Reklama
  • Wiadomości

Baobab trafi na gąsienice. Ruszają konsultacje

Wprowadzony niedawno do służby Pojazd Minowania Narzutowego Baobab-K doczeka się gąsienicowego kuzyna. Agencja Uzbrojenia właśnie ogłosiła rozpoczęcie konsultacji w tej sprawie.

Transporter Minowania Narzutowego Kroton z plutonu minowania 1. Warszawskiej Brygady Pancernej na ćwiczeniach Lampart-20.
Transporter Minowania Narzutowego Kroton z plutonu minowania 1. Warszawskiej Brygady Pancernej na ćwiczeniach Lampart-20.
Autor. 1. Warszawska Brygada Pancerna / X

20 stycznia Agencja Uzbrojenia poinformowała o zamiarze przeprowadzenia wstępnych konsultacji rynkowych w sprawie pozyskania na potrzeby Wojska Polskiego opancerzonego transportera minowania narzutowego (TMN) o trakcji gąsienicowej. Miny mają być wystrzeliwane z 6 osadzonych na podwoziu miotaczy. Te mają zawierać po 20 kaset minowych, z których każda zmieści po 5 przeciwpancernych min MN-123 produkowanych w bydgoskich zakładach Belma. Zapas min ma wynieść 600 sztuk, a zatem tyle, ile przenosi system Baobab-K bazujący na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz P882.53.

Reklama

TMN ma być wyposażony w zintegrowany, szybkowymienny zespół napędowy (ang. powerpack) oraz układ bieżny umożliwiający poruszanie się zarówno po drogach publicznych, jak i poza nimi. Ponadto, ma otrzymać wojskowy system łączności i zautomatyzowane stanowisko dowódcy z oprogramowaniem, które umożliwi integrację z wybranym przez Zamawiającego systemem zarządzania polem walki (ang. Battle Management System, BMS). Do samoobrony posłuży wielkokalibrowy karabin maszynowy kalibru 12,7 mm oraz szereg środków ostrzegania, ochrony i samoosłony. Wśród wymogów jest też zastosowanie zautomatyzowanych systemów ułatwiających eksploatację i obsługę techniczną wozu.

Obecnie Wojska Lądowe posiadają 6 (słownie: sześć) opancerzonych transporterów minowania narzutowego Kroton powstałych na bazie platformy SPG-2A (Opal-II). To polski wariant rozwojowy radzieckiego transportera opancerzonego MT-LB z dodatkową, siódmą parą kół bieżnych. Nie muszę dodawać, że powstały w Hucie Stalowa Wola nośnik nie odpowiada potrzebom współczesnego pola walki. Z tej przyczyny wdrożenie do służby w WP większej liczby pojazdów minowania narzutowego na nowoczesnym podwoziu gąsienicowym wydaje się za wszech miar uzasadnione.

Czy Borsuk stanie się Baobabem-G?

W połowie czerwca 2023 roku ówczesny Minister Obrony Narodowej Mariusz Błaszczak podpisał umowę na dostawę pojazdów minowania narzutowego Baobab-K. 24 wozy na podwoziu samochodu ciężarowego Jelcz z napędem 8x8 i opancerzoną kabiną dla 2-osobowej załogi będą realizowały zadania wsparcia inżynieryjnego w pododdziałach saperskich. Działania wojenne na Ukrainie jednoznacznie świadczą o przydatności sprzętu tej klasy, dlatego dalsze zamówienia Baobabów-K na potrzeby WP wydają się jedynie formalnością.

Na bazie Uniwersalnej Modułowej Platformy Gąsienicowej (UMPG), która stanowi też bazę BWP Borsuk, ma powstać szereg wersji specjalistycznych. Jedną z nich jest gąsienicowy transporter rozpoznania inżynieryjnego o nazwie Jodła-GTRI. Ten wóz, który z czasem zastąpi antyczne amfibie PTS-M, ma też stać się technicznym punktem wyjścia do gąsienicowego transportera minowania narzutowego Jodła-TMN. Naturalną koleją rzeczy wydaje się zlecenie HSW opracowania takiego wozu na bazie UMPG. W końcu to zakład w Stalowej Woli jest integratorem systemu Baobab-K. Dysponuje więc wszystkimi „klockami”, by stworzyć pojazd, który roboczo nazwę Baobabem-G.

YouTube cover video

Z drugiej strony, przedłużające się negocjacje między MON, AU i PGZ w sprawie pierwszego zamówienia na BWP Borsuk każą sugerować, że relacje między wojskiem a państwowym przemysłem obronnym są napięte, choć wszyscy uczestnicy rozmów grają do jednej bramki… Przynajmniej w teorii. Borsuk byłby o tyle dogodną bazą dla TMN, że wyjściowo dysponuje wysokim poziomem ochrony przeciwminowej. Pojazdy gąsienicowe z reguły cechują się niższą odpornością na wybuch miny pod dnem kadłuba od wozów o trakcji kołowej (takich jak choćby Baobab-K).

Agencja Uzbrojenia przyjmuje zgłoszenia do WKR do 14 lutego, zaś same konsultacje potrwają do 31 maja. W razie gdyby cele postępowania nie zostały zrealizowane, konsultacje mogą zostać przedłużone. Wprawdzie procedura wydaje się czystą formalnością, lecz doniesienia o sporach w polskim kompleksie przemysłowo-wojskowym zasiały ziarno wątpliwości w obecnych i przyszłych procedurach zakupowych na potrzeby WP.

Transporter Minowania Narzutowego Kroton z plutonu minowania 1. Warszawskiej Brygady Pancernej na ćwiczeniach Lampart-20.
Transporter Minowania Narzutowego Kroton z plutonu minowania 1. Warszawskiej Brygady Pancernej na ćwiczeniach Lampart-20.
Autor. 1. Warszawska Brygada Pancerna / X
Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama