla Kowalskiego jakiego rodzaju papiery dłużne to były. Jakieś papiery dłużne, które np małżonek mogły odziedziczyć teraz już nie może. Klaps w buzię raczkującej klasie średniej.

  18. say69mat

    @Gojan ... jak długo wytrzyma w wodzie rozbitek przy temperaturze powietrza 4/6 stopni Celsjusza i w zbliżonej temperaturze wody morskiej??? Stąd śmiała teza, że śmigłowce nie służą do podejmowania rozbitków z wody jest tezą na miarę klasycznego robienia wody z mózgu

  19. K.

    Anty 50....@ Wersje ZOP ma Brazylia . Niby z czym kłamałem ?

    1. Boczek

      Brazylia ma ASuW. ASW/ASuW w jednym, z torpedami Mk-46 i z Exocet ma Chile w poprzedniej wersji - AS 532 SC (SH-32) - (tu: AS 532 SC ‘Cougar Naval’ do Chile ENTER). W Brazylii była konieczna kompletnie nowa certyfikacja maszyny, bo Brazylijski H225M, to nie oryginalny H225M, bowiem nie posiada oryginalnej awioniki SAGEM (z innymi), a izraelską Elbit.

  20. K.

    Anty ….@ Caracal jest bazowo zintegrowany z MU90 , wcześniejsze wersje tego śmigłowca już były , Brazylia certyfikowała Exocet na których im zależało . Spytam jeszcze raz , z czym kłamałem z S70i ?

  21. Anty 50 C-cali przed 500+

    Brazylia ma ZOP..first two modernised Super Lynx AH-11B helicopters in May and a third in September. Eight AH-11As are being upgraded by Leonardo as part of a 30 June 2014 contract....to takie heli podpowiadam jakie marynarka Danii prezentuje na filmiku na manewrach z 2017 chyba."16 naval H225Ms, of which seven UH-15 utility and three UH-15A combat search-and-rescue (CSAR) helicopters were previously received by Squadron HU-2 ‘Pegasus’ of São Pedro da Aldeia Naval Air Base (BAeNSPA). An eighth UH-15 will be received in April 2020...Po przekopaniu strony Helibras widze H225M z rakietami Exocet, nie z torpedami. Film z trafieniem Exocet nie jest produkcji Helibras

  22. ks

    w temacie helikopterów tylko kilka pytań : czy są kupione maszyny typu : szturmowce, morskie, wielozadaniowe, transportowe ... a jeśli tak to ile ? albo łatwiej kiedy będą kupione i od kogo będą kupione ? a jeśli nie są kupione i nie jest znana data i producent z którym będzie podpisany kontrakt , i jest dzisiaj trudno określić datę ( która nie będzie po raz kolejny zmieniona) prowadzenia przetargu , to łączenie z tym 500+ , 1000+ czy czegokolwiek + czy - , jest tylko udziałem w wojnie polsko-polskiej

  23. Anty 50 C-cali przed 500+

    znowu ja..."Polish parliament that "the current priority of the [defence ministry] is acquiring four new ASW/SAR helicopters" to replace its four Kaman SH-2G(PL) "... w temacie TANIEGO zakupu. nauczka z wizyt X D w Australii oni, kangury olali tanie pozornie , czytaj Nie chciane w usNAvy SH-F, ZA przekroczenie kosztu moderki o PRAWIE 50 % wobec startowego, oferowanego na papierze co wszystko bierze. jak wielu?!! na forum. Bo tanie Caracale, 30 Lat gwarancja serwisu itp. Ten zagraniczny hejt POdaje losy taniego zakupu w 1990 tym.

  24. Anty 50 C-cali przed 500+

    nie rozwadniajmy tematu na DEFENCE24.pl. jak To widzi zagraniczny hejt ..."Warsaw has been attempting to acquire new rotorcraft since at least 2012. Its initial tender called for 70 helicopters split between all three services, but on selecting the Airbus Helicopters H225M Caracal in April 2015, this figure was reduced to 50.

  25. Gojan

    @ say69mat. Pana troska o potencjał lotniczego segmentu SAR jest słuszna i ją podzielam. Też trzymam kciuki za szybki zakup dla MW nowych ciężkich śmigłowców SAR, które w najbliższych latach muszą w zastąpić Mi-14 PŁ/R, bo faktem jest że resursy Mi-14 się za parę lat skończą, a w trudnych warunkach pogodowych zdają egzamin ciężkie śmigłowce. Ale doceniam to, że obydwa polskie Mi-14PŁ/R są sukcesywnie remontowane, podobnie jak lżejsze Anakondy. Natomiast za bicie piany (mówiąc grzeczniej: za zbytnie rozpędzenie się w krytyce) uważam nietrafny zarzut, że zasięg polskich śmigłowców nie pozwala im operować w rejonie Bornholmu. Po pierwsze nie jest to prawdą, gdyż polskie Mi-14 są niewiele mniejsze od duńskich Merlinów (OK, są starsze), a po drugie, polskie śmigłowce nie mają normalnie potrzeby operowania koło Bornholmu (na co zwrócili uwagę też inni forumowicze), choć byłoby dobrze gdyby miały takie zdolności. W polskiej strefie odpowiedzialności SAR nie musiałoby przylecieć 4/5 W3W. Proszę zauważyć, że główną rolą śmigłowca SAR nie jest podjęcie WSZYSTKICH członków załogi, bo w przypadku katastrof z udziałem wielu rozbitków byłoby to nawet niemożliwe. Głównym zadaniem śmigłowca SAR (podobnie jak samolotu SAR) jest jak najszybsze odnalezienie miejsca zdarzenia, udzielenie pierwszego wsparcia rozbitkom, tzn. pokazanie im, że zostali zauważeni i zrzucenie tratwy ratunkowej (jeśli nie mają własnej), ponadto oznaczenie miejsca zdarzenia jakąś pławą i naprowadzenie innych jednostek ratowniczych, w tym statków, na miejsce akcji. Zakłada się, że jeśli rozbitkowie są w tratwie lub szalupie ratunkowej, to nie zagraża im bezpośrednie niebezpieczeństwo i nie muszą być natychmiast podejmowani przez śmigłowiec (ewakuacja śmigłowcem niesie pewne niebezpieczeństwa). Proszę porównać podobny sposób prowadzenia akcji ratowniczych w Danii w październiku 2018, gdzie 16 członków załogi kutra Miętus, 9 Mm na pd-zach od Bornholmu, ratowały duńskie 2 śmigłowce i 3 statki ratownicze, i w Polsce w sierpniu 2018, gdzie 4 członków załogi kutra rybackiego KOŁ-73, 10 Mm na północ od Kołobrzegu, ratował 1 śmigłowiec MW i 2 statki ratownicze (1 należący do MSPR i 1 do SG). W obydwu też przypadkach rozbitkowie znaleźli się najpierw na tratwach ratunkowych, czyli nie wszyscy musieli być ewakuowani śmigłowcem. Jeśli zawodowi ratownicy widzą usterki w moim wywodzie, proszę o korektę.

Reklama