Reklama
  • W centrum uwagi
  • Wiadomości

Nowoczesna radiolokacja na polskich lotniskach. Przemysł przedstawia oferty

Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza przeprowadzić szeroką modernizację systemów radiolokacyjnych, znajdujących się na polskich lotniskach wojskowych. W jej ramach planuje się między innymi zakup nowych radarów kontroli rejonu lotniska, a istniejące radiolokacyjne systemy lądowania GCA-2000 mają zostać zmodernizowane. Trwają już stosowne rozmowy z przemysłem.

Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl
Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

Resort obrony przygotowuje się do zakupu nowych radarów kontroli rejonu lotniska. Z zamieszczonych przez Inspektorat Uzbrojenia przy okazji rozpoczęcia analizy rynku dokumentów wynika, że chodzi o sprzęt „zdolny do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego nad lotniskami” oraz zapewniający informację radiolokacyjną o sytuacji powietrznej w strefach i rejonach odpowiedzialności wojskowych organów kontroli lotniska (TWR) oraz organów kontroli zbliżania (APP).

Planuje się zakup 15 radarów, w celu eksploatacji ich przez 24 lata. Założony okres gwarancji wynosi natomiast 24 miesiące.

Nowe stacje powinny być trójwspółrzędne, pracować w paśmie S, i być zdolne do transportu kołowego za pomocą lawet niskopodwoziowych. System antenowy powinien być posadowiony na przewoźnej, demontowalnej wieży (maszcie) o wysokości co najmniej 25 m ponad poziomem gruntu.

Radar powinien dysponować systemem swój-obcy Mk XIIA z modem S (w tym ADS-B), wojskowym odbiornikiem GPS z modułem SAASM oraz systemem zasilania niezależnego z zasilaczem bezprzerwowym UPS, na wypadek awarii sieci elektrycznej. Ma też być zdolny do wymiany informacji z systemami zewnętrznymi w standardach ASTERIX oraz AWCIES, zdolny do pracy w środowisku sieciocentrycznym, i akredytowalny do klauzuli „Tajne” oraz „NATO Secret”.

Jak poinformował Defence24.pl Wydział Prasowy MON, do – rozpoczętej w 2016 roku – analizy rynku zgłosiły się:

  • Airbus DS Electronics & Border Security GmbH,
  • BAE Systems Maritime Services,
  • Cenrex Sp. z o.o.,
  • Indra Sistemas S.A.,
  • PIT-RADWAR S.A.,
  • Saab Technologies Poland Sp. z o.o.

Obecnie ten program jest w fazie analityczno-koncepcyjnej. Zgodnie z przekazanym przez resort obrony komunikatem, uczestniczą w niej:

  • Hensoldt Sensors GmbH (dawniej Airbus DS EBS GmbH),
  • Indra Sistemas S.A.,
  • Saab Technologies Poland Sp. z o.o.

Z kolei w ramach innego postępowania MON zamierza zmodernizować radiolokacyjne systemy lądowania GCA-2000. Założeniem resortu jest doprowadzenie pięciu wcześniej wprowadzonych systemów do takiego standardu, jaki prezentują najnowsze tego typu urządzenia w Wojsku Polskim, wdrażane na wyposażane od roku 2016.

Zgodnie z ogłoszeniem zamieszczonym przez IU przy okazji rozpoczęcia analizy rynku, modernizacji powinny podlegać co najmniej: system radarowy ASR i PAR, system identyfikacji IFF, system komunikacji głosowej GCS, system obiektywnej kontroli, oprogramowanie systemowe, diagnostyczne oraz stanowisk roboczych, system teletechniczny oraz system zasilania energetycznego. "Modernizacja systemu GCA 2000 jest na etapie fazy analityczno-koncepcyjnej. Zarówno w analizie rynku jak i w fazie analityczno-koncepcyjnej udział biorą Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A." - podał Wydział Prasowy MON.

Obecnie program jest w fazie analityczno-koncepcyjnej. Prawdopodobnie prace będą realizowane przez Wojskowe Zakłady Elektroniczne z Zielonki, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. To ta spółka prowadzi wsparcie eksploatacji dla tego systemu w Siłach Zbrojnych RP. WZE uczestniczą też w fazie analityczno-koncepcyjnej tego programu.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama