Reklama

Siły zbrojne

„Niewidzialne” samoloty F-117 znów w powietrzu?

Fot. USAF.
Fot. USAF.

Stany Zjednoczone prawdopodobnie wznowiły loty samolotów F-117, zbudowanych zgodnie z zasadami technologii obniżonej wykrywalności („stealth”). Oficjalnie maszyny tego typu wycofano ze służby w 2008 roku.

Według nieoficjalnych informacji podawanych przez serwis The Aviationist pod koniec września bieżącego roku prowadzono operacje lotnicze samolotów F-117 Nighthawk. Ponadto, w Internecie zamieszczono zdjęcia maszyn samolotów tego typu, wykonane prawdopodobnie 30 września w rejonie bazy lotniczej na poligonie Tonopah stanie Nevada.

Przypuszczalnie oznacza to, że w Stanach Zjednoczonych nadal prowadzone są loty niewielkiej liczby F-117. Serwis Foxtrot Alpha wskazuje przy tym, że maszyny tego typu mogą być wykorzystywane między innymi do testowania skuteczności systemów obserwacji technicznej (w tym radarów) w namierzaniu statków powietrznych zbudowanych w technologii obniżonej wykrywalności („stealth”).

Pierwszy lot F-117A Nighthawk odbył się w 1981 roku. Maszyny tego typu to pierwsze na świecie wykorzystywane operacyjnie samoloty bojowe zbudowane zgodnie z zasadami technologii obniżonej wykrywalności „stealth”. Były one z dużym powodzeniem używane bojowo podczas operacji Pustynna Burza w 1991 roku. Osiem lat później jeden F-117A został zestrzelony z pomocą zmodyfikowanego systemu S-125 Newa nad Serbią. Maszyny tego typu były wykorzystywane operacyjnie także podczas operacji Iracka Wolność w 2003 roku. Oficjalnie wycofano je z eksploatacji w 2008 roku.

Reklama

Komentarze (2)

  1. fakt

    Całkiem prawdopodobne, że wykorzystują do testów, bo wbrew "ekspertom" typu jmw czy Hans Close, to F-117 mają znacznie mniejsze RCS od F-22 i F-35 i każdy samolot "stealth" po F-117 i B-2 był bardziej widzialny, gdyż stwierdzono, że samo stealth nie chroni maszyny i nie warto dla tego poświęcać parametrów lotnych.

    1. jmw

      No to może panie fakt przedstawisz jakie RCS ma F-117... porównywać dane na oślep to żadne porównanie. RCS jest wartością szacunkową i określa średnią ilość fal radarowych jakie są odbijane z powrotem przez opromieniowany obiekt. F-22 i F-35 zaś odbicie radarowe mają na bardzo niskim poziomie liczone w dziesięciotysięcznych i tysięcznych m2. Dla F-22 poziom jednostkowy jest równy -40dB/m2 (0,0005 m2), co odpowiada stalowej kulce o średnicy 1-2 cm. Dla F-35 ten parametr wynosi -30dB/m2 (0,001 m2), co odpowiada wielkości piłki golfowej. F-117 oscyluje w przedziale 0,001-0,01 m2.. F-117 powłokę RAM rzecz pod tym względem najprostszą pod słońcem, czyli po prostu farbę antymagnetyczną z wtopionymi cząsteczkami ferrytowymi. Jest to mało efektywne wobec najnowszych generacji stacji radiolokacyjnych, w związku z czym F-117 zostały ostatecznie wycofane z eksploatacji w 2008r.. F-22 i F-35 mają powłoki RAM zupełnie nowej generacji, skuteczniejsze i trwalsze - według obecnych szacunków - o kilkaset procent.

    2. konrad

      Z F-117 jest ten mały problem .... że jest tak bardzo wykonany pod dyktando technologi stealth że jest wręcz "nie pilotowalny" i wielu pilotów zginęło przez błędy w oprogramowaniu kontrolującym lot...

    3. anty Rosja

      niewazne ile nickow przyjmiesz agencie o stu twarzach i tak kazdy bedzie wiedział ze to ty artwi . Fakt jest taki ze F-22 ma bardzo podobny RCS co F-117 . B-2 ma nieco wiekszy a F-35 jeszcze wiekszy co niezmienia faktu ze F-35 ma mniejszy RCS niz PAK FA

  2. mw

    Mogliby przetestować rosyjskie S-400 w Kaliningradzie

Reklama