Reklama

Siły zbrojne

Nowoczesna radiolokacja na polskich lotniskach. Przemysł przedstawia oferty

Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl
Fot. Rafał Lesiecki/Defence24.pl

Ministerstwo Obrony Narodowej zamierza przeprowadzić szeroką modernizację systemów radiolokacyjnych, znajdujących się na polskich lotniskach wojskowych. W jej ramach planuje się między innymi zakup nowych radarów kontroli rejonu lotniska, a istniejące radiolokacyjne systemy lądowania GCA-2000 mają zostać zmodernizowane. Trwają już stosowne rozmowy z przemysłem.

Resort obrony przygotowuje się do zakupu nowych radarów kontroli rejonu lotniska. Z zamieszczonych przez Inspektorat Uzbrojenia przy okazji rozpoczęcia analizy rynku dokumentów wynika, że chodzi o sprzęt „zdolny do prowadzenia ciągłego rozpoznania radiolokacyjnego nad lotniskami” oraz zapewniający informację radiolokacyjną o sytuacji powietrznej w strefach i rejonach odpowiedzialności wojskowych organów kontroli lotniska (TWR) oraz organów kontroli zbliżania (APP).

Planuje się zakup 15 radarów, w celu eksploatacji ich przez 24 lata. Założony okres gwarancji wynosi natomiast 24 miesiące.

Nowe stacje powinny być trójwspółrzędne, pracować w paśmie S, i być zdolne do transportu kołowego za pomocą lawet niskopodwoziowych. System antenowy powinien być posadowiony na przewoźnej, demontowalnej wieży (maszcie) o wysokości co najmniej 25 m ponad poziomem gruntu.

Radar powinien dysponować systemem swój-obcy Mk XIIA z modem S (w tym ADS-B), wojskowym odbiornikiem GPS z modułem SAASM oraz systemem zasilania niezależnego z zasilaczem bezprzerwowym UPS, na wypadek awarii sieci elektrycznej. Ma też być zdolny do wymiany informacji z systemami zewnętrznymi w standardach ASTERIX oraz AWCIES, zdolny do pracy w środowisku sieciocentrycznym, i akredytowalny do klauzuli „Tajne” oraz „NATO Secret”.

Jak poinformował Defence24.pl Wydział Prasowy MON, do – rozpoczętej w 2016 roku – analizy rynku zgłosiły się:

  • Airbus DS Electronics & Border Security GmbH,
  • BAE Systems Maritime Services,
  • Cenrex Sp. z o.o.,
  • Indra Sistemas S.A.,
  • PIT-RADWAR S.A.,
  • Saab Technologies Poland Sp. z o.o.

Obecnie ten program jest w fazie analityczno-koncepcyjnej. Zgodnie z przekazanym przez resort obrony komunikatem, uczestniczą w niej:

  • Hensoldt Sensors GmbH (dawniej Airbus DS EBS GmbH),
  • Indra Sistemas S.A.,
  • Saab Technologies Poland Sp. z o.o.

Z kolei w ramach innego postępowania MON zamierza zmodernizować radiolokacyjne systemy lądowania GCA-2000. Założeniem resortu jest doprowadzenie pięciu wcześniej wprowadzonych systemów do takiego standardu, jaki prezentują najnowsze tego typu urządzenia w Wojsku Polskim, wdrażane na wyposażane od roku 2016.

Zgodnie z ogłoszeniem zamieszczonym przez IU przy okazji rozpoczęcia analizy rynku, modernizacji powinny podlegać co najmniej: system radarowy ASR i PAR, system identyfikacji IFF, system komunikacji głosowej GCS, system obiektywnej kontroli, oprogramowanie systemowe, diagnostyczne oraz stanowisk roboczych, system teletechniczny oraz system zasilania energetycznego. "Modernizacja systemu GCA 2000 jest na etapie fazy analityczno-koncepcyjnej. Zarówno w analizie rynku jak i w fazie analityczno-koncepcyjnej udział biorą Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A." - podał Wydział Prasowy MON.

Obecnie program jest w fazie analityczno-koncepcyjnej. Prawdopodobnie prace będą realizowane przez Wojskowe Zakłady Elektroniczne z Zielonki, należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. To ta spółka prowadzi wsparcie eksploatacji dla tego systemu w Siłach Zbrojnych RP. WZE uczestniczą też w fazie analityczno-koncepcyjnej tego programu.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (9)

  1. Muniek

    Zabawa w zbieranie informacji dot nowych radarow dla lotnisk trwa juz co najmniej 4 lata... i dopiero teraz jest oficjalne info o tym...?? Do tego modernizacja i integracja TWR dla lotnisk.... produkt oczywiscie poprzez potrzebe mobilnosci i skale bedzie kosztował majatek i bedzie trwał latami, 5-8 lat na moje oko... Fajnie ze w tym postepowaniu moglaby byc jakas konkurencja realna, ale trzeba zalozyc ze postepowanie bedzie prowadzone z decyzji Ministra MON wiec trafi do firm z listy BP lub/i do firm + 51% gov't, limitując w ten sposob pozycje negocjacyjna a w rezultacie obnizajac wynik "finansowo-jakościowy" projektu...

  2. Gts

    Co to za teksty o koniecznosci wyboru polskiej firmy, lub koniecznosc bezwarunkowego transferu technologi. To jakis chyba zart dyletantow. Naprawde wierzycie w to ze jakas firma to tak za free da wam dostep do tego co sama wypracowala? Tez tak za darmo rozdajecie z domu wszystko co macie? I te teskty ze polskie fimr odpadly... pytsnie czy polskie firmy maja konkurencyjne zdolnosci w tym zakresie? Piszac konkurencyjne mam na mysli podobnej jakosci i w podobnej cenie do zachodnich rozwiazan. Pozatym to kolejny obrot karuzeli w temacie co by tu kupic bez pieniedzy, ktore zzera socjal i premie dla swoich.

  3. w

    faza analityczno-koncepcyjna skońzy sie ok 2225r W tle kolejny zakup gotowych urzadzeń. Polski przemysł dostarczy najwyzej ramy do agregatów prądotwórczych. We francji zamówienie dostałaby firma francuska, jezeli by czegoś nie miała na odpowiednim poziomie to dopuszczony byłby partner zagraniczny ale pod warunkiem przekazania wiedzy.

  4. michal

    ciekawe dwie polskie firmy odpadły (nie uczestniczą) a niby miało być wsio propolskie hmmmm

  5. KrzyuD

    Ciekawe czy wymaga się co najmniej 50 % wkład polskiego przemysłu bez względu na to, która firma wygra przetarg? Czy pakiet logistyczny i dalsze przeglądy będą wykonywane przez przemysł krajowy? Czy ...., Czy ....?!!!!!

  6. Podbipięta

    DOL e wracają do łask.....

  7. [sic!]

    Pamiętam jak kiedyś już o tym u Was czytałem. Ten artykuł to chyba takie przypomnienie, że od 2016 roku prowadzona jest analiza rynku i faza analityczno-koncepcyjna. Nie ma pośpiechu, nie pali się.

  8. As

    Faza analizy rynku to jakieś 10 lat w naszych realiach

  9. Artur

    WZE SA są offsetobiorcą ITT Exellis

Reklama