Kto wybuduje następcę Super Horneta? Wkrótce ogłoszenie

Autor. Collins Aerospace
Jeszcze w bieżącym tygodniu U.S. Navy ma ogłosić zwycięzcę postępowania F/A-XX, które wyłoni następcę Super Horneta – informuje agencja Reutera.
Jeżeli informacje Reutersa sprawdzą się, to Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych wybierze nowy samolot pokładowy zaledwie kilka dni po przedstawieniu wykonawcy nowego myśliwca przewagi powietrznej dla Sił Powietrznych. Zwycięzcą prowadzonego przez U.S. Air Force programu NGAD (Next Generation Air Dominance) okazał się Boeing. Projekt samolotu dla Marynarki Wojennej, któremu nadano nazwę F/A-XX, ma wyłonić następcę samolotów wielozadaniowych Boeing F/A-18E/F Super Hornet. Ze względu na skalę zapotrzebowania (U.S. Navy chce wymienić kilkaset maszyn) jest on równie prestiżowy i lukratywny jak NGAD. Wartość F/A-XX szacuje się na kilkaset mld dolarów w perspektywie kilku dekad.
Boeing kontra Northrop Grumman
W finale postępowania F/A-XX znalazły się dwie firmy: Boeing i Northrop Grumman. Zaledwie kilka tygodni temu, 5 marca, z konkurencji odpadł Lockheed Martin (choć koncern nie przedstawił w tej sprawie oficjalnego komunikatu). Jak informują amerykańskie media, przyczyną wycofania się z rywalizacji były zbyt wolne postępy w stosunku do konkurentów. Firma miała problemy z implementacją wystarczająco zaawansowanego radaru oraz wzmocnionego podwozia potrzebnego do operowania z lotniskowców.
W ostatnim czasie rywale Lockheed Martin otrzymali inne lukratywne kontrakty na samoloty bojowe. 21 marca Boeing został wskazany jako zwycięzca programu NGAD (F-47). Wcześniej firma wspólnie z Saabem podpisała umowę na dostawę samolotów szkolnych T-X (T-7A Red Hawk). Z kolei Northrop Grumman wyprodukuje bombowiec B-21 Raider, który bywa określany jako pierwszy na świecie samolot 6. generacji w służbie.

Autor. Lockheed Martin
Czym będzie F/A-XX?
Nowy samolot dla U.S. Navy ma posiadać zaawansowane cechy stealth, ale też dysponować znacznie dłuższym zasięgiem niż Super Hornet. Wynika to z rozwoju parametrów uzbrojenia potencjalnego przeciwnika USA, czyli Chin. Chodzi o to, aby amerykańskie lotniskowce mogły prowadzić operacje lotnicze spoza zasięgu chińskiej broni przeciwokrętowej, albo przynajmniej w oddaleniu umożliwiającym reakcję na atak pociskami hipersonicznymi, balistycznymi czy manewrującymi. Można domniemywać, że cechą F/A-XX będzie także duży udźwig. Ta cecha zazwyczaj idzie w parze z dużym zasięgiem samolotu. Oba parametry wiążą się z większymi gabarytami maszyny w stosunku do dzisiejszych samolotów 4. i 5. generacji.
F/A-XX ma też mieć zdolność do współdziałania z załogowymi i bezzałogowymi statkami powietrznymi U.S. Navy, choćby samolotem do tankowania w powietrzu Boeing MQ-25 Stingray. Pierwsze samoloty z programu F/A-XX mają wejść do służby w latach 30., by stopniowo wypierać F/A-18 ze służby przez kolejną dekadę.
Diki
Co wiemy u co cbstawiam Lockheed-Martin: F-35, NGAS (tankowiec stealth), Northop-Gumman: B21, FA-XX Boeing: F-47, MQ-21, F-15EX, KC-46, T-7, B-52J Kratos: CCA
Remov
Raczej Boeing dostanie F/A-XX
szczebelek
Samoloty przewagi powietrznej dla USA to kontrakt na maksymalnie 400 maszyn biorąc pod uwagę obecną ilość F15 i F22, więc uważam, że Boeing nie dostanie kontraktu na F/A-XX z drugiej strony firma w przeszłości łączyła produkcję dwóch konstrukcji myśliwców. NG owszem dostał kontrakt na bombowiec, ale pod kątem ilości to skala zapotrzebowania jest inna .
DanielZakupowy
Mają rozmach. Zaraz zlecą się wielbiciele teorii, że "europa powinna inwestować w swoje programy.... Bla bla bla." Gdzie żadna Europejska firma nie ma silnika nawet zbliżonego zaawansowaniem do seryjnie montowanego w f35 - F135 xD
Bercik z Katowic
Tak, F135 zaawansowany. A o problemach z pękającymi łopatkami turbiny słyszałeś?
Chyżwar
No dokładnie.
Buczacza
Na razie to takiego silnika. Nie ma nikt na świecie...
Remov
Lockheed zapewne dostanie umowę na tankowce w programie KC-Z
Monkey
Rywalizacja USA z ChRL zaczyna nabierać rumieńców. I wcale nie jestem pewien kto zaczyna osiągać przewagę.