Reklama

Siły zbrojne

Super Hornety polatają dłużej

Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Autor. U.S. Navy/Facebook

Firma Boeing otrzymała kontrakt o wartości 313,4 mln dolarów na modernizację samolotów F/A-18 E/F Super Hornet należących do U.S. Navy. Pakiet usprawnień ma umożliwić wydłużenie eksploatacji 25 samolotów z 6 000 do 10 000 godzin lotu – przekazał Departament Obrony USA.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Firma Boeing otrzymała kontrakt o wartości 313,4 mln dolarów, by zmodernizować 25 egzemplarzy samolotów F/A-18 E/F Super Hornet należących do U.S. Navy. Modernizacja polega na wydłużeniu czasu eksploatacji płatowców z 6 000 do 10 000 godzin lotu. Dodatkowo samoloty zostaną wyposażone w możliwości awioniki Block III, co poprawi ich parametry taktyczno-techniczne.

Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Autor. U.S. Navy/Facebook

Jak przekazano w komunikacie, większość prac przewidzianych w umowie zostanie wykonanych w Teksasie. Przewidywany termin zakończenia prac to luty 2025 roku.

Reklama
    Reklama

    Era Super Hornetów powoli dobiega końca. W lutym bieżącego roku firma Boeing poinformowała, że jej słynny F/A-18E/F Super Hornet przestanie być produkowany pod koniec 2025 r., gdy zostanie dostarczona ostatnia maszyna dla U.S. Navy. Koncern chce skupić się na produkcji maszyn szkolenia zaawansowanego T-7A Red Hawk, bezzałogowych tankowców MQ-25A Stingray oraz wielozadaniowych samolotów bojowych F-15EX Eagle II.

    Boeing F/A-18E/F Super Hornet
    Boeing F/A-18E/F Super Hornet
    Autor. U.S. Navy/Facebook

      Jednak Boeing zapewnia, że nadal będzie wspierać flotę samolotów rodziny F/A-18E/F Super Hornet co najmniej do połowy kolejnej dekady. Firma przekazała, że wszystkie Super Hornety Block II w ciągu najbliższych 10 lat otrzymają zestaw zdolności dotąd zarezerwowany dla nowszych Block III. Boeing będzie także rozwijał zdolności do walki radioelektronicznej w ramach programu EF-18G Growler.

      Reklama

      Super Hornet po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1995 r. Stanowi pochodną oryginalnego Horneta, od którego jest znacznie większyi cięższy . Wersja jednomiejscowa otrzymała oznaczenie F/A-18E, a dwumiejscowa F/A-18F. Choć Super Hornet bazuje na konstrukcji F/A-18C, to otrzymał m.in. dłuższy kadłub, powiększone skrzydła o zmodyfikowanym profilu, większy statecznik pionowy oraz mocniejsze silniki.

      Produkcję seryjną rozpoczęto w marcu 1997 r. Boeing dostarczył pierwszy egzemplarz F/A-18 Super Hornet w specyfikacji Block III do U.S. Navy we wrześniu 2021 r. Producent opisuje ten samolot jako najbardziej zaawansowaną wersję Rhino (jak określają go amerykańscy marynarze), o możliwościach przekraczających możliwości innych maszyn czwartej generacji. Od 1983 r. Boeing dostarczył ponad 2000 egzemplarzy F/A-18 Hornet (w wariantach A, B, C i D), Super Hornet (E, F) oraz Growler (G) wielu klientom na całym świecie.

      Reklama

      CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

      Reklama

      Komentarze (3)

      1. rwd

        Kupić od Boeinga linię produkcyjną F-18 i trzaskać Hornety w ilościach hurtowych.

      2. Weneda 1977

        Może by tak 48 F-18E/F I 12-F-18G dla nas z pełną dokumentacją i serwisem u nas a wyrazie "W" mogłyby bazować na amerykańskich lotniskowcach jak sojusznik to sojusznik.

        1. Davien3

          @Weneda a po kiego nam F-18E/F?. zwłaszcza ze sa to maszyny gorsze od F-16V nie mówiac juz o F-35 Natomiast EA-18G bez zasobników podwieszanych zda sie psu na bude

      3. Weneda 1977

        Może by tak 48 F-18E/F I 12-F-18G dla nas z pełną dokumentacją i serwisem u nas a wyrazie "W" mogłyby bazować na amerykańskich lotniskowcach jak sojusznik to sojusznik.

      Reklama