- Wiadomości
Co dalej z F-117 Nighthawk?
Oficjalnie wycofany samolot stealth F-117 Nighthawk będzie latał jeszcze co najmniej do 2034 roku. Tak wynika z dokumentu wydanego przez Siły Powietrzne USA – pisze portal msn.com.

Legendarny „niewidzialny" amerykański odrzutowy samolot bombowy wykonany w technologii obniżonej wykrywalności F-117 Nighthawk będzie nadal użytkowany przez U.S. Air Force. Mimo tego, że w grudniu przedstawiono światu nowy bombowiec B-21 Raider.
Zobacz też
Samolot F-117 Nighthawk służył w linii w siłach powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) od 1983 do 2008 roku. Maszyna powszechnie była chwalona za działania podczas wojny w Zatoce Perskiej w 1991 roku i w czasie konfliktu w Jugosławii. Po przejściu na emeryturę samoloty miały zostać zmagazynowane i zabezpieczone przed zniszczeniem. Jednak w 2014 roku Kongres zdecydował, że samoloty F-117 Nighthawk będą utrzymywane w rezerwie „Typu 1000". Oznacza to, że mogą one zostać przywrócone do służby w przeciągu 30-120 dni od wydania stosownej decyzji.
Zobacz też
Samolot F-117 Nighthawk był zastępowany przez zaawansowane F-22 Raptor, F-35 Lightning II i bombowiec B-2. Jednak w obliczu zagrożenia ze strony wrogich samolotów stealth, takich jak chiński J-20 i rosyjski Su-57, samolot prawdopodobnie pozostanie istotny dla USAF w następnej dekadzie. Szczególnie, że może być wykorzystywany w szkoleniu, m.in. jako "agresor" podgrywające nieprzyjacielskie maszyny stealth albo... pociski manewrujące o tych cechach.
Zobacz też
EurAsian Times poinformował w zeszłym roku, że samolot F-117 Nighthawk uczestniczył w ćwiczeniach "Winter Fury" zorganizowanych w lutym 2022 roku przez US Marines w regionie Indo-Pacyfiku . Samoloty F-117 w ciągu dwutygodniowych ćwiczeń, wraz z z F-35B miały symulować potencjalnego wroga w postaci chińskich samolotów J-20. F-117 Nighthawk miał być też wdziany w czasie lądowania w MCAS Miramar 20 października 2020 roku.
Zobacz też
Według msn.com Siły Powietrzne USA mają obecnie plany, aby utrzymać niektóre ze swoich Nighthawków w locie co najmniej do 2034 roku. W opublikowanym jesienią ubiegłego roku przez Siły Powietrzne USA „Request for Information" (Wniosku o udzielenie informacji) do których dotarł portal, poszukiwane są firmy zainteresowane 10-letnim kontraktem na obsługę techniczną F-117, rozpoczynającą się w 2024 roku.
Zgodnie z dokumentem wykonawca musi zaoferować trzy usługi. Pierwsza i najważniejsza usługa wymaga utrzymania samolotu w stanie operacyjnym i obejmuje konserwację i logistykę dla F-117A zaangażowanych w "ograniczone operacje lotnicze" na poligonie Tonopah w Nevadzie około 150 mil na północny zachód od Las Vegas. W tym ośrodku miano prowadzić testy broni jądrowej oraz eksperymenty z rosyjskimi MiG-ami, rakietami przeciwlotniczymi i innym zagranicznym sprzętem. Po drugie, Siły Powietrzne poszukują wykonawców do długoterminowego przechowywania F-117 oraz demilitaryzacji i oddania nadliczbowych F-117 dla klientów takich jak muzea. Jak pisze portal na podstawie źródeł planuje się oddawanie 2-3 samolotów rocznie. Przypomnijmy, że firma Lockheed Martin wyprodukowała 59 F-117A, a około 10 przeznaczono do tej pory do muzeów. U.S. Air Force mają posiadać na stanie około 45 F-117. Trzecią i jedną z najbardziej rygorystycznych potrzeb jest utrzymanie przez wykonawcę cech stealth w pozostających w służbie F-117A, czyli maksymalnego zmniejszenie prawdopodobieństwa wykrycia samolotu, w tym "wsparcie napraw kompozytowych i strukturalnych".
Zobacz też
Samoloty F-117A Nighthawk są przeznaczone do wykonywania uderzeń na cele naziemne w warunkach przeciwdziałania przeciwnika. Są one pierwszymi,wykorzystywanymi operacyjnie, maszynami zaprojektowanymi zgodnie z zasadami technologii stealth . Pierwszy lot Nighthawka odbył się w 1981 roku. Dziesięć lat później F-117A zostały z powodzeniem użyte bojowo podczas operacji Pustynna Burza. W 1999 roku w trakcie operacji Allied Force jedna maszyna tego typu została zestrzelona za pomocą zmodyfikowanego zestawu rakietowego S-125 Newa, a drugą ciężko uszkodzono, po wylądowaniu nie przywrócono już jej do służby.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]