Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Pentagon i Lockheed Martin z kolejną umową. Powstanie więcej F-35

Lockheed Martin F-35 Lightning II
Lockheed Martin F-35 Lightning II
Autor. Robert Sullivan/Flickr/Domena publiczna

Pentagon oraz firma Lockheed Martin we wspólnym oświadczeniu poinformowały o wstępnej umowie na kolejne serie produkcyjne samolotów 5. generacji F-35.

Produkcja 18 i 19 serii wielozadaniowych samolotów myśliwskich piątej generacji o obniżonej wykrywalności prawdopodobnie dojdzie do skutku – wynika ze wspólnego oświadczenia firmy Lockheed Martin oraz Biura programu F-35 Joint Program Office.

Czytaj też

W komunikacie możemy przeczytać, że nadal trwają negocjacje dotyczące ostatecznych terminów ew. rozpoczęcia kolejnych serii produkcyjnych. Dopiero po tym etapie nastąpić ma publiczne ogłoszenie liczby maszyn, które zostaną wyprodukowane. Prawdopodobnie wtedy poznamy też ostateczny koszt całego przedsięwzięcia.

Powyższa informacja nie jest jedyną wiadomością na temat F-35 w ostatnim czasie. 22 listopada Pentagon przyznał firmie Lockheed kontrakt o wartości 870 milionów dolarów. Jak wskazuje portal DefenseNews celem umowy było umożliwienie wcześniejszego zamawiania części potrzebnych do zbudowania 20 kolejnych samolotów.

Reklama
Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (3)

  1. Immortan Joe

    Dalej wszyscy kupują samolot który nie spełnia deklarowanych zdolności bojowych. Jak można było przeczytać na Defence 24, artykule pod tytułem: "Program F-35 odkorkowany.". Cytuję: " "Decyzję tą podjęto w związku z tym, że cały hardware dla F-35 Block 4 był już gotowy i powstało do niego oprogramowanie w wersji umożliwiającej bezpieczne loty szkolne. Na docelową jego wersję umożliwiającą pełne wykorzystanie bojowe będzie trzeba wprawdzie poczekać do roku 2025, jednak oznacza to, że samoloty mogą zasilać już jednostki wojskowe.". Ale z tym 2025 rokiem to różnie może być, bo ten Block 4 miał być gotowy już kilka lat temu.

    1. GB

      No widzisz. Ten samolot niszczy obiekty w Syrii i Iranie (tam w konfrontacji z S-300), a nikt nie chce kupić ruskiego badziewia Su-57.

    2. Immortan Joe

      GB, dlaczego wspominasz o Su-57? Przecież ja nie wspomniałem o tym ani słowa. W artykule też słowa o tym nie znajdziesz. Ale jak chcesz.... Kiedyś NATO także kupowało samolot F-104, który okazał się takim szotem, że w Luftwaffe nosił przydomek "Twórca Wdów". Ale wszyscy to kupowali, bo nie mieli wyjścia. Rozbiło się tego 296 a 115 pilotów zginęło. Oby z tym sytuacja nie okazała się podobna.

    3. GB

      Immortan Joe, latającą śmiercią dla własnych pilotów oczywiście to był MiG-21 i to nawet niedawno. Masz tu linka z Defence 24: https://defence24.pl/sily-zbrojne/indie-odejda-od-latajacych-trumien-mig-21-ale-nie-od-razu

  2. radziomb

    wyprodukowano juz ponad 1 tysiąc F35. szacun. ,Obecnie jest seryjna produkcja ponad 100 szt/ rocznie. .. i przyspiesza.

    1. GB

      A kolejka po nie rośnie.

    2. szczebelek

      To fakty, nie mity.

  3. Immortan Joe

    W styczniu 2024 biuro DOT&E (Director, Operational Test & Evaluation, czyli doradca Sekretarza Obrony ds. testów oraz oceny systemów bojowych) wydało inny raport dotyczący dostępności F-35. W całym 2023 r. tylko w jednym miesiącu udało się przekroczyć cel 65 proc. dostępności F-35 i tylko w przypadku maszyn wyznaczanych do walki, dyżurów itd. Ich średnia dostępność sięgnęła 61 proc., przy zaledwie 51 proc. dla całej floty.. eszcze gorzej wyglądała zdolność do wykonywania zadań bez ograniczeń: 48 proc. dla maszyn specjalnie wytypowanych i tylko 30 proc. dla całej floty. Po raz kolejny również wskazano na problemy z silnikiem F-35, którego niewystarczające osiągi i wydajność mają być istotną przyczyną niskiej dostępności tych maszyn. Ogólnie wg autorów wersja A spełnia dwa, a wersja B zaledwie jedno z trzech kryteriów niezawodności (o wersji C nie poinformowano wprost, ale wiadomo, że żadna z wersji nie spełnia trzech kryteriów.

Reklama